標題 塚本快示(1912-1990)

  • 岐阜
類別:
史蹟、城蹟 藝術、工藝、藝能 建築、設施
媒體用途種類:
看板 手冊
字數:
250以下
編寫年度:
2021
地區協議會名稱:
Tajimi City

Tsukamoto Kaiji (1912–1990)

Ceramicist Tsukamoto Kaiji was designated a Living National Treasure in 1983 in recognition of his success in re-creating porcelain-making techniques from the Song dynasty (960–1279). Ceramics from that period are generally characterized by simple shapes and light-colored glazes with subtle hues. Tsukamoto was particularly interested in hakuji, white porcelain covered in a transparent wood-ash glaze mixed with feldspar, quicklime, or other fluxes. He also focused on seihakuji, a related style of pale-blue porcelain that is produced by adding a small amount of iron to the standard hakuji glaze and firing in a low-oxygen environment.

The platter on display shows Tsukamoto’s skill in achieving the milky-white color of fine hakuji. Note the engraved floral design around the rim. Tsukamoto accomplished this design using a carving technique called katagiri-bori. Carving in this style involves holding the chisel at an angle to create furrows that are deeper on one side. When the glaze pools in the furrows, the variation in depth creates a three-dimensional effect and gradations in the coloring.


塚本快示(1912-1990)

陶芸家の塚本快示は、宋時代(960-1279)の磁器を再現することに成功した功績を認められ、1983年に人間国宝に認定された。宋代の陶磁器は、シンプルな形と淡い色調の釉薬が特徴である。特に白磁に長石や生石灰などの融剤を混ぜた透明な木灰釉をかけた「白磁」に関心があった。また、白磁の釉薬に少量の鉄分を加え、低酸素環境で焼成した青白磁にも注目した。

展示されている大皿は、白磁の特徴である乳白色を実現するための塚本の技術を示すものである。縁には花模様が彫られている。これは「片桐彫」という技法で彫られている。片桐彫りとは、ノミを斜めにして片側に深い溝を作る彫り方である。この溝に釉薬が溜まると、深さの違いによって立体感が生まれ、彩色にもグラデーションが生じる。


塚本快示(1912-1990)


陶艺家塚本快示成功再现了中国宋代(960-1279)瓷器工艺,于1983年被认定为“人间国宝”。宋瓷大都以造型简洁、釉色色调浅淡为特点。塚本快示偏爱白瓷,这种透明釉面以木灰混合长石、生石灰或其他溶剂烧制而成。此外,他对青白瓷也很关注,这种淡蓝色瓷器需在标准白瓷釉料里加入少量铁质,并置于低氧环境下烧制而成。

这个浅口大盘的乳白釉面是高级白瓷的特征,展现了塚本快示的高超技艺。盘口边缘的雕花纹饰使用的是一种名叫“片桐雕”(半刀泥)的技法,雕刻者需要斜握刻刀在胚胎上刻花纹,这样雕出的线条就会一边深一边浅,在填入釉料后,深浅的不同就能营造出图案的立体感与色彩渐变的层次感。

塚本快示(1912-1990)


陶藝家塚本快示成功再現了中國宋代(960-1279)瓷器工藝,於1983年被認定為「人間國寶」。宋瓷以造型簡潔、釉色色調淺淡為特點。塚本快示偏愛白瓷,這種透明釉面以木灰混合長石、生石灰或其他溶劑燒製而成。此外,他也重視青白瓷,這種淡藍色瓷器需在標準白瓷釉料裡加入少量鐵質,並置於低氧環境下燒製而成。

這個淺口大盤的乳白釉面是高級白瓷的特徵,展現了塚本快示的高超技藝。盤口邊緣的雕花紋飾使用名叫「片桐雕」(半刀泥)的技法,雕刻者需要斜握刻刀在胚胎上刻花紋,這樣雕出的線條就會一邊深一邊淺,在填入釉料後,深淺的不同就能營造出圖案的立體感與色彩漸變的層次感。

重新搜尋