タイトル 浄土宗西山派(証空)

  • 京都府
ジャンル:
神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
総本山 禅林寺

An Introduction to Seizan-Zenrinji Pure Land Buddhism

Eikandō is the head temple of the Seizan-Zenrinji branch of Pure Land Buddhism, one of three branches established by the monk Zennebō Shōkū (1177–1247), Eikandō’s thirteenth abbot. Pure Land Buddhism is characterized by a fervent belief in the power of Amida Buddha, who has made the Fundamental Vow (Hongan) to delay full enlightenment until he has saved all those who ask for his salvation. This vow, as well as the methods for achieving rebirth in Amida’s paradise in the far west—the Pure Land—are described in the Infinite Life Sutra (Muryōjukyō). Together with the Amida Sutra (Amidakyō), and Contemplation Sutra (Kanmuryōjukyō), these three sutras form the basis of Pure Land Buddhism.

Zennebō Shōkū was one of the top disciples of Hōnen (1133–1212), a brilliant monk who is largely credited with establishing Pure Land Buddhism in Japan. Hōnen synthesized centuries of Indian, Chinese, and Japanese scholarship on the Pure Land Sutras. He arrived at two important understandings: first, that human society has entered the “Latter Age of Buddhist Law” (Mappō), the period beginning 2,000 years after the death of the historical Buddha when his influence has faded and his teachings can no longer be transmitted accurately. Second, that under these conditions, living beings cannot possibly follow the path of the Buddha by themselves, and their only hope for salvation is to invoke Amida’s name as a plea for salvation. This ritual invocation, referred to as the nenbutsu, is a crucial aspect of Buddhist practice within Pure Land Buddhism.

Having studied under Hōnen, Shōkū also believed that placing one’s sincere faith in Amida’s saving grace was all that was necessary to achieve rebirth in the Pure Land, where enlightenment is assured. In Shōkū’s views, it was less important to speak Amida’s name and more important to have sincere faith in the power of Amida’s vow. One, ten, or even ten-thousand recitations of the nenbutsu were equal, if the degree of faith was the same.


浄土宗西山派

永観堂は、西山浄土宗三派のひとつである浄土宗西山派禅林寺の本堂であり、永観堂の第十三代住職である善恵坊証空(1177–1247)によって設立された。 浄土宗は阿弥陀佛の力への熱烈な信仰が特徴であり、阿弥陀佛は救いを求める全ての人々を救うまで、ご自身の本願である完全な悟りを遅らせた。 この誓いは、阿弥陀仏の西方極楽浄土での再生を達成するための方法と同様に、佛説無量寿経、佛説阿弥陀経、および佛説観無量寿経に記述されている。これらの三部経典は、浄土宗の基本経典である。

善恵坊証空は、日本で浄土宗を確立した輝かしい業績を持つ法然上人(1133-1212)の最高の弟子であった。 法然上人は、何世紀にもわたるインド、中国、日本の浄土経の研究を統合し、2つの重要な理解に到達した。第一は、釈迦の存在が薄れ、釈迦の教えがもはや正確に伝えられなくなった釈迦の死後2000年後に始まる末法に人間社会が突入したということ。第二は、これらの条件下では、生き物は自力で佛の道、悟りに入ることができず、唯一の希望は救済を嘆願する「南無阿弥陀仏」を唱える念仏であったということだ。この懇願の儀式、念佛が浄土宗の重要な佛教修行であった。

法然のもとで修行した証空も、悟りが確約された極楽浄土での再生を達成するためには、阿弥陀様の本願を誠実に信仰することが全てであると信じていた。 証空の考えでは、南無阿弥陀佛を念じることはさほど重要ではなく、阿弥陀様の本願の力に誠実な信仰を持つことがより重要であった。 信仰の意図が同じであった場合、一回の念佛も十回の念仏も、また一万回の念佛も同じだと考えていた。


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