タイトル 老梅山吉峰寺:老梅山吉峰寺の概要

  • 福井県
ジャンル:
神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2020年
地域協議会名:
永平寺町多言語化推進協議会

Kippōji Temple

Kippōji Temple is the site where Zen Master Dōgen (1200–1253), the founder of the Sōtō school of Zen Buddhism in Japan, engaged in Zen practice after arriving in Echizen Province (now Fukui Prefecture) in 1243. The large stone on which he regularly sat in zazen is located close to the temple grounds and can still be visited today.

During the thirteenth century, the temple had only the barest facilities, and the closest cookstove was located in a villager’s home at the foot of the mountain, almost 2 kilometers away. In order to prepare rice porridge for the monks living at the temple, twice a day, a monk named Tettsū (1219–1309) would travel all the way to the village and back. Wholeheartedly completing routine tasks such as cooking, cleaning, and bathing is a fundamental part of Sōtō Zen, so for Tettsū, the trek was just another element of daily practice. The villagers were amazed by his dedication, and they began to call the trail “Tettsū’s Slope” (Tettsūzaka). Later in life, Tettsū served as the third abbot of Eiheiji Temple. The steep, 900-meter path is now lined with 33 stone statues depicting different forms of Avalokiteshvara, the bodhisattva of compassion.

In 1244, Zen Master Dōgen moved to the newly established Daibutsuji Temple, the precursor to Eiheiji Temple. After his departure, Kippōji Temple was largely abandoned and slowly fell into disrepair. Centuries later, in 1892, a young monk who was training at Eiheiji Temple named Tanaka Busshin (1867–1914) visited Kippōji and was shocked to find it abandoned. He reached out to monks at various institutions throughout Japan for support in restoring the temple. As a result of Busshin’s efforts, the Hattō (Dharma Hall) was completed in 1903 to commemorate the 650th anniversary of Dōgen’s death. The remaining restoration work was finished by 1907.

One distinctive feature of Kippōji Temple is that its Kaisandō (Founder’s Hall) is open to the public. At most temples, only monks of a certain rank are permitted to enter the Kaisandō. Much like at Eiheiji Temple, a large statue of Dōgen occupies the center of its altar. Such statues are typically hidden behind a curtain, but at Kippōji Temple the statue is fully exposed and visible.


老梅山吉峰寺:老梅山吉峰寺の概要


吉峰寺は、禅宗・曹洞宗の開祖である道元禅師が1200–1253)が1243年に越前(福井県)に到着後、禅の修行に従事した場所である。境内には、道元禅師が坐禅をしたと言われる大きな坐禅石があり、現在も参拝することができる。


13世紀、寺には最小限の設備しかなかった。最も近い竈は、およそ2キロ離れた山の麓の村人の家にしかなかった。 寺に住む僧侶のためのお粥を準備するために、徹通(てっつう)(1219–1309)という名の僧侶は、1日2回、村まで往復した。 炊事、掃除、入浴などの日常的な作業を心からこなすことは、古くから、曹洞宗では重要なことであった。徹通(てっつう)にとって、山の往復は日常の修行の一つに過ぎなかった。 村人たちは彼の献身に驚き、山道を「徹通坂」(てっつうざか)と呼び始めた。約900メートルの険しい山道には、慈悲の菩薩である観世音菩薩のさまざまな姿を描いた33体の石像が並んでいる。 徹通は永平寺の第三代住職を務めた。


1244年、道元禅師は新たに開山された大仏寺:永平寺の前身に移った。 道元が離れた後、吉峰寺はほとんど放棄され、徐々に荒廃した。 数世紀後の1892年、永平寺で修行していた田中仏心(1867~1914)という名の若い僧侶が吉峰寺を訪れ、廃寺になっていたことに衝撃を受けた。 仏心は、全国各地の僧侶に復元の援助を求めた。 仏心の努力の結果、1903年、道元禅師650回忌を記念し、「法堂」(達磨堂)が完成した。 残りの修復作業は1907年に終了した。


吉峰寺の特徴は、開山堂が一般公開されていることである。 ほとんどの寺院では、開山堂への入堂は特定の階級の僧侶にのみ許可されている。 永平寺の開山堂と同じように、開山堂の祭壇の中央には道元禅師の大きな像が安置されている。 通常、そのような彫像は幕で隠されているが、吉峰寺では完全に公開され目にすることができる。


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