标题 升降台与旋转舞台

  • 香川
类别:
古迹/城址 艺术/工艺/传统艺能
媒体类别:
宣传册 网页
字数:
250以下
编写年度:
2018
地区协议会名称:
Kagawa Prefecture Tourism Association

Seri and Mawari Butai


The revolving stage (mawari butai) is a circular platform 7.3 meters in diameter, in the center of the stage. A circle is cut from the center of the flooring, and there is a mechanism underneath it to turn the stage. The revolving stage can turn 360 degrees, and was first developed for Kabuki theaters. It is used for scene changes and other effects. Modern theaters use electricity to rotate the stage, but at Kanamaruza it is still people powered.


Beneath the revolving stage is a space called naraku, with four poles and thirty-six stone footholds arranged on the earthen floor. Pushing the poles, the movers move from one foothold to the next to rotate the central stage. Between the stage above and its frame are wooden rollers (or roller bearings). There are twenty-six sets, each with three rollers inside, and these are used to facilitate the rotating of the stage. In 2010, the wooden rollers were recognized as a Mechanical Engineering Heritage by the Japan Society of Mechanical Engineers.


Within the revolving stage, there is a cutout lift or another trap door (seri) (0.9 m x 1.9 m). This is a rectangular platform that operates as a lift, descending into the naraku below and rising again to the stage level. The use of the seri is yet another way to add dramatic tension to the play. This too is human-powered.

迫り・回り舞台


舞台中央に設置された直径7.3メートルの丸い演壇が回転舞台(廻り舞台)です。舞台は床の中央部分から切り取られ、底に舞台を回すためのからくりが仕掛けられています。回転舞台は360度回転可能で、もともとは歌舞伎の劇場のために開発されました。場面の切り替えや、その他にも様々な効果のために使われます。近代的な劇場では舞台を電動で回転させるが、金丸座では未だに人力で動かされています。


回転舞台の下には奈落と呼ばれる、土間に置かれた4本の心棒と36の石の足場からなる空間があります。心棒を押しながら、足場から足場へと移動することで中央舞台を回します。頭上の舞台とその骨組みとの間には木製のころ(ころ軸受け)があります。舞台の回転を助けるために26組みあり、それぞれころが3つずつ入っています。2010年には、木製のころが日本機械学会によって機械遺産認定されました。


回転舞台の中には切り抜き昇降機や落とし戸(セリ)(0.9m×1.9m)があります。昇降機として機能する長方形の足場があり、これが下の奈落に降りたり、舞台まで上ったりします。セリの使用によって劇にドラマチックな緊張感を与えることができます。これも人力で動きます。


升降臺與旋轉舞臺


在舞臺中間,地面被鋸出一個直徑7.3公尺的圓形,稱為「足場(落腳之處)」。下方裝有軸承,能帶動舞臺360度旋轉,稱為「旋轉舞臺」。原本是歌舞伎獨創的機關,用於場景切換,營造多樣表演效果。現代劇院的旋轉舞臺均已改用電力運作,但金丸座的此裝置仍需人力驅動。

旋轉舞臺下方有一個稱為「奈落」的空間。泥地之上即是足場裝置,由四根施力柱及36塊基石構成。推著柱子於足場間移動,中央舞臺就能隨之轉動。頭頂上方,旋轉舞臺與框架之間裝有木制承軸,三個為一組,共26組,為舞臺的轉動省力許多。2010年,這套木制承軸被日本機械學會指定為「日本機械遺產」。

旋轉舞臺處也設有升降機關,即長1.9公尺、寬0.9公尺的長方形足場。透過人力轉動,使其在奈落與舞臺之間來回升降,是營造戲劇張力的又一法寶。

升降台与旋转舞台


舞台中央,地板被锯出一圆形“足场”(落脚之处),直径7.3米,下装轴承,可带动舞台360度旋转,称“旋转舞台”。原为歌舞伎独创机关,用于场景切换,营造多变的表演效果。现代剧院的旋转舞台均已改用电力运作,而金丸座的此装置仍需人力驱动。

旋转舞台下方有一处称为“奈落”的空间。泥地之上即是足场装置,由四根施力柱及36块基石组成。推着柱子于足场间移动,中央舞台即会随之转动。头顶上方,旋转舞台与框架间装有木制承轴,三个为一组,共26组,可使转动舞台时更为省力。2010年,此套木制承轴被日本机械学会指定为“日本机械遗产”。

旋转舞台处也设有升降机关,即长1.9米、宽0.9米的长方形足场。通过人力转动,使其在奈落与舞台之间来回升降,是营造戏剧张力的又一法宝。

再次检索