標題 近江八景

  • 滋賀
類別:
大自然 神社、寺院、教會 建築、設施
媒體用途種類:
網頁
字數:
251-500
編寫年度:
2020
地區協議會名稱:
koshinkai (shigakenotsushi otsukoto 47shaji)

Eight Views of Omi: Overview


The “Eight Views of Omi” are eight scenic locations in Omi Province (as Shiga Prefecture was known prior to 1871) that have been depicted in poetry and paintings. The area has long been famous for its natural beauty, which attracted artists, pilgrims, and noblemen alike. Many people traveled through Omi during the Edo period (1603–1867) on their way to Kyoto (then the nation’s capital), and the region was a well-known subject for works of art.


There are several theories about the origins of the Eight Views of Omi, but it is generally accepted that they were established by Konoe Nobutada (1565–1614), who described the views in a series of poems in the early seventeenth century. Before that, Japanese artists, writers, and Zen priests were influenced by the Eight Views of Xiaoxiang, first painted by Chinese artist Song Di (1015–1080). Japanese artists adopted the eight views motif to showcase the beauty of many different parts of Japan.


By the latter half of the seventeenth century, the Eight Views of Omi were being painted on fans, sliding panels and doors, and ceramics. Many woodblock print artists, including Suzuki Harunobu (1725–1770) and Katsushika Hokusai (1760–1849) produced pictures of the views. Perhaps the artist most closely associated with the subject is Utagawa Hiroshige (1797–1858), who is known to have created roughly 20 different versions of the series.


The Eight Views of Omi is a close adaptation of its Xiaoxiang counterpart, including many of the same basic scenes such as a full moon on the water, nighttime rain, and wild geese, but transposed onto locations on and around Lake Biwa. Many of Otsu’s historical sites are featured in the views, including Ishiyamadera Temple, the Seta no Karahashi Bridge, Ukimido Hall, the Hira Mountains, and Miidera Temple. Each of the eight locations can still be visited today.


近江八景:概要

「近江八景」は、近江国(1871年より前の滋賀県の名称)における8つの優れた景観を指し、数々の詩や絵画で描かれてきました。この地域は自然が美しいと昔から有名で、芸術家や巡礼者、貴族など、幅広い人々を魅了してきました。江戸時代(1603~1867年)に京都(当時の首都)に向かう途中、多くの人々が近江を通ったことで、この地域は芸術作品の有名なモチーフになっていました。


近江八景の起源については諸説ありますが、17世紀初頭に一連の詩で八景を描いた近衛信尹(1565~1614年)により確立されたと一般的に認められています。それ以前は、日本の芸術家や作家、禅僧たちは、中国の芸術家・宋迪(1015~1080年)が最初に描いた瀟湘八景図の影響を受けていました。日本の芸術家たちは、日本の様々な地域の美しさを表現するために、八景のモチーフを採用しました。


17世紀後半には、近江八景が扇子やふすま、扉、陶磁器に描かれるようになっていました。鈴木春信(1725~1770年)や葛飾北斎(1760~1849年)など、多くの木版画家が八景の錦絵を制作しました。おそらく、このモチーフと最も関連性が深い芸術家は、近江八景の連作として約20種の作品を創作したことで知られる歌川広重(1797~1858年)です。


近江八景は、瀟湘八景を忠実に翻案したものであり、水上の満月や、夜の雨、雁など、基本的な光景の多くが共通していますが、舞台は琵琶湖やその周辺に移し替えられています。石山寺、瀬田の唐橋、浮御堂、比良山地、三井寺など、大津の歴史的な場所の多くが近江八景に含まれています。八景はいずれも、現在でも訪れることができます。


近江八景


“近江八景”(见小贴士1)是近江国(1871年后称滋贺县)8处绝美的风景名胜,在大量诗画中都有描绘。这里美丽的自然风光自古闻名,吸引了众多艺术家、朝圣者和贵族接踵而至。江户时代(1603-1867),许多人都会在前往京都(当时首都)的途中来到近江,因此该地区也成为了著名的艺术创作题材。

