タイトル 簡単な歴史とストーリー

  • 島根県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2021年
地域協議会名:
出雲大社

An Overview of Izumo Ōyashiro Shrine


Izumo Ōyashiro Shrine (also called Izumo Taisha Shrine) is one of the most important shrines in Japan. The main deity worshipped at the shrine is Ōkuninushi no Kami (“Great Lord of the Land”), who is associated with nation building and en-musubi (“tying of bonds between people”). En-musubi is frequently equated with romantic relationships and marriage, but the meaning of the term is much broader. Ōkuninushi serves as the protector of connections between people—whether those relationships are at home, at work, or in the larger community.


While the exact date of Izumo Ōyashiro’s founding is uncertain, the shrine is mentioned in several of the country’s oldest written records, including the Kojiki (Record of Ancient Matters), the Nihon shoki (Chronicle of Japan), and the Izumo no kuni fudoki (Gazetteer of Izumo Province). All three of these texts date from the early eighth century, attesting to the long-standing significance of Izumo Ōyashiro in the country’s history. In fact, it is said that nearly a third of the mythological accounts included in the Kojiki are set within the Izumo region.


The shrine traces its origin to the kuni-yuzuri (“relinquishing the land”) myth recorded in these early texts. The story begins with Ōkuninushi governing the earthly realm, where he has worked for long years to develop agricultural techniques and medicines. Observing the land from Takamanohara (“the plain of high heaven”), the sun goddess Amaterasu Ōmikami decides that the land should be ruled by her descendants. Ōkuninushi agrees to cede control with the understanding that a grand shrine will be built in his honor.


The main structures of Izumo Ōyashiro have been rebuilt many times since the shrine’s founding. It is said that early versions of the Honden (main sanctuary) may have towered 48 meters above the landscape. The tenth-century educational text Kuchizusami describes Izumo Ōyashiro as the largest building in the country, taller than the Daibutsuden (Great Buddha Hall) at Tōdaiji Temple in Nara and the Daigokuden, an administrative building of the imperial court in Kyoto. During this period, the shrine was called Kizuki no Ōyashiro Shrine.


Between the medieval period (1185 through the end of the sixteenth century) and the early part of the Edo period (1603–1867), the main sanctuary underwent several changes in appearance; for a time it was painted bright red. The current Honden dates to renovations completed in 1744, which returned the structure to its original unpainted exterior.


In 1871, the shrine’s name was changed from Kizuki no Ōyashiro to Izumo Ōyashiro in recognition of its ancient regional and mythological associations. Today, the shrine attracts millions of annual visitors seeking Ōkuninushi’s blessing in relationships, and many others who are drawn by its long and complex history.


出雲大社の概要


出雲大社(「いずもおおやしろ」、又は「いずもたいしゃ」とも呼ばれます)は、日本で最も重要な神社の一つです。主祭神は、国造りと縁結び(つながり・絆)に関わる神である大国主神です。縁結びというと、恋愛や結婚のイメージが強いですが、その意味はもっと広いものです。大国主神は人と人とのつながりをはじめ、様々なつながりを守る役割を担っています。


出雲大社の創建の正確な時期は定かではありませんが、古事記、日本書紀、出雲国風土記など、日本最古の文献にその名が記されています。これらの書物はいずれも8世紀初頭のもので、出雲大社が日本の歴史の中で古くから重要な位置を占めていたことを示しています。古事記に収録されている神話の3分の1が、出雲地方を舞台にしています。


この大社の起源は、これらの初期の書物に記されている「国譲りの神話」にあります。物語は、大国主神が長い年月をかけて農耕技術や薬を開発し、地上の世界を統治するところから始まります。天照大御神は天上の世界からこの地を見て、自分の子孫がこの地を治めるべきだと考えます。大国主神は国譲りに対する敬意を表して大社を建てることなどを条件に、統治権を譲ることを承諾します。


出雲大社の主な建造物は、創建以来、何度も造営されてきました。初期の本殿は、高さ48メートルもあったと言われています。10世紀の教科書「口遊」には、出雲大社が国内最大の建物であり、奈良の東大寺大仏殿や、京都の朝廷の行政の建物である大極殿よりも大きいと記されています。この時代には、「」と呼ばれていました。


また、中世や近世初期の出雲大社の境内を描いた絵図では、本殿の柱は赤く塗られており、現在に至るまでの長い神社の歴史で様々な変化を遂げてきたことが分かります。現在の本殿は、1744年に造営が完了しました。1871年には、古くからの地域性や神話との関連性を考慮して、「杵築大社」から「出雲大社」に改称されました。現在では、大国主神の縁結びのご利益を求めて、1年間に数百万人の参拝者が訪れるほか、長く入り組んだ歴史に惹かれる人も多くいます。


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