タイトル 藤岡歴史館 「航空設計技術者 堀越二郎」

  • 群馬県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
看板
ワード数:
751以上
作成年度:
2020年
地域協議会名:
群馬県

Fujioka Historical Museum

Horikoshi Jiro (1903–1982)


Horikoshi Jiro (1903–1982) was born in Fujioka and became one of Japan’s best-known aeronautical engineers. He is particularly known for his work on the Zero fighter plane that played a major role during World War II.

As a schoolboy, Horikoshi showed an aptitude for engineering and was encouraged by his teachers to study hard. By all accounts, he was a diligent student, even reading books written in English while walking to school. He is also said to have been kind, often helping his younger sister with her studies.


Aeronautical Training

In 1924, Horikoshi entered the newly formed Aeronautical Engineering Department of Tokyo Imperial University (now the University of Tokyo). After graduating in 1927, he joined the company that later became Mitsubishi Heavy Industries, a major producer of airplanes for the Japanese military up to the end of World War II. His employer sent him to England, Germany, and the United States in 1929–1930 to learn more about seaplane engineering. At the time, Japanese aeronautics were widely thought to be about 30 years behind that of the United States and Europe. Horikoshi used what he learned while abroad to help Japan catch up.

Within five years of his return to Japan Horikoshi was appointed chief engineer of a Mitsubishi development team in Nagoya, designing a single-seat low-wing fighter. After a couple of failed attempts, the team successfully produced the Mitsubishi A5M (better known in Japan as the Mitsubishi Navy Type 96 Carrier-based Fighter), which went into mass production in 1936.

By 1940, Horikoshi and his team had finalized the design of the A6M Zero, the Zero fighter, popularly known in Japan as Rei (zero) sen, that soon gained notoriety as the best performing carrier-based fighter plane in the world. His design was not only functional, producing highly maneuverable craft, it was also attractive. It was often noted that the low, cantilevered wings made it resemble a bird in flight. Horikoshi himself said that “functionally superior things are beautiful.”

As the war continued, his work on next-generation planes was disrupted by the extensive bombing of Nagoya and his own ill health.


Postwar Career

During the Allied Occupation of postwar Japan, Mitsubishi was barred from producing aircraft and Horikoshi was assigned to a subsidiary company that manufactured household items. In 1955 he joined the University of Tokyo, where he taught aircraft design. He also helped produce the basic design of the YS-11, a passenger plane completely designed and built in Japan in the twentieth century. He later taught at the National Defense Academy of Japan and Nihon University.

Horikoshi was awarded the Imperial Order of the Rising Sun, Third Class, in 1973 for his achievements in aeronautical engineering. An English translation of his 1970 memoir describing the development of the Zero fighter was published as Eagles of Mitsubishi: The Story of the Zero Fighter in 1981. He also collaborated on a 1956 book published in English as Zero: The Story of Japan’s Air War in the Pacific – As Seen by the Enemy. A fictionalized version of his life is told in the 2013 Miyazaki Hayao animated film The Wind Rises.


堀越二郎(1903–1982


堀越二郎(1903–1982)は藤岡で生まれ、日本で最も有名な航空技術者の1人になりました。彼特に、第二次世界大戦中に大活躍した戦闘機「零戦」を手がけたことで知られています。

男子生徒として、二郎は工学の適性を示し、彼の教師から一生懸命勉強するように勧められました。とにかく、彼は勤勉な学生で、学校に歩いている間も英語で書かれた本を読んでいました。彼はまた、妹の勉強を手伝うことも多く、優しかったと言われています。


航空訓練

1924年、彼は東京帝国大学(現在の東京大学)の新しく設立された航空工学部に入学しました。1927年に卒業後、後に三菱重工業となる会社に入社し、第二次世界大戦末期まで日本軍用の飛行機を生産していました。彼の雇用主は、水上飛行機のエンジニアリングについてさらに学ぶために、1929年から30年にかけて彼をイギリス、ドイツ、およびアメリカに派遣しました。当時、日本の航空学は、アメリカやヨーロッパよりも約30年遅れていると広く考えられていました。堀越は、海外で学んだことを利用して、日本が技術的に追いつく助けとなりました。

帰国して5年以内のうちに、彼は名古屋の三菱チームのチーフエンジニアに任命され、シングルシートの低翼戦闘機を設計しました。何度か失敗した後、チームはMitsubishi A5M(日本ではMitsubishi Navy Type 96 Carrier-based Fighterとして知られる)の製造に成功し、1936年に大量産を開始しました。


1940年までに、二郎と彼のチームはA6Mゼロ、the Zero fighter(日本では零戦として一般に知られている)の設計を完成させ、それはすぐに世界で最も高性能な艦載戦闘機として有名になりました。彼のデザインは機能的で、操作性の高い航空機を生み出しただけではなく、魅力的でもありました。低い片持ち翼で、飛行中の鳥に似ていることがよく指摘されていました。堀越自身は「機能的に優れたものは美しい」と語りました。

戦争が続く中、名古屋の大規模な爆撃と自身の体調不良により、次世代機の開発は中断された。


戦後のキャリア

堀越は、航空工学の業績が認められ、昭和48年に勲三等旭日小綬章を受章しました。1955年に東京大学に入り、航空機の設計を教えました。また、20世紀の日本で完全に設計・製作された旅客機YS-11の基本設計にも携わりました。その後、防衛大学校と日本大学で教鞭を執りました。


堀越は、航空工学の功績により、1973年に旭日章第3級を受賞しました。零戦の開発を描いた1970年の回顧録の英訳版が、1981年に『Eagles of Mitsubishi: The Story of Zero Fighter』として出版されました。また、1956年に英語で出版された「Zero: The Story of Japan's Air War in the Pacific - As Seen by the Enemy」にも協力しました。彼の人生の架空のバージョンは、2013年の宮崎駿のアニメーション映画「風立ちぬ」で語られています。


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