タイトル 建築家・安藤忠雄の作品

  • 大阪府
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
大阪府堺市_百舌鳥古市古墳群

Architecture of the Chikatsu-Asuka Museum

The museum was built in 1994 within Fūdoki no Oka Park, where hundreds of the sixth-century burial mounds known as kofun are preserved. The architecture of the museum both incorporates the natural landscape and echoes the shape and structure of the nearby kofun.

The museum was designed by the Pritzker Prize-winning Japanese architect Tadao Andō (b. 1941). Its steel frame and reinforced concrete structure embody Andō's philosophy of the coexistence of nature and architecture. The building follows the sloping contours of the existing landscape. The roof is also an enormous stairway that is sometimes used as an outdoor auditorium or as an outlook on the surrounding groves of plum and cherry trees.

Andō’s stark and unembellished concrete design is well suited to the funerary subject matter of the kofun museum and the surrounding park. The spacious exhibition hall echoes the distinctive keyhole shape common to many of the burial mounds on display in the museum. The slopping path that leads visitors to the lower level of the museum creates the illusion that they are traveling deeper into the earthen tombs and back in time. When they come to the end of the museum exhibition space, visitors enter an atrium filled with natural light, stepping out into the brightness of the living world.

Andō’s mastery of light is an important part of the museum experience. Typical of many of his designs, the museum is a study in contrasts: light and shadow, open and closed, natural and artificial. It invites visitors to contemplate the intersection of life and death as they move through the space.


近つ飛鳥博物館の建物

この博物館は、数多くの 6 世紀に築造された古墳群が保存されている風土記の丘公園内に 1994 年に建てられた。博物館の建物はどちらも自然の景観に溶け込み、近隣の古墳の形状や構造に呼応している。

設計したのは、プリツカー賞受賞の日本の建築家、安藤忠雄(1941年 - )氏だ。鉄骨の強化コンクリート構造で、安藤氏の哲学である、自然と建築物の共存を表わしている。建物は傾斜した元々の地形を活かした構造となっている。屋根は広大な階段で、野外劇場として使われることもあり、ここから周辺の梅林や桜の木を一望できる。

安藤氏のシンプルで装飾のないデザインは、古墳博物館・近隣公園という目的に相応しい。広々としたメイン展示ホールは、博物館に展示されている古墳と共通する前方後円墳の形状である。通路を下って行くと階下の展示へと進むので、地中の墓へと入り、過去にタイムスリップしたような錯覚に陥る。展示の最後には、自然の光に包まれたアトリウムに出て、明るい現実の世界に戻ってくる。

安藤忠雄氏の熟練した光の使い方は、博物館の重要な体感部分となっている。安藤氏の設計に多く見られるように、建物は光と影、閉じられた場所と開かれた場所、自然と人工というコントラストを究めた場所だ。空間を通り抜けることで、生と死が交差する状態をじっくりと考えることができる。


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