標題 前田家的寶藏:尊經閣文庫

  • 石川
類別:
地區的特產品
媒體用途種類:
網頁
字數:
251-500
編寫年度:
2022
地區協議會名稱:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

Treasures of the Maeda Family: The Sonkeikaku Bunko


The Maeda Ikutokukai Gallery displays a selection of items from the Sonkeikaku Bunko, a repository of classical texts, historical documents, ornamental armor, campaign jackets, paintings, and other treasures collected by the wealthy Maeda family. The Maedas governed Kaga domain (present-day Ishikawa and Toyama Prefectures) from 1583 until 1871.


The full Sonkeikaku Bunko collection comprises over 10,000 items, and the repository is located in Tokyo. Because of the Maeda family’s historical connection to Kanazawa, the Ishikawa Prefectural Museum of Art is permitted to hold and display approximately 400 of the repository’s artifacts and works of fine art.


Historical Background

By the start of the Edo period (1603–1867), the Maedas were one of the wealthiest families in Japan, and the annual income of Kaga domain was second only to that of the shogunate. The Maedas’ resources enabled them to invest in promoting the arts and collecting many fine pieces. Significant portions of the Sonkeikaku Bunko collection were amassed by the third lord of Kaga, Maeda Toshitsune (1594–1658), and by his grandson Maeda Tsunanori (1643–1724), the domain’s fifth lord.


Historically, some of the treasures were kept at the Maeda family residence in Edo (now Tokyo). During the Edo period, a domain lord had two main residences: one in his own domain and one in Edo. Under the shogunate policy of “alternate attendance” (sankin kōtai), every year domain lords had to alternate between living in Edo and living in their own domains. Because of this system, part of the collection was in Tokyo when the shogunate fell in 1867. As for the rest, treasures kept in the Kanazawa residence were transferred to Tokyo when the family moved there permanently during the Meiji era (1868–1912).


In 1926, Maeda Toshinari (1885–1942), the sixteenth head of the Maeda family, established the Maeda Ikutokukai Foundation in Tokyo to organize and preserve the family’s collection. In its entirety, the Sonkeikaku Bunko contains 22 National Treasures and 77 Important Cultural Properties—a remarkable number for a single family to have amassed. The vast majority of the repository contents are texts, many quite old and valuable, that remain in Tokyo and are restricted to authorized researchers. The Maeda Ikutokukai Gallery at Ishikawa Prefectural Museum of Art is the only place where the general public can view items from this historic collection.


The Maeda Ikutokukai Gallery

The gallery rotates items on a monthly basis according to exhibition themes, such as paintings, arms and armaments, noh costumes, and implements for tea ceremony. Displays may include the Maeda lords’ numerous sets of armor, campaign jackets, stirrups adorned with Kaga metal inlay, tea utensils, landscape paintings, Japanese calligraphy, and—on rare occasions—the Hyakkō Hishō, an unusual collection of samples illustrating craft techniques.


The gallery offers visitors an opportunity to see these well-preserved treasures up close and to appreciate masterworks that were the pride of one of Japan’s wealthiest samurai families.

前田家の宝物 尊経閣文庫


前田育徳会展示室は、前田家が収集した古典籍、古文書、甲冑、陣羽織、絵画などの宝物を所蔵する「尊経閣文庫(そんけいかくぶんこ)」の中から、選りすぐりの品々を展示している。前田家は1583年から1871年まで加賀藩(現在の石川県と富山県)を治めた。


尊経閣文庫は1万点を超えるコレクションがあり、東京に保管されている。石川県立美術館は、前田家と金沢の歴史的なつながりから、所蔵品のうち約400点の美術工芸品の所蔵・展示が認められている。


歴史的背景

江戸時代(1603-1867)初頭までには、前田家は日本有数の豪家のひとつとなり、加賀藩の年収は幕府に次ぐものとなっていた。前田家の財力により、芸術の振興に投資を行い、多くの優れた作品を収集することができた。加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)と、その孫で5代藩主・前田綱紀(1643-1724)が収集したものが、尊経閣文庫のコレクションの大部分を占めている。


歴史的には、宝物の一部は江戸(現在の東京)の前田家邸宅に保管されていた。江戸時代、藩主の屋敷は藩内と江戸の二カ所にあった。幕府の「参勤交代(さんきんこうたい)」という政策により、藩主は毎年、江戸と自分の領地を交互に往復しなければならなかった。このため、1867年の幕府滅亡時には、収蔵品の一部は東京にあった。残りの金沢藩邸にあった宝物は、明治時代(1868–1912)に東京に永住することになり、東京に移された。


1926年、前田家16代当主の前田利為(1885-1942)は、前田家のコレクションを整理・保存するために財団法人前田育徳会を東京に設立した。尊経閣文庫には、国宝22点、重要文化財77点が収められており、一族のコレクションとしては驚異的な数である。寄託内容の大半は東京に残され、貴重な古文書(古典籍)であり、研究者以外には公開されていない。一般公開は石川県立美術館の前田育徳会展示室のみである。


前田育徳会展示室

この展示室では、絵画、武具、能装束、茶道具など、展示テーマに合わせて月替わりで展示を行っている。前田家伝来の鎧兜、陣羽織、加賀象嵌の鐙、茶道具、山水画、書道、時には百工比照(工芸技法を示す珍しい見本のコレクション)など、前田家ゆかりの品々を展示している。


