タイトル 阿弥陀如来坐像

  • 京都府
ジャンル:
神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
宗教法人 平等院

Amida Buddha


Byodoin’s Amida (Sk. Amitabha) Buddha is a designated National Treasure, installed on its lotus-shaped pedestal in the Amida Hall (Phoenix Hall) nearly 1,000 years ago. The image gazes at the devotee through eyelids half-closed in meditation, one leg folded over the other in meditative posture. His gentle features, upright seated pose, and hands held in a sacred mudra (gesture) depict the Buddha in a pose of relaxed concentration.


The statue was completed in 1053, a year after aristocrat Fujiwara no Yorimichi (992–1074) founded Byodoin. Pure Land (Jodo) devotees feared that the age of Mappo (“the end of the Law”) was imminent and that the traditional doctrines and practices of Buddhism would become ineffective. Believers such as Yorimichi hoped to be reborn in the Pure Land and there to make progress toward enlightenment under favorable conditions afforded by the blessings of Amida Buddha. Yorimichi commissioned the statue in the hope that this act of faith would help him to enter Amida’s Pure Land. The 2.8-meter-tall statue is the only surviving work attributed to Jocho (?–1057), distinguished Buddhist sculptor of the Heian period (794–1185). Jocho was highly influential: his Byodoin Amida became a stylistic standard for Buddhist statuary for the next two centuries.


Jocho and his workshop created this Amida using the joined-wood technique known as yosegi-zukuri. The technique entails the joining together of smaller pieces of wood to construct larger, lightweight, but durable statues. After Jocho and his team joined the individual cypress blocks together and carved and shaped them, layers of cloth, lacquer, and gold leaf were applied to cover the statue’s joints. The final step gave the statue a celestial golden glow.


阿弥陀如来坐像

国宝である平等院の阿弥陀仏(阿弥陀如来)は、鳳凰堂にある蓮を象った台座の上で、ほぼ1,000年の間たたずんできました。彼は片方の足を曲げてもう片方の足の上にしっかりとのせ、伏せ気味のまぶたをとおして、像を見る人々をまっすぐに見下ろしています。彼の柔らかい顔、伸びた背筋、組んだ手がリラックスした集中を醸し出しています。

その像は、藤原頼通( 992 –1074 )が平等院を建立した翌年の1053年に完成しました。他の多くの浄土信仰徒と同様に、彼は末法の時代(「戒律の終わり」)が迫っていることを恐れていました。信者は、末法の間に仏教の教えがすたれ、災害で土地が荒れ果てると信じていました。頼道は、彼を阿弥陀の西方極楽浄土に届けることを期待し、信仰の証として像の制作を命じたのです。この2.8メートルの像は、著名な仏師である定朝(?–1057 )の手による、現存する唯一の平安時代(794 –1185)の作品です。定朝は影響力がありました。彼の平等院阿弥陀堂は、その後2世紀にわたり、仏像制作の基準となりました。

定朝と彼の弟子達は、木材を組む寄木造り という技術を用いてこの阿弥陀を作成しました。この技術は、より大きく、軽く、より耐久性の高い像を構築するために、より小さな木材をくり抜き、彫刻して結合します。定朝と彼の弟子達が個々のヒノキの部材を一つに組み合わせた後、彼らは彫像の関節に漆と金箔を施しました。最終工程では、寄木造り のつなぎ目を消し、黄金の輝きを施します


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