タイトル 新日吉神宮 概要

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2019年
地域協議会名:
東山七条観光プロジェクトチーム協議会

Ima-Hie Jingū Shrine

General introduction

Ima-Hie Jingū Shrine is nestled on a narrow strip of level land set into a gently sloping hillside in the Higashiyama district. The shrine was originally constructed on the extensive Hōjūji temple-palace complex built by Retired Emperor Goshirakawa (1127–1192). The shrine’s location at Hōjūji was the northeastern corner (kimon), the “demon’s gate” from where malevolent spirits were thought to enter. After several relocations, the shrine was finally established on its present site in 1897. The shrine’s territory once stretched as far as the area around today’s Kyoto Station, encompassing the households of those who lived on that land.


The deities worshipped at Ima-Hie Jingū are those from Hiyoshi Taisha Shrine in Omi Province (present-day Shiga Prefecture), whom Goshirakawa invited to protect his newly built establishment in 1160. In 1958, Goshirakawa was added to the original group of gods worshipped at the shrine, and Ima-Hie was elevated to the status of “Jingū,” a name reserved for certain shrines that are associated with the Imperial family. The deities are now enshrined in the main sanctuary, which was built in 1835 in the nagare-zukuri style, distinguished by a gabled roof extending in a “flowing” curve much longer on one side than the other, with the longer side extending over the veranda in front.

For many centuries, the shrine was under the aegis of Myōhōin, a Buddhist temple associated with the imperial family ever since its original connection with Goshirakawa’s neighboring Hōjūji complex. Ima-Hie Jingū Shrine only became a truly independent Shinto establishment in the late nineteenth century, in the wake of government policies aimed at separating the Buddhist and Shinto faiths.


Throughout the early modern period, thousands of residents participated in the shrine’s two annual festivals, parading Ima-Hie’s portable shrine (omikoshi) through the streets of the capital. The roots of the shrine’s major spring festival, Kosaki no Matsuri, can be traced back to a royal procession in which Goshirakawa took part in 1169. The celebration of the festival involved performances of music, dance, and pantomime that are thought to have evolved into the classic noh drama form of Japanese performing arts.


新日吉神宮(概要)

現在の新日吉神宮は、東山地区の緩やかな斜面にある、京都女子大学の向かいの狭い平地にあるが、もとは広大な法住寺の敷地の北東の角(鬼門)にあった。その目的は、宮殿や後白河上皇(1127-1192、在位1155-1158)のために建てられた仏教寺院を悪霊から守ることにあった。この神社で崇拝されている神々は、後白河上皇が1160年に新しく建てた建物を守るために近江国(現在の滋賀県)の日吉山王大社から移したものである。それと同じ日に、熊野神社からは新日吉神宮付近の新熊野神社へと神々を勧請した。何度かの移転を繰り返した後、最終的に1897年に現在の場所に建てられた。


新日吉神宮は、天皇家と関わりを持つ仏教寺院である妙法院の庇護を長年にわたって受けていたが、19世紀後半に新政府による神仏分離政策を受けてようやく真の意味で独立した神社となった。その後、1958年にもともと神宮で祀られていた神々に加えて後白河上皇も崇拝の対象となり、新日吉神社は神宮の地位に格上げされた。神宮とは、古代の神社や皇族が崇拝対象とされている神社にのみ認められる呼称である。


かつては、神社の敷地は今日の京都駅周辺に広がる住宅にまで広がっていた。近代初期にかけて、何千人もの住人が年二回の神社の祭りに参加し、移動式の祭壇である神輿を担いで都の通りを行進していた。神社の大きな春の例祭である小五月会(こさきのまつり)の起源は、1169年の後白河の行列にまで遡ることができる。祭りのお祝いには音楽の演奏、舞踊、無言劇が含まれており、これがのちの能の原型になったと考えられている。


本殿は1835年に優雅な流造りの様式で作られた。これは縁側の前部にまで伸びる非対称の切妻屋根が特徴である。


再検索