タイトル 清水家 足軽の武術/教義

  • 石川県
ジャンル:
史跡・城跡 建造物・施設
媒体利用区分:
看板
ワード数:
251-500
作成年度:
2018年
地域協議会名:
一般社団法人 金沢市観光協会

Training and Education of Ashigaru (Foot Soldiers)


Although ashigaru (foot soldiers) was the lowest-ranking samurai, there were some remarkably talented people among them. They were regularly trained and rigorously educated.


Martial Arts


Edo-period (1603–1867) martial arts included sword training (kenjutsu), spear training (sojutsu), archery (kyujutsu), firearm training (hojutsu), and numerous other disciplines. As foot soldiers, ashigaru were supposed to train and prepare to serve in each of these capacities. However, the Edo period was a time of relative peace, so for most ashigaru there was no need to use these skills on the battlefield. Military training thus became a type of “warrior etiquette” for honing the body and mind. This included the daily responsibility of inspecting and caring for one’s armor, since in principle, ashigaru were expected to be always battle-ready.


A school called the Kebukan was also established in the Kaga domain (feudal-era Ishikawa Prefecture, centered on Kanazawa) for samurai to hone their abilities in the martial arts. While initially this school admitted only the children of higher-ranking samurai families, in later years ashigaru children were also permitted to attend.


Displayed in the Shimizu Family House are martial arts’ texts thought to have been used by Edo period ashigaru as study material.


Education


In the course of their civil duties, ashigaru were often required to sort and handle important documents, as well as perform various financial calculations as part of the economic management of the domain. Therefore, although they were the lowest-ranking samurai, they had to be as educated as samurai of much higher status. This can be seen in the memoir of a samurai from the early eighteenth century, who wrote, “samurai in an era of war might get away with being illiterate, but in a peaceful world this excuse is not acceptable.”


Accordingly, although ashigaru were busy with civil duties and their own side jobs, they had to set aside time for education. Dedicating themselves to the study of literature, history, and the poetic forms of haiku (a poem of seventeen syllables), kanshi (a Chinese poetic style), and waka (an ancient style of thirty-one syllables), some became quite learned. The sophisticated designs of their gardens and documents they left behind give eloquent testimony to this fact. As in the case of Otsuki Tomomoto (1703–1748), who found great opportunities for advancement through his proposal for repairing the domain’s finances in the eighteenth century, this focus on education gave ashigaru opportunities to rise above their rank.

足軽の武術・教義


足軽(歩兵)は武士階級でも最下級に位置付けられましたが、中には非常に優れた人材も存在しました。彼らは常時訓練され、厳格に教育を受けていました。


武道:


江戸時代(1603―1867)の武道には、刀剣訓練(剣術)、槍訓練(槍術)、弓訓練(弓術)、火器訓練(砲術)のほか、さまざまな規範がありました。歩兵として、足軽はこれらを訓練し、その技能をもって仕えることとされていました。しかし、江戸時代は比較的平和な時代だったため、戦場でこれらの技術を利用する機会がほとんどありませんでした。かくして武術訓練は、身体と精神を磨くための 「戦士の作法」の一種となりました。これには、甲冑を点検し補修するという日々の責務が含まれています。原則として、足軽は常に戦闘に備えていなければならないからです。


また、加賀藩(金沢を中心とする封建時代の石川県)には、武道の向上のために設立された「経武館」と呼ばれる学校もありました。この学校は、初期の頃は上級藩士の子弟のみに入学が許されていましたが、その後は足軽の子弟も登校を許されました。


清水家には、江戸時代に足軽が武道を勉強するため使用したと見られる武術書が展示されています。


教育:


足軽の業務には、藩財政管理のための計算事務のほか、重要文書の分類や取扱もありました。そのため、足軽は武士の「最下位」に属していたにも関わらず、もっと上級の武士と同様の教育を受ける必要がありました。18世紀前半の武士の回想録においても、「戦争時代の武士は文盲でも問題なかったが、平和な世界ではそのような言い訳は通用しない」と明記されています。


このようなわけで、足軽は公務と内職で多忙であったにもかかわらず、教育にも時間を割かなければなりませんでした。文学、歴史、俳句(17音節の日本の伝統的な詩)と日本の詩歌教育に投資をした結果、中には相当の教養を積んだ人物も現れました。このことは彼らの庭園の優れたデザインや、彼らが残した文書で垣間見ることができます。このような教育への投資の結果、藩の財政再建への提案によって大きな出世の機会を得た18世紀の大槻朝元(1703–1748)の例に見られるように、足軽が身分をはるかに超えて大出世する機会を捉えることもあり得ました。

再検索