タイトル 日光山輪王寺 夜叉門[大猷院内]

  • 栃木県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
看板
ワード数:
250以下
作成年度:
2018年
地域協議会名:
日光市多言語解説整備支援事業検討協議会

Yashamon Gate


This is the final gate that defends the approach to Iemitsu’s mausoleum. It takes its name from the four yasha spirits that guard the way. Yasha are supernatural beings, Hindu in origin, who are followers of the deity Bishamonten. These four, in particular, vowed to protect the teachings of the Buddha, and each guards one of the cardinal directions. A series of dragons and lions carved on the exterior also protects the mausoleum. On the transom, wainscoting, and walls appear many carvings of peonies, which is why the gate is sometimes called the “Peony Gate.” The peony is considered the king of flowers and is a symbol of wealth and rank. This flower frequently appears as a motif on kimono even today. The prominent cusped gable over the entranceway is a Japanese interpretation of a Chinese style.

夜叉門 


夜叉門は、家光の霊廟へと続く道を守護する、最後の門です。そして(夜叉門という名前は)ここを守る4体の”夜叉”に由来します。夜叉は超自然的存在の神であり、ヒンズー教の神が起源であると考えられ、毘沙門天に従う存在としても知られています。特にこの4体の夜叉は仏法の守護を担っており、どれも東方、南方、西方、北方のそれぞれ一方をも守護しているのです。外観に彫られた一連の龍と獅子も、大猷院の守護神です。かもいの上には羽目板があり、壁にはたくさんの牡丹の彫刻が施されています。これは、夜叉門が”牡丹門”と呼ばれる由縁です。牡丹は縁起の良い”王の花”として知られ、富と階級を象徴しています。そして牡丹は、今日でさえ着物に施されたモティーフとしてしばしば登場します。参道にまで及ぶ特徴的な破風は独特の日本化した中国様式で作られています。

再検索