タイトル 世界文化遺産「明治日本の産業革命遺産」 恵美須ヶ鼻造船所跡

  • 山口県
ジャンル:
世界遺産(自然・文化)
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2020年
地域協議会名:
萩・外国の方に分かりやすい解説文整備推進協議会

Ebisugahana Shipyard

The arrival of United States Commodore Matthew C. Perry (1794–1858) changed Japan. His fleet of four warships, which sailed into Uraga Bay, near Edo, in June 1853, posed a real military threat to Japan, which had closed off almost all contact with the Western world in 1639. Three months after Perry’s arrival, the shogunate lifted a ban on the construction of large warships, a prohibition that had been in force for more than two centuries.


On the western end of Honshū, the samurai and daimyo lord of Chōshū domain took note of Perry’s threat to open the country by force. In February 1856, they received permission from the Tokugawa shogunate to begin building a Western-style ship. A mere 10 months later, the 25-meter Heishin Maru launched from Ebisugahana and, in June of the following year, successfully made a trial run to the island of Mishima, located some 40 kilometers off the coast.


The Heishin Maru was based on the design of the Heda, a replacement schooner built for Russian Admiral Yevfimiy Putyatin (1803–1883), who had been sent to negotiate a treaty with Japan in 1854 and lost his fleet to a tsunami. Putyatin succeeded in establishing diplomatic relations between Japan and Russia in 1855 with the Treaty of Shimoda. The Heda was a 24-meter, two-masted schooner, and it was used as the base design for many of the early Western-style ships built in Japan.


By 1860, Chōshū domain had completed its second Western-style ship, the Kōshin Maru, which was used to train the fledgling Chōshū navy. Based on Dutch designs, the 43-meter, three-masted barque was equipped with eight cannons. It was designed by Fujii Katsunoshin (dates unknown), who had studied shipbuilding at Uraga and Nagasaki. In 1863, the Kōshin Maru was sunk by an American warship during the Battle of Shimonoseki Straits, but it was salvaged and used by Chōshū domain until about 1868, when it was sold. Chōshū built no other ships, opting instead to buy them from the Western traders who were gradually being allowed into the country.


The two ships built at the Ebisugahana shipyard are examples of Chōshū domain’s willingness to modernize, at first through considerable trial and error. The Heishin Maru was outfitted with nails, fittings, and anchors made with iron from the local Ohitayama Tatara Iron Works, and both ships were crewed by local men. The site of the shipyard has been under archaeological excavation since 2009. The dig has revealed traces of a rope-spinning shop, a blacksmith's foundry, a sawmill, a steam works, a design shop, and a drydock.


In 2015, Ebisugahana Shipyard was recognized as part of the UNESCO World Heritage: “Sites of Japan's Meiji Industrial Revolution: Iron and Steel, Shipbuilding and Coal Mining.”


恵美須ヶ鼻造船所跡

1853年6月、アメリカのマシュー・ペリー提督(1794-1858)が江戸近郊の浦賀湾に到着したことで、日本は一変した。4隻の軍艦からなるペリーの艦隊は、1639年以来、外界との接触をほとんど遮断していた日本にとって、真の軍事的脅威となったのだ。ペリーが到着してから3ヶ月も経たないうちに、幕府は2世紀以上続いていた大型軍艦の建造禁止令を解除した。


本州の西端では、長州藩が、ペリーの武力による開国の脅しに目をつけた。1856年2月、徳川幕府の許可を得て洋式船の建造に着手した。わずか10ヶ月後には恵美須ヶ鼻から25mの丙辰丸が進水し、翌年6月には沖合40kmの三島への試運転に成功しました。


この丙辰丸は、1854年に津波で艦隊を失ったプチャーチン提督(1803-1883)の代替船「ヘダ号」の建造に使われたロシアの設計を元にしている。プチャーチンは1855年の下田条約で日本と国交を樹立した責任者である。戸田号は24メートル、2本マストの西洋式帆船で、日本で建造された多くの初期の西洋式船の基本設計として使用された。


1860年には、長州藩で2隻目の洋式船となる「庚申丸 」が完成した。オランダの設計を基にした43メートル、3本マストのバルグで、8門の大砲を備えていた。設計は浦賀・長崎で造船を学んだ藤井勝之進(年代不詳)が担当した。1863年、下関戦争でアメリカ軍艦に撃沈されたが、長州藩に引き揚げられ、1868年頃まで使用され、売却された。長州藩はそれ以外の船を建造することはなく、徐々に入ってきた西洋貿易商から船を購入していた。


恵美須ヶ鼻造船所で建造された2隻の船は、長州藩が試行錯誤しながらも近代化に意欲的であったことを示している。地元の大板山たたら製鉄所から供給された釘や金具、錨などを装備し、藩内各地から集まった男たちが乗組していた。造船所跡は2009年から考古学的な発掘調査が行われている。発掘調査では、ロープ紡績所、鍛冶屋の鋳造所、製材所、蒸気工場、設計事務所、乾ドックなどの痕跡が確認されている。


2015年には、恵美須ヶ鼻造船所がユネスコ世界遺産「日本の明治産業革命の遺産 鉄鋼・造船・石炭産業」に認定された。


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