タイトル キリスト教文化遺産群 まだれいなの墓碑

  • 長崎県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2020年
地域協議会名:
「長崎と天草地方の潜伏キリシタン関連遺産」保存活用実行委員会

The Gravestone of Madareina


Unlike the vast majority of Christian gravestones in Shimabara, which are horizontal, this one is upright. The rounded slab of dacite is 91 centimeters high (with 74.5 centimeters standing above ground and 16.5 centimeters below), becoming thicker toward the base.


Carved on the front is an embossed patriarchal cross with the distinctive double crossbars. At the bottom left, you can just make out the baptismal name Ma-da-re-i-na (from Madalena in Portuguese)—an allusion to Mary Magdalene, the female follower of Jesus who was the first person to see him after his resurrection.


The gravestone is assumed to be from the early Edo period (1603–1868). Although we know nothing about Madareina, we can safely assume that she belonged to a wealthy family, as only the more wealthy and powerful could afford stone grave markers at this time.


About Christian Gravestones in Japan

Of the 192 confirmed Christian gravestones from the early days of Christianity in Japan, 146 are found in Nagasaki Prefecture, all dating from the early seventeenth century. (The oldest Christian gravestone in the country, dating from 1581, is in Shijonawate, near Osaka.) Most of the Christian gravestones in the Nagasaki region are horizontal—either flat or gabled slabs, or semicircular or rectangular pillar shapes—reflecting European gravestone designs of the time. While Buddhist gravestones are inscribed with a posthumous name (kaimyo) of the deceased consisting of multiple kanji characters, Christian gravestones often feature a Western baptismal name. They may be decorated with a floral cross (cross fleury), a double-barred cross (patriarchal cross), or the trigram IHS, an abbreviation of the name of Jesus. Since stone grave markers were an expensive luxury, it is safe to assume that they belonged to the wealthy and powerful. After Christianity was prohibited, some of the horizontal gravestones were upended and converted into Buddhist monuments, hollowed out to make stone vessels for handwashing (chozubachi), incorporated into dry stone walls, or simply swallowed up by the ground. Few of the Christian gravestones in Nagasaki remain in their original locations, though they are often found nearby.


まだれいなの墓碑


島原のキリシタン墓碑のほとんどが平置きなのに対し、この墓碑は縦に置かれています。デイサイトでつくられた角が丸い平板型のこの墓碑は、高さ91cm(地上部分74.5cm、地下部分16.5cm)で、底部に向かって幅広になっています。


正面には2本の横棒が特徴の形十字が浮き彫りされています。下部左には「まだれいな」(ポルトガル語のMadalenaに由来)という復活後のイエスを最初に目にした女性信者、マグダラのマリアにちなんだ洗礼名が辛うじて読み取れます。


この墓碑は、江戸時代(1603-1868)初期につくられたと推測されています。 まだれいなについて分かっていることは何もありませんが、当時石のお墓が買えるのは金銭と権力に恵まれた人々だけだったことから、彼女は裕福な家庭の出身だった可能性が高いと言えます。


日本のキリシタン墓碑について

日本におけるキリスト教の初期につくられたキリシタン墓碑として確認されている192基のうち、146基が長崎県にあり、その全てが17世紀初期のものです。(1581年につくられた日本で最も古いキリシタン墓碑は、大阪市に近い四條畷市にあります。)長崎地域のキリシタン墓碑は、当時のヨーロッパの墓のデザインを反映し、平板型・切妻型・半円柱型・角柱型のいずれかに整形した石を平置きにしたものがほとんどです。仏教の墓石には漢字数文字からなる故人の死後の名前(戒名)が刻まれるのに対し、キリスト教の墓石には、多くの場合、西洋式の洗礼名が記されます。花十字や横棒が二本の形十字、イエス・キリストの名前の略語である「HIS」という3文字で飾られていることもあります。石の墓標は高級品だったため、墓碑で弔われているのは金銭と権力に恵まれた人々だったと考えて良いでしょう。キリスト教が禁止された後、このような平置きの墓石の中には、くり抜かれて手を洗うための手水鉢にされたり、石垣に組み込まれたり、地中に埋められたりして、仏教の建造物の一部に転用されたものもありました。長崎のキリシタン墓碑は、ほとんどが当初置かれた場所には残っていないものの、もとの設置場所の付近で発見されることがよくあります。


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