標題 上醍醐

  • 京都
類別:
大自然 神社、寺院、教會
媒體用途種類:
網頁
字數:
250以下
編寫年度:
2019
地區協議會名稱:
DAIGOJI Temple

The Kami-Daigo Area


Kami-Daigo is the site of the original temple that was founded by Shōbō in the 9th century.

A tree-lined mountain path from the lower temple complex leads through the cedar forest to the summit of Mt. Kasatori to the Kami-Daigo precinct. A spring, which is believed to be a source of sacred water, wells up at the entrance to the area. According to legend, it was the presence of this spring that inspired Shōbō to choose this site.


Some of the architecture date back to the oldest era of the temple, the Heian period, such as the Yakushi-dō or Hall of the Medicine Buddha, a designated National Treasure. Many of the other buildings in Kami-Daigo are designated Important Cultural Properties. Although some buildings have been destroyed by fire and others replaced, the panoramic view from the summit, the original layout and the legendary sacred spring transmit an unequalled sense of pristine heritage.


The Nyoirin-dō dedicated to the Bodhisattva of the Wish-fulfilling Jewel, another widely venerated Bodhisattva Daigo-ji is particularly famous for, along with the founder hall of Kaizan-dō with a seated statue of Rigen-Daishi, have been rebuilt by the regent Hideyoshi in 1606. Albeit the current Godai-dō dating to 1940 and being one of the newly erected halls, it symbolizes the original devotion to the Five Wisdom Kings by Rigen-Daishi Shōbō. The statues that had adorned the Yakushi-dō and the Godai-dō can be viewed in the Reihō-kan Treasure Chamber today.


The innermost holy precinct on Kami-Daigo, accessible to visitors, is the hall of Okuno-in situated next to an ascetic cave, reachable beyond the triple Torii gate right of the Kaizan-dō, with a cliff to its right. Here, ascetics still contemplate their inner anguish in order to draw closer to enlightenment, such as in the asceticism of nozoki, where one is hung over a steep cliff by a fellow ascetic.


上醍醐

上醍醐は、空海(774~835)の修行僧であり孫弟子である聖宝(832~909、死後は理源大師として知られる)によって最初に寺院が設立された場所です。空海は、密教の真言宗を確立しました。


上醍醐は、現在の醍醐寺が広がる笠取山の頂上にあります。上醍醐に行くには、並木道を登ります。上醍醐の入り口には聖なる湧水の源と考えられている泉があります。この泉があったために聖宝はここに寺院を建立しました。


現存する重要な建物が五大堂です。このお堂には五大明王が安置されています。仏教の真言宗では、明王は仏陀、菩薩に次いで3番目に重要な位置づけだと考えられています。今日、明王の彫像は、寺院の博物館である霊宝館に安置されています。


上醍醐の建物の多くは、重要文化財または国宝に指定されています。火災によりいくつかが破壊され、再建されました。


上醍醐


醍醐寺境内首座寺院位于上醍醐,由圣宝于9世纪时兴建。进入笠取山山脚的寺院境内,沿着杉林步道登向山顶,即可抵达上醍醐。上醍醐入口有一股涌泉,据说是灵水之源,传说中,圣宝正是因该泉而选择此地作为创寺之地。灵水别名“醍醐水”,至今仍可供人饮用。

回顾平安时代(794-1185)开山之时所建的建筑,除了如今被指定为“国宝”的药师堂之外,还有诸多“重要文化财”。日后虽有不少建筑被烧毁或移迁别处,但从山顶的全景俯览图、起初的寺院布局,以及传说中的灵泉中,无不传递出原始遗迹的深厚底蕴,可谓无与伦比。

醍醐寺内供奉着另一尊远近闻名的菩萨——如意轮观音,位于如意轮堂内。如今的如意轮堂,与供奉理源大师坐像的开山堂一道,均由丰臣秀吉于1606年重建所成。

1940年,五大堂重建完成,成为年代最新的佛堂之一。圣宝理源大师最初供奉的五大明王即是佛堂的象征。原本安置于药师堂及五大堂的雕像,目前可在灵宝馆参拜。

“奥之院”是位于上醍醐最深处的圣地,该地紧邻苦行僧修炼的洞穴,右侧则是山崖,参观者穿过开山堂右方的三座鸟居即可抵达。修验道的修行者为了开悟而在此修身,正视内心的烦恼杂念。例如在一种名为“窥视”(日文:覗き)的苦行中,修行者会在同伴的协助下,将自己悬吊于悬崖峭壁,以磨炼身心。

上醍醐


醍醐寺境內首座寺院位於上醍醐,由聖寶於9世紀時興建。進入笠取山山腳的寺院境內,沿著杉林步道登上山頂,即可抵達上醍醐。上醍醐入口有一股湧泉,傳說是靈水之源,聖寶因而選擇此處作為創寺之地。靈水別名「醍醐水」,至今仍可供人飲用。

回顧平安時代(794-1185)開山之時所造的建築,除了如今被指定為「國寶」的藥師堂之外,還有許多「重要文化財」。雖日後有不少建築遭焚毀或移遷他處,但從山頂的全景俯覽圖、當初的寺院布局,以及傳說中的靈泉中,無不傳遞出原始遺跡的深沉底蘊,可謂無與倫比。

醍醐寺內奉祀著另一尊廣為人知的菩薩——如意輪觀音,位於如意輪堂內。如今的如意輪堂,與供奉理源大師坐像的開山堂一起,均是由豐臣秀吉於1606年重建而成。

1940年,五大堂重建完成,成為年代最新的佛堂之一。聖寶理源大師最初供奉的五大明王即是佛堂的象徵。原本安置於藥師堂及五大堂的雕像,目前可在靈寶館參拜。

可供參觀的「奧之院」是位於上醍醐最深處的聖地,該地緊鄰苦行僧修煉的洞窟,而右側則是山崖,穿過開山堂右方的三座鳥居即可抵達。修驗道的修行者為了開悟而在此修身,正視內心的煩惱雜念。例如在一種名為「窺視(日文:覗き)」的苦行中,修行者會在同伴的協助下,將自己懸吊於險峻斷崖,以磨鍊身心。

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