Title Mutsurejima Island Lighthouse

  • Yamaguchi
  • Fukuoka
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2023
Associated Tourism Board:
kammon imbaundo ukeire kyogikai

六連島灯台


関門海峡の西方に浮かぶ小島に立つ灯台。六連島灯台は1871年、海峡を挟んで対になる部埼灯台と共に建設された。日本最古の石造灯台のひとつである。「日本の灯台の父」と呼ばれるリチャード・H・ブラントン(1841-1901)が明治政府の依頼で設計した。このような顧問、指導者、技術者が19世紀後半から20世紀初頭にかけて、日本の近代化のために海外から多数招聘された。


この灯台は、現在も近くにある石造りの礁標とともに、関門海峡を行き交う数多くの国際貿易船を導いてきた。何十年もの間、海峡の安全を保つことに貢献してきた灯台だが、その誕生は国際紛争によるものであった。


江戸時代(1603–1867)が終わりに向かい、内紛で徳川幕府の力が弱まっていくと、京都の朝廷が国政への介入をするようになった。1863年、孝明天皇(1831-1867)は外国勢力の日本からの追放を希望した。長州藩(現在の山口県の一部)の勤王志士達は、海峡を通過するアメリカやヨーロッパの船に大砲を向け、欧米列強はこれに武力で応じた。1864年、英仏蘭米の連合軍が砲撃し下関の町に侵攻し、紛争の決着がついた。その余波で、戦勝国は日本に対して、より多くの港を外国貿易のために開くことを要求した。その後、この灯台を含むいくつかの灯台が、重要な航路を安全に通るために建てられた。

Mutsurejima Island Lighthouse


This lighthouse stands on a small island at the western mouth of the Kanmon Strait. Mutsurejima Lighthouse was built in 1871 along with its twin at Hesaki, across the strait. It is one of the earliest stone-base lighthouses in Japan. Richard H. Brunton (1841–1901), known as “the father of Japanese lighthouses,” designed it while working for the Meiji government. Many such advisors, instructors, and engineers were invited from overseas to help modernize Japan during the late nineteenth and early twentieth centuries.


The lighthouse, along with the still-standing stone reef marker (shōhyō) nearby, has guided scores of international trading ships through the Kanmon Strait. The lighthouse has helped keep the strait safe for decades, but it was born out of international conflict.


Toward the end of the Edo period (1603–1867), as the authority of the shogunal government was weakened by internal disputes, the imperial court in Kyoto began asserting itself in national affairs. In 1863, Emperor Kōmei (1831–1867) expressed his desire to see all foreign powers expelled from the country. Pro-imperial activists in the Chōshū domain (now part of Yamaguchi Prefecture) turned their cannons on US and European ships passing through the strait, and Western powers responded in force. The conflict ended in Shimonoseki in 1864, when a coalition of British, French, Dutch, and US forces shelled and invaded the city. In the aftermath, the victors demanded that Japan open more ports to foreign trade. Several lighthouses, including this one, were subsequently built to provide safe passage through the vital shipping lane.

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