タイトル 修験者の服装

  • 福島県
ジャンル:
自然 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等
ワード数:
251-500
作成年度:
2020年
地域協議会名:
月山ビジターセンター運営協議会

Shugendo Ascetic Outfits


The Dewa Sanzan pilgrimage, known as Sankan Sando, is a journey of rebirth undertaken by ascetics of Shugendo, an ancient tradition of mountain asceticism incorporating elements of both Buddhism and Shinto.


The Shugendo ascetics (shugenja) traditionally wear special outfits similar to funerary attire worn by the dead (shiroshozoku). This attire symbolizes the death of their past and the spiritual rebirth they undergo while walking among the deities living in these sacred mountains. When they emerge from the multiday pilgrimage, they are spiritually reborn.


Shiroshozoku consists of a white costume worn under a checkered robe. It is practical as well as symbolic. The loose-fitting white pants (hakama) are gathered below the knee to prevent the hem from catching on rocks. Calf coverings (kyahan) protect against insect bites. The cloth head wrap (hokan) is symbolic of the crown that the Cosmic Buddha is depicted wearing. The cloth is practical too. It warms the face on a cold day and can be used to wipe off sweat on a hot day. This cloth can also serve as a tourniquet if an injury requires compression. The split-toe footwear (jikatabi) separates the big toe from the others, like a thong sandal. This design allows for better stability when climbing mountainous terrain. A walking stick (kongozue), which assists with the climbs and descents, completes the outfit. The stick has an eight-sided base, with each side representing a different Shugendo attribute, such as resolution, devotion, training, and salvation.


Many modern-day ascetics still wear these outfits. Ascetic practices at Dewa Sanzan are performed under the guidance of a local Shugendo practitioner.


修験者の服装


「三関三渡」として知られる出羽三山の巡礼とは、修験道の行者が歩む再生の旅です。修験道とは、山で修行に努める古くからの伝統であり、仏教と神道両方の要素を含んでいます。


修験道の行者 (修験者) は、死者が葬儀の際に着る服に似た特別な服装 (白装束) を身につける伝統があります。この服装は、修験者の過去が死に、精神が再生することを象徴しています。修験者は、聖なる出羽三山におわす神々の中を歩いている間に、精神の再生を経験するのです。修験者は、数日をかけた巡礼から戻ってくると、精神的に生まれ変わります。


修験者の白装束とは、市松模様の上着の下に着る白い服装のことです。白装束は、象徴的であるとともに実用的です。下半身にはくゆったりとした白い袴は、裾から石が入るのを防ぐために膝下でまとめます。ふくらはぎを覆う脚絆は、虫刺されから身を守ります。頭を包む布 (宝冠) は、大日如来像が身につけている冠を象徴しています。この布も実用的です。この布は、寒い日には顔を温め、暑い日には汗を拭くのに使えます。また、この布は、怪我の止血が必要な場合に止血帯として役立ちます。履物の地下足袋は、ビーチサンダルのように、つま先が親指とその他の指で分かれています。つま先が分かれていることで、山を登る際の安定性が増します。この服装を完成させるのは、歩く際に使う金剛杖です。この杖で、上り下りを助けます。この杖の形は八角柱で、その各面は発心・修行・菩提・涅槃といった修験道の様々な特性を表しています。


現代の多くの修験者も、なおこれらの服装をしています。出羽三山における修行の実践は、地元の修験者の指導のもとで行われます。


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