タイトル 養源院 俵屋宗達の襖絵

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
東山七条観光プロジェクトチーム協議会

Sliding Wall Panel Paintings by Tawaraya Sotatsu


The most striking feature of the Main Hall is a group of paintings on 12 sliding wall panels (fusuma) that were created by Tawaraya Sotatsu (c. 1570–1640). Sotatsu co-founded the Rinpa school of painting and is known for his opulent, dynamic works.


The paintings depict pine trees and rocks against a brilliant background of gold leaf and are remarkable in several ways. The trees are all rendered in fine detail, with individual twigs and needles clearly depicted. At the same time, the alternation of pine trees and rocks creates a grand visual rhythm that permeates the work as a whole. Sotatsu’s decision to give the pines individual characters, with each one older than the last when viewed in a counter-clockwise fashion, gives drama and a lively progression to the painting. The aged look of the pine trees may reflect the fact that pines have traditionally been associated with longevity in Japan.


The principal object of worship in this room is a statue of Amida, the Buddha of infinite light. The guardian lions (shishi) painted by Kano Sanraku (1559–1635) are displayed alongside the Buddhist altar.


俵屋宗達画 襖絵

重要文化財


本堂で最も注目すべき作品は、12枚の襖に俵屋宗達(1570年頃~1640年)が描いた絵画作品(襖絵)である。宗達は琳派の創始者の一人であり、絢爛豪華でダイナミックな作風で知られている。

この襖絵には、輝く金箔地の背景に松の木と岩が描かれており、いくつかの点で特筆すべき作品である。まず、松の木はディテールまで細かく描かれており、細い枝や松葉の一本一本まではっきりと描写されている。次に、松の木と岩が交互にひとつずつ配置されており、作品全体に大きなリズムが生み出されている。そして、部屋に入ってから反時計回りの順番で見ていくと、松の木は次第に若い木から老いた木へと変化していき、最後の松は節くれ立って、まだらな苔に覆われている。これは、日本においては松の木が伝統的に長寿と結び付けられていたことを反映しているようである。

本堂の本尊は、無量光仏とも呼ばれる阿弥陀如来像である。その制作年や来歴は明らかではない。狩野山楽(1559~1635年)が描いた獅子図が仏壇と並んで飾られている。


再検索