タイトル 海女

  • 三重県
ジャンル:
史跡・城跡 食・食文化 年中行事
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
501-750
作成年度:
2018年
地域協議会名:
環境省中部地方環境事務所

Ama (Female Diver) (long version)


Ama are female divers who harvest a wide variety of seafood from the ocean floor, including abalone, shellfish, and various types of seaweed. Ama are found only in Japan and Korea.


In Ise-Shima, where there is rich marine life, their history goes back thousands of years, and tales of early ama are recorded in the Manyoshu, a poetry collection compiled around 759. Today, Ise-Shima is home to the largest number of ama in Japan (973 ama as of 2010).


Ama do not use any breathing apparatus; instead, they must learn to hold their breath as they dive using special breathing techniques. These include slightly opening their mouths and exhaling slowly when they surface, making a whistling sound known as isobue. Most ama hold their breath for around a minute, and the time spent underwater is called the “50-second battle.” Early ama braved the cold waters wearing nothing but loincloths, but today’s Ama wear wetsuits and large single-lens diving masks.


There are two main diving methods used by the ama: kachido and funado. In the kachido method, ama tie a rope around their waists. This is attached to a wooden bucket that floats on the surface. The funado style, on the other hand, is traditionally practiced by a married couple from a boat. The husband waits on the boat while the ama dives, holding a heavy weight. This allows the ama to descend rapidly and reach deeper levels than kachido ama. The husband then reels her in using a pulley system attached to the boat. These methods vary slightly depending on the area.


Ama have strict rules to protect their livelihood and conserve marine resources. There are long periods surrounding the spawning season (usually from September to December) when taking abalone is forbidden. Furthermore, abalone can be harvested only once they are over 10.6cm long. They are slow growing, and if the abalone reaches that size, it means it has had the chance to breed at least once. This rule is embodied in the ama’s saying “Abalone will become a beautiful bride, as long as you wait three years.”

In addition, all local ama must agree unanimously to go diving each day of the diving season. The number of diving days, and the length of each diving session is also strictly regulated by local communities to protect natural resources.


Ama have a strong historical connection to Ise Jingu, the most important jinja (Shinto shrine) in Japan. It is said that Yamatohime-no-mikoto, the founder of Ise Jingu, was given an abalone by Oben, a local ama who lived in Kuzaki, 2,000 years ago. She enjoyed the taste so much that she decided abalone should be offered to Ise Jingu’s deities as an element in their sacred meals, called shinsen. These balanced meals for the deities contain thirty types of high quality, locally sourced food. This tradition continues today, and the abalone used is obtained from the Kuzaki area of Toba City. Oben is enshrined at Amakazukime Shrine in Kuzaki, so the abalone caught by ama in this area are thought to have received her blessing.

There are many rituals and festivals involving ama, including the Shirongo Festival on Sugashima Island. Regulations usually prevent ama diving around Shirongo Beach except on this festival day, held in July every year, when visitors can watch ama compete to catch abalone. It is considered lucky to find a pair, and the winner is appointed Chief Ama for that year. Ama also decorate their clothing and equipment with star and lattice shapes. They are called seiman, and doman, respectively. Embroidered with thread, or drawn with purple ink made from seashells, these traditional symbols are thought to protect the wearer from evil spirits and the fickle nature of the sea.

海女(詳細版)


海女とは、アワビ、貝類、海藻などさまざまな海産物を海底から採集する女性ダイバーです。海女は日本と韓国だけに見られます。


海産物の豊富な伊勢志摩では、その歴史は何千年も前にさかのぼり、759年あたりに編纂された歌集、万葉集に、初期の頃の海女の話が残されています。現在、伊勢志摩にいる海女の数は日本一です(2010年の時点で973人)。


海女は呼吸装置を使いません。代わりに、潜水するときに特別な呼吸法を使って息を止める方法を身につけなければなりません。例えば、水面に出るときに口を少し開けてゆっくりと息を吐き、『磯笛』として知られる口笛を吹くような音を出します。ほとんどの海女は1分ほど息を止めます。水中にいる時間は『50秒の勝負』と呼ばれています。昔の海女は、腰巻以外何も身につけずに冷たい水に挑みましたが、現代の海女はウェットスーツや大きな一眼の潜水メガネを付けます。


海女には、徒人と舟人という、主に2つの漁法があります。徒人法では、海女は腰に縄を巻き、海面に浮かぶ木製の樽に縄を結び付けます。一方、舟人法は伝統的に夫婦で船に乗って行います。海女が重いオモリを持って潜水している間、夫は船上で待ちます。この方法では、急速に潜水し、徒人法よりも深く潜ることができます。その後、夫が海女を、滑車装置を使って巻き上げます。これらの方法は地域によって異なります。


生活を守るため、また海洋生物の個体数を保護するため、海女には厳しい決まりがあります。アワビは、産卵期にあたる時期(通常9月から12月)は採集が禁止されています。さらに、アワビが体長10.6センチ以上にならないと採ってはいけません。アワビは成長が遅く、その大きさになっていれば、少なくとも1回は繁殖の機会があったことを意味します。この規則は「アワビは3年待てば美しい嫁になる」という海女の言葉に表れています。

さらに、漁期中、地区の海女は漁に出る日を決められています。天然資源を保護するため、許可されている漁の日数や長さも、自治体によって厳しく規制されています。


海女は、日本でもっとも重要な神社である伊勢神宮と歴史的に強い関係があります。2000年前、国崎にいた海女、お弁は倭姫命にアワビを献上したと言われています。伊勢神宮を創建した倭姫命は、その味を堪能し、神饌という神聖な食事の一部として神にアワビを献上するよう決めました。神に捧げるこのバランスの取れた食事には30種類の食べ物があり、すべて高品質で、地元産のものばかりです。この伝統は現在も続いており、使われるアワビは伊勢志摩の国崎で採集します。お弁は国崎にある海士潜女神社に祀られているため、この地域で採れたアワビはお弁の恵みを受けていると考えられています。

菅島のしろんご祭のように、海女に関わりのある儀式や祭りがたくさんあります。しろんご浜では、毎年7月に開催されるこの祭りの日以外、海女が潜水することは規則で禁止されています。アワビを採るために海女が競い合うのを観光客も見学できます。つがいのアワビを見つけるのは幸運とみなされており、勝者はその年の海女頭に任命されます。また、海女たちは衣類や用具を星や格子柄で飾ります。これらはそれぞれ『セーマン』『ドーマン』と呼ばれています。糸で刺しゅうしたり、貝紫色のインクで描いたりしたこの伝統的な印は、身につける人を悪霊や予測不可能な海の自然から守ると考えられています。

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