保存状態のよい貴重な品々を間近で見ることができ、日本有数の武家が誇った名品を鑑賞することができる。

前田家族的宝藏:尊经阁文库


尊经阁文库是富裕的前田家族的藏品库,囊括了古籍、历史文献、装饰性盔甲、阵羽织、绘画和其他珍宝。前田育德会展示室中陈列了其中部分精选藏品。从1583年到1871年,前田家族统治着加贺藩(今石川县和富山县)。


尊经阁文库位于东京,共含1万件以上藏品。由于前田家族与金泽的历史渊源,石川县立美术馆得到许可保存和展出将近400件来自文库中的工艺和艺术珍品。


历史背景

在江户时代 (1603–1867) 初期,前田家族是日本最富有的家族之一,统治的加贺藩的年收入仅次于幕府。前田家族雄厚的资产让他们得以斥资推动艺术发展,并收集许多优秀作品。尊经阁文库的大部分藏品是由加贺第三代藩主前田利常 (1594–1658) 及其孙第五代藩主前田纲纪 (1643–1724) 所收集。


历史上,这些藏品部分保存在前田家族在江户(今东京)的府邸。江户时代的藩主通常有两处府邸,一处在自己的藩地,一处在江户。根据幕府的“参勤交代”政策,藩主每年必须轮流居住在江户和自己的藩地。因此当幕府政权于1867年倒台时,前田家族的藏品一部分在东京。明治时期 (1868–1912) 前田家族前往东京定居,将留在金泽府邸的藏品也搬迁至东京。


1926年,前田家族的第16任当主前田利为 (1885–1942) 在东京成立了前田育德会,以便更好地保存和管理家族藏品。整个尊经阁文库中共有国宝22件,日本重要文化财产77件,就单个家族的收藏而言可谓数目惊人。其中很多古老珍贵的文献资料目前藏于东京,仅供经授权的研究者查阅。只有在石川县立美术馆的前田育德会展示室,公众才有机会欣赏尊经阁文库中具有历史意义的藏品。


前田育德会展示室

展示室每个月根据不同的主题轮流展出各种藏品,包括绘画、武器盔甲、能剧服装和茶道用具等。其中有前田家族藩主们成套的盔甲、阵羽织、采用加贺金属镶嵌技法的马镫、茶道用具、山水画、日本书法作品,极少数情况下还会展出“百工比照”,即展现各种手工技艺的特殊样本集。


展览室里有日本曾经最富有武士家族引以为傲的珍藏,参观者们可以在其中近距离欣赏这些保存完好的工艺杰作。

前田家的寶藏:尊經閣文庫


在前田育德會展示室中,陳列了部分來自尊經閣文庫的精選藏品。尊經閣文庫是前田家的藏品庫,這個富有的家族在西元1583年到1871年間統治著加賀藩(今石川縣和富山縣),文庫中囊括了古籍、歷史文獻、裝飾性盔甲、陣羽織、繪畫和其他珍寶。


尊經閣文庫目前位於東京,當中總共有1萬多件藏品。由於前田家與金澤之間的歷史淵源,石川縣立美術館獲准存放與展出文庫中將近400件的手工藝品和藝術珍品。


歷史背景

在江戶時代(西元1603–1867)初期,前田家是日本最富有的家族之一,所統治的加賀藩的年收入僅次於幕府。前田家雄厚的資產讓他們得以斥資推動藝術發展,並收集許多出色作品。尊經閣文庫大部分的藏品是由加賀藩第三代藩主前田利常(西元1594–1658)及其孫第五代藩主前田綱紀(西元1643–1724)收集。


歷來這些藏品部分存放在前田家位於江戶(今東京)的住所。江戶時代的藩主通常有兩處主要住所,一處在自己的藩地內,一處在江戶。根據幕府的「參勤交代」政策,藩主每年必須輪流居住在江戶和自己的藩地,因此西元1867年幕府政權倒台時,一部分前田家的藏品存放於東京。隨著前田家在明治時代(西元1868–1912)前往東京定居,其他留在金澤住所的藏品亦被一併帶去。


西元1926年,前田家的第16任家主前田利為(西元1885–1942)為了保存和管理家族藏品,在東京成立了前田育德會。整個尊經閣文庫中共有22件日本國寶,77件重要文化財,就單個家族的收藏而言可謂數目驚人。其中絕大部分為古老珍貴的文獻資料,目前存放於東京,僅供取得授權的研究人員查閱。只有在石川縣立美術館的前田育德會展示室,一般民眾才能欣賞尊經閣文庫中具有歷史意義的藏品。


前田育德會展示室

展示室每個月會根據不同主題,輪流展出各種藏品,包括繪畫、武器盔甲、能劇服裝和茶道用具等。其中有前田氏藩主們成套的盔甲、陣羽織、以加賀金屬鑲嵌技藝裝飾的馬鐙、茶道用具、山水畫、日本書法作品。在少數情況下,還會展出「百工比照」,即展現各種手工藝的特殊樣本集。


展示室裡有日本最富有武士家族之一引以為傲的珍藏,參觀者們可以近距離欣賞這些保存完好的工藝傑作。

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