近江八景的由来众说纷纭,但普遍认为,八景的确立是源于近卫信尹(1565-1614)在17世纪初创作的一系列诗歌。此前,中国画家宋迪(1015-1080)最初以“潇湘八景”(见小贴士2)入画,对日本许多艺术家、作家和禅师都带来了影响。于是,日本艺术家也开始采用“八景”为主题来表现日本各地美景。

到了17世纪下半叶,近江八景已经被画在了扇子、障子门、大门和陶瓷上。铃木春信(1725-1770)、葛饰北斋(1760-1849)等许多木版画家也都创作了关于八景的浮世绘。但与这一主题关系最密切的艺术家,可能要数歌川广重(1797-1858),众所周知,他创作的近江八景系列画作多达约20个不同版本。

近江八景几乎是对应着潇湘八景绘制,许多基本的画面元素都相同,如水上满月、夜雨、大雁等等,只是场景转移到了琵琶湖及其周边的石山寺、濑田唐桥、浮御堂、比良山脉、三井寺等大津历史胜地。八处景观至今仍可造访。


小贴士1:近江八景

以琵琶湖南部区域比照洞庭湖,对应选取八处景观,分别为:石山秋月、濑田夕照、粟津晴岚、矢桥归帆、三井晚钟、唐崎夜雨、坚田落雁、比良暮雪。


小贴士2:潇湘八景:

中国著名的系列风景名胜,出自湖南省湘江流域的洞庭湖,包括洞庭秋月、渔村夕照、山市晴岚、远浦归帆、烟寺晚钟、潇湘夜雨、平沙落雁、江天暮雪。

近江八景


「近江八景」(見小檔案1)是近江國(1871年後稱滋賀縣)8處絕美的風景名勝,出現在大量詩畫中都有描繪。長久以來,這裡都以美麗的自然風光聞名,吸引了不少藝術家、朝聖者和貴族的目光。江戶時代(1603-1867),許多人在前往京都(當時首都)的途中經過近江,並且該地區也是著名的藝術創作題材。

近江八景的由來眾說紛紜,但普遍認為八景的確立是源於近衛信尹(1565-1614)在17世紀初創作的一系列詩歌。此前,中國畫家宋迪(1015-1080)開創性地以「瀟湘八景」(見小檔案2)入畫,這種做法對日本許多藝術家、作家和禪師都產生了影響,於是日本藝術家也開始採用「八景」為主題來表現日本各地美景。

到了17世紀下半葉,近江八景已經被畫在了扇子、障子門、大門和陶瓷上,鈴木春信(1725-1770)、葛飾北齋(1760-1849)等許多木版畫家都創作了關於八景的浮世繪。但與這一主題關係最密切的藝術家,可能要數歌川廣重(1797-1858)。眾所周知,他創作的近江八景系列畫作多達約20個不同版本。

近江八景幾乎是對應瀟湘八景繪製,許多基本的畫面元素都相同,如水上滿月、夜雨、大雁等等,只是場景轉移到了琵琶湖及其周邊的石山寺、瀨田唐橋、浮御堂、比良山脈、三井寺等大津歷史勝地。八處景觀至今仍可造訪。


小檔案1:近江八景

以琵琶湖南部區域比照洞庭湖,對應選取八處景觀,分別為:石山秋月、瀨田夕照、粟津晴嵐、矢橋歸帆、三井晚鐘、唐崎夜雨、堅田落雁、比良暮雪。


小檔案2:瀟湘八景:

中國著名的系列風景名勝,出自湖南省湘江流域的洞庭湖,包括洞庭秋月、漁村夕照、山市晴嵐、遠浦歸帆、煙寺晚鐘、瀟湘夜雨、平沙落雁、江天暮雪。

重新搜尋