タイトル 祭典・神事

  • 島根県
ジャンル:
史跡・城跡 神社・寺院・教会 年中行事
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2021年
地域協議会名:
出雲大社

Religious Events at Izumo Ōyashiro Shrine


More than 70 rituals and other religious events are conducted at Izumo Ōyashiro Shrine during the course of the year. Among them are purification rites, memorial services, and prayers for a bountiful harvest. Some of the annual rituals are unique to Izumo and reflect the shrine’s close associations with the mythological foundations of Shinto.


The shrine’s calendar of rituals begins with the Ōmike Festival on the first of January. The priests pray for safety and success in the New Year, and local agricultural products are offered to the deities.


The shrine’s most important annual ritual, the Grand Festival (taisairei or reisai), occurs over three days in mid-May. It includes an offering sent by the emperor and a series of sacred dances to pray for a bountiful harvest. This is also the one time of the year when priests deviate from Izumo Ōyashiro’s standard form of prayer—two bows, four claps, followed by one final bow—and increase their claps to eight.


The Suzumidono Festival, held on the first of June, marks the approach of summer. In the nearby forest, about 200 meters from the shrine, the chief priest (kokusō) performs a prayer of protection from illness and injury in the summer heat. He then carries a large staff with plaited paper streamers (a gohei) in a procession to the Mitarashi Well in the southeast corner of the inner precincts. As he walks, other priests cover his path with stalks of Manchurian wild rice. Worshippers then take these stalks home and display them in their entryway or household shrine (kamidana) to prevent illness.


The most distinctive rites at the shrine are held during the tenth month of the lunar calendar. Called the “month without gods” (kannazuki) across most of Japan, this period is known in Izumo as the “month with gods” (kamiarizuki). It is believed the myriad deities from all across Japan assemble at the shrine to determine the relationships that people will form throughout the upcoming year. The gathering begins on the tenth day of the tenth month, when the priests welcome the deities arriving at Inasa Beach, the seashore west of the shrine. From the eleventh day through the seventeenth day, rituals are performed while the deities are meeting, but these rituals are performed very quietly so as not to disturb the deliberations. Traditionally, local residents also restrained their activities and kept quiet during this period. Finally, farewell ceremonies are conducted twice: once on the seventeenth day, when the deities disperse to other shrines in the region, and again on the twenty-sixth day, when they depart the Izumo region entirely.


Several rituals concern the unique role of the chief priest at Izumo Ōyashiro. The shrine’s family of chief priests is said to have descended from Amenohohi no Mikoto, the second son of the sun goddess Amaterasu Ōmikami. Amenohohi was assigned to serve the deity Ōkuninushi no Mikoto for eternity as part of the agreement described in the kuni-yuzuri (“relinquishing the land”) myth. When a new chief priest is appointed, he performs a ceremony in which he lights a sacred flame using the same ancient tools as Amenohohi—thereby inheriting the duty to serve Ōkuninushi. Another example is the Kodenshinjō Festival held in November, where the chief priest shares a meal with the collective heavenly and earthly deities (tenshinchigi). This ritual is said to rejuvenate his spirit so that he may continue to serve the deities in the following year.


These annual rituals are conducted in addition to the daily offerings of food (onikku) presented to the shrine’s deities each morning and evening. The offerings consist of rice, sake, vegetables, and fruit, and they are typically shared among the priests after they are removed from the Honden (main sanctuary). While not as complex as the larger rituals, these offerings of food serve as daily prayers for the prosperity of the country and the imperial household.


出雲大社の宗教行事


出雲大社では、年間に数多くの神事や宗教行事がおこなわれています。その中には、清めの儀式、お祝いの儀式、五穀豊穣の祈りなどがあります。毎年行われる神事の中には、出雲大社独自のものもあり、神道の根幹である神話とのつながりを反映しています。


大社の祭事は、1月1日の「」に始まります。宮司が新年を寿ぐとともに1年の国家国民の安全と幸福と世界の平和と人類の福祉を祈願し、数多くの農作物が神々に捧げられます。


大社の最も重要な毎年恒例の祭事である「」は、5月中旬に3日連続でおこなわれる祭事を中心におこなわれます。天皇から贈られた供物と、五穀豊穣などを祈願する一連の神聖な行事が含まれています。また、14日の例祭では1年に一度、神職が一般的な参拝の慣習から外れる時期でもあります。2礼4拍手1礼の「4拍手」を「8拍手」に増やします。


6月1日に行われる「」は、夏の到来を告げる儀式です。神社から200㍍ほど離れた近くの森へ、宮司(國造)が神を招いてお祀りをおこないます。宮司は、編まれた細長い紙をつけた大きなを持って、境内の東南隅にある御手洗井戸まで歩きます。宮司が歩くとき、他の神職がマコモの葉で道を覆います。参拝者はこれらの葉を家に持ち帰り、病気を予防するために玄関や神棚に飾ったりすることで、人々は無病息災を得ると古来言い伝えられています。


出雲大社で最も特徴的な神事は、旧暦の10月におこなわれます。全国的には「」と呼ばれるこの時期、出雲では「」と呼ばれています。日本中の数多くの神々が大社に集まり、来年の人々の関係を決定すると信じられています。集まりは、10月10日、大社の西にある稲佐の浜に到着した神々を、神職が迎えるところから始まります。11日から17日までは、神々が集まる間儀式が行われますが、その儀式は神々の審議を妨げないように静かに行われます。この間、地域の人々も活動を自粛し、静かに過ごすのが慣わしでした。最後に、17日に神々が出雲大社を出発するときと、26日に出雲地方を完全に離れるときの2回、別れの儀式が行われます。


その他、出雲大社には、宮司の独特の役割に関する儀式がいくつかあります。出雲大社の宮司家は、天照大御神の次男である天穂日命の子孫であると言われています。天穂日命は、国譲り神話に記されている合意の一環として、大国主神に永遠に仕えることになりました。新しい宮司が任命されると、宮司は天穂日命と同じ古代の道具を使って聖なる炎を灯す儀式を行い、大国主神に仕える使命を受け継ぎます。また、11月に行われる「」では、宮司が天地の神々と食事をします。この儀式は、宮司の心身をよみがえらせ、それにより翌年以降も神々に仕え続けることができると言われています。


このような毎年恒例の儀式に加えて、毎朝と夕方に神々に捧げるお供え物(御日供)があります。お供え物は、米、酒、野菜、果物などで、大きな儀式ほど複雑ではありませんが、これらのお供え物は、国と皇室、そして国民の繁栄と世界の平和と人類の福祉を日々祈願するためのものです。


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