タイトル 釉裏金彩

  • 石川県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
いしかわ工芸・文化財デジタルコンテンツ推進協議会

Yūri-kinsai Underglaze Gold Leaf


Yūri-kinsai is a relatively new underglaze technique for ceramics in which designs are created with pieces of cut gold leaf and gold paint. It was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 2001.


Gold has been used to decorate Japanese ceramics since the seventeenth century, but it was usually applied with overglaze techniques that leave it near the surface and vulnerable to wear over time. In the early 1960s, Ishikawa potter Takeda Aritsune (1888–1976) developed an underglaze technique for applying gold leaf and paint, which came to be known as yūri-kinsai. His method both protects the gold from damage and gives it a softer sheen.


The yūri-kinsai process begins with cutting pieces of the design out of delicate gold leaf, which is prone to tears and wrinkling if mishandled. The pieces are then carefully attached with a thin layer of glaze to a ceramic vessel previously fired with a high-temperature glaze. Additional detail work can be done with gold paint and gold powder or by scratching lines into the gold with a needlelike tool. Once the design has dried, a final layer of transparent glaze is carefully applied, and the vessel is fired at a low temperature, leaving the gold design sandwiched between several layers of glaze.


Another Ishikawa artist famous for the yūri-kinsai technique is Yoshita Minori (1932–), who was designated a Holder of Important Intangible Cultural Heritage in 2001.

釉裏金彩


釉裏金彩は、切り出した金箔片と金泥で文様を描く、比較的新しい陶磁器の下絵付け技法である。2001年に重要無形文化財に指定された。


金は17世紀頃から日本の陶磁器に用いられてきたが、上絵付けの技法が一般的で、表面に近い部分であるため、経年変化による摩耗に弱かった。1960年代初頭、石川県の陶芸家、竹田有恒(1888-1976)は下絵付けに金箔や絵の具を用いる、「釉裏金彩」と呼ばれる技法を開発した。この技法は、金箔を傷から守り、柔らかな光沢を与えるものである。


釉裏金彩は取り扱いを誤ると破れやシワが生じやすい繊細な金箔からデザインの一部を切り出るところから始まる。それをあらかじめ高温の釉薬で焼いた陶器に、薄い釉薬で丁寧に接着していく。さらに金泥や金粉を使ったり、針のような道具で金地に線を引いたりすることで、細部まで表現することができる。絵柄が乾いたら、最後に透明な釉薬を丁寧に塗り、低温で焼成すると、何層もの釉薬の間に金色の絵柄が挟まれた状態になる。


2001年に重要無形文化財保持者に認定された人間国宝の吉田美統(1932-)も、この「釉裏金彩」の技法で有名な石川県の作家である。

再検索