タイトル 湯沢百庚申
百庚申

  • 新潟県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
看板 Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
三俣地域多言語解説協議会

Kosaka Kōshin Monuments

Kōshin is a folk religion of Chinese Daoist origin with influences from Buddhism and Shinto. The word kōshin refers to the fifty-seventh day of the Chinese sixty-day sexagenary cycle. According to Kōshin belief, when one fell asleep on the night of a kōshin day, three worms that dwell in the body would escape and report on the sleeping person’s wrongdoings to the Court of Destiny. A person’s life would then be shortened in accordance with their sins. To prevent the worms from escaping, observers of Kōshin stayed awake all night.


Monks of the esoteric Tendai Buddhist sect are believed to have brought the ritual to Japan in the eighth and ninth centuries. Kōshin became popular within the royal court during the Heian period (794–1185) and spread widely in the 1400s. Believers kept a vigil every 60 days, for a total of 18 vigils over three years. When this cycle was completed, out of gratitude they erected small monuments bearing their own names, a practice that began during the Edo period (1603–1868).


Kōshin beliefs apply not only every sixty days, but also every sixty years. Within the sixty-year Chinese zodiac, it was believed that calamity would strike in the fifty-seventh year—the Kōshin year—during which Kōshin groups erect large monuments. The four monuments here date from between 1800 and 1980. The more recently built monuments bear only the simplified inscription “Kōshin” (庚申), but another of the monuments, which bears the image of Shōmen Kongō, a deity who protects against disease, is believed to be even older. Many Kōshin monuments were destroyed in the late nineteenth century, when roadside shrines were banned and roads were widened. Others were saved by communities who collected them in one location, as has been done here.


百庚申

庚申とは、中国の道教を起源とし、仏教と神道の影響を受けた民間信仰のことである。「庚申」という言葉は、60日を一周期とする中国の干支の57日目を指す。庚申の当夜、眠りにつくと、人間の体内にいる三尸(さんし)が逃げ出して、眠っている宿主の悪事を天の王宮へ報告し、その内容によっては宿主の寿命が短くなると信じられていた。そのため、虫たちが逃げ出さないよう、庚申の講員たちは一晩中起きていたのである。


この儀式は、秘教である天台宗の僧が8~9世紀に日本にもたらしたと考えられており、平安時代(794~1185)に朝廷内で普及し、その後1400年代に大きく広まった。講員たちは60日ごとに寝ずの番を行い、それを3年で計18回行った。その周期が終わった際に、感謝の気持ちとして自らの名前を記した小さな碑を建てるという慣習は江戸時代(1603~1867)に始まったものである。


庚申信仰は60日ごとだけでなく、60年ごとにも適用される。60年を一巡とする中国の干支では、57年目である庚申の年に大災害に見舞われると考えられているため、庚申講員はその年に大きな碑を建てている。ここにある4つの碑は1800~1980年の間に建てられたものである。「庚申」とだけ刻まれている碑は後のほうに建てられたもので、病気を退治する神・青面金剛(しょうめんこんごう)の像が彫られている碑は、それよりもさらに古いものと考えられている。19世紀末に道端の神社が禁じられて道が拡張された際に、多くの石碑は破壊されてしまったが、この場所のように地域の人々がすべて1か所に集めることで破壊を免れたものもあった。


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