タイトル 豊国神社 桐鳳凰紋蒔絵唐櫃

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
東山七条観光プロジェクトチーム協議会

Chinese-style Paulownia Chests with a Design of Phoenixes and Karakusa in Makie Lacquer (Kiri hoomon makie karabitsu and Kiri karakusamon makie karabitsu)

These extremely decorative chests were used to store Hideyoshi’s (1537–1598) personal effects, and they clearly display his extravagant artistic preferences. The decoration is an example of the technique known as hira makie (also called Kodaiji makie), in which gold and silver powder is sprinkled over and embedded in black lacquer. Footed chests are called karabitsu in Japanese, meaning “Chinese-style chest,” and are distinguished from those without feet, which sit flush on the ground.


The design of phoenixes and paulownia is an auspicious pairing related to a belief that phoenixes who consume paulownia fruit will appear when a leader emerges who will unite the realm. This motif is particularly fitting for Hideyoshi, whose family crest featured an image of a paulownia. These two chests, and a third companion chest in the collection of Kyoto National Museum, have been designated Important Cultural Properties. The contents formerly kept in these chests are listed in a catalog and provide us with a good sense of the objects Hideyoshi used in everyday life. The chest with the scrolling floral design known as karakusamon is thought to have been used by Hideyoshi himself.


桐鳳凰文蒔絵唐櫃・桐唐草文蒔絵唐櫃 


足付きの櫃は唐櫃(「中国風の収納箱」の意)と呼ばれる。これは地面に直に置かれる足のないものと区別される。この櫃は秀吉の私物を保管するために使用された。非常に豊かに装飾が施されたこれらの櫃は、平蒔絵(高台寺蒔絵ともいう)という技法が使われている。これは金粉や銀粉を黒漆の上から振りかけたり、埋め込んだりする技法である。この櫃からは、秀吉(1537-1598)が派手な芸術を好んだことが伝わってくる。鳳凰と桐の文様は、国を統一する指導者が現れるときに鳳凰が現れて桐の実を食べるという言い伝えと関係があり、縁起の良い組み合わせとされている。秀吉にとって桐は家紋でもあるので、特にふさわしい文様になっている。この2つの櫃と、それとセットになる京都国立博物館収蔵の3つ目の櫃は、重要文化財に指定されている。これらの櫃の中に入れられていた品物の目録が残っており、秀吉が日常的にどのようなものを使っていたのかが良くわかる。渦巻き状の花柄である唐草文様の櫃は、秀吉自身が使っていたものとされている。


再検索