タイトル 旧呉鎮守府司令長官官舎

  • 広島県
ジャンル:
集落・街
媒体利用区分:
Webページ アプリ・QRコード等
ワード数:
251-500
作成年度:
2020年
地域協議会名:
呉市多言語解説協議会
位置情報:
広島県呉市幸町4-6

Former Residence of the Commander-in-Chief of the Kure Naval Base

(Irifuneyama Memorial Museum)

The Former Residence of the Naval Commander-in-Chief is part of the Irifuneyama Memorial Museum, an open-air museum that was opened in 1967 to preserve Kure’s history as an important naval base. The museum complex occupies a forested area and comprises several historic buildings that have been relocated to the museum’s grounds, as well as a Local History Museum and a Museum of Historical Materials.


Prior to being occupied by the commander-in-chief’s residence, Irifuneyama Hill was the location of Kameyama Jinja Shrine (est. 703), which enshrined the Shinto guardian deity of the Kure region. Shortly after Kure was designated a major naval base in 1886, Kameyama Jinja was moved about half a kilometer northeast. The Imperial Navy then built the commander-in-chief’s residence atop this hill in 1890. The residence was continuously inhabited for 40 years, serving 32 successive commanders-in-chief through the end of World War II. Some of its more notable residents include Katō Tomosaburō (1861–1923), who became Japan’s chief commissioner plenipotentiary to the Washington Conference and later served as prime minister, and Suzuki Kantarō (1868–1948), who, as prime minister, contributed to the final peace negotiations with the Allied Forces that brought the Pacific Theater of World War II to a close.


Under postwar occupation by the Allied Forces, the residence was used by the commander of the British Commonwealth Occupation Force, which was headquartered in Kure. During this time, the entire building was remodeled to suit the Western tastes of its residents. The interior walls were painted white, and the carved transom panels (ranma) that separated the rooms were removed to make the space feel more open. The Allied Forces returned the residence to the Japanese government when the British forces left in 1956, and the building was finally restored to its original state in 1995 after five years of repair work.


Architectural Features

The residence was designed by Sakurai Kotarō (1870–1953), the first Japanese architect to receive official certification from the United Kingdom. It is made up of a Western-style wing in the front, for public use, and a Japanese-style wing in the back for private use. This eclectic design is characteristic of the Meiji era (1868–1912), when Western dress and formalities were adopted for public or governmental settings, but the domestic life remained unchanged. The exterior of the Western-style wing displays a half-timbered façade, and the roof is tiled with natural slate in a fish-scale pattern. The interior has wooden floors and rare, gold-embossed wallpaper (kinkara kami) that was not discovered until the residence was renovated in the early 1990s. In contrast, the Japanese-style wing was built with traditional design elements, such as tatami-mat flooring and a windowed corridor (engawa) that runs along the outer edge of the house. The strict architectural separation that Kotarō created is especially noticeable at the door that connects the two wings, which resembles a traditional sliding door on the Japanese side but appears as a Western-style wooden door from the opposite side. The residence was designated a national Important Cultural Property in 1998.


旧呉鎮守府司令長官官舎(入船山記念館)

旧呉鎮守府司令長官官舎は、呉の重要な海軍鎮守府としての歴史と史料を保存するために1967年に開館した野外博物館「入船山記念館」の一部である。森の中にある複合施設は、敷地内に移築された歴史的建造物のほか、郷土資料館、歴史資料館などで構成されている。


入船山の丘は、元々は呉の守護神を祀る亀山神社(703年創建)があった場所で、総司令官邸があった前は、呉の守護神を祀っていた。亀山神社は、1886年に呉が海軍の要所に指定されて間もなく、現在の場所に約半キロ北東に移された。1890年、帝国海軍はこの丘の上に総司令官邸を建てた。第二次世界大戦末期までの40年間、32人の歴代の司令官に仕えた。また、ワシントン会議全権大使を務め、後に首相となった加藤友三郎(1861-1923)や、首相として連合国軍との最後の和平交渉に貢献し、第二次世界大戦の終結に貢献した鈴木貫太郎(1868-1948)などの著名な人物もいる。


戦後、連合国軍の占領下にあり、呉に本部を置く英連邦進駐軍の司令官が使用していた。この間、内壁を白塗りにしたり、部屋を仕切っていた欄間を撤去して開放的な空間にするなど、西洋風のテイストに合わせて建物全体が次々と改造された。1956年の占領が終わると連合軍から日本政府に返還され、5年間の改修工事を経て1995年にようやく元の姿に復元された。


この建物は、日本の建築家として初めて英国の公的資格を取得した桜井小太郎(1870-1953)に設計された。正面の公共用の洋館と背面の私用の和館から構成されている。このような折衷的なスタイルは、明治時代の特徴であり、官公庁や公共の場では洋装や形式が採用されたが、家庭生活は変わらなかったという。洋館の外観は半木造、屋根は魚鱗文様の石板が敷かれている。内装は、フローリングの床や1990年代初頭の改修時に発見された金唐紙(きんからかみ)の壁紙が特徴的である。一方、和館は、畳の床や外縁に沿った縁側など、伝統的なデザインの要素を取り入れている。小太郎が生み出した厳格な建築的分離は、特に両館をつなぐ扉に顕著に現れている。和館に面した側は、伝統的な襖に似ていますが、反対側から見ると木製の洋風の扉に見える。この住宅は1998年に国の重要文化財に指定された。


再検索