タイトル 沈金

  • 石川県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
いしかわ工芸・文化財デジタルコンテンツ推進協議会

Chinkin Incised Gold Inlay


Chinkin incised gold inlay is a decorative technique used in lacquerware in which designs are etched into hardened lacquer and filled with gold powder or foil to create a design. It was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1955.


The technique, which means “sunken gold,” originated in China during the Song dynasty (960–1279). Gold-inlaid pieces were imported to Japan during the Muromachi period (1392–1573), which allowed local artisans to study and recreate the process.


Chinkin is created by carving lines or dots into hardened lacquerware with metal chisels called chinkin-nomi. Artists make their own chisels, using a whetstone to form the exact shape they need on the cutting edge. Different shapes—rounded, angular, sharply pointed, rough—are used to create different effects, as is the pressure with which the chisel is applied. Artists can create bold, sweeping rays, or details as delicate and subtle as a kitten’s fur.


After carving the design, the artist covers it with a thin layer of wet lacquer. The surface is then wiped down with traditional handmade paper (washi), which absorbs the excess and leaves just a tiny amount in the grooves. Gold dust or gold foil is softly dabbed onto the design with a bit of cotton wool. The gold adheres only to the wet lacquer. After a moment, the excess metal is wiped away, revealing the design now gleaming in sharp contrast to the lacquer background.


In modern times, chinkin inlay is particularly associated with lacquerware from Wajima, Ishikawa Prefecture, which has produced multiple Holders of Important Intangible Cultural Heritage.

沈金


沈金は、漆を硬化させたものに文様を刻み、金粉や箔を充填して文様を表現する漆器の装飾技法である。1955年に重要無形文化財に指定された。


「沈んだ金」を意味するこの技法は、中国の宋の時代(960-1279)に生まれた。日本には室町時代(1392-1573)に沈金が輸入され、職人が研究を重ね、再現するようになった。


沈金とは、沈金ノミという金属製のノミで、固まった漆器に線や点を彫り込んで作るものである。職人は砥石を使い、刃先の形を整えながら、自分だけのノミを作っていく。丸みを帯びたもの、角ばったもの、鋭く尖ったもの、荒いものなど、形状や力の入れ具合によって、さまざまな効果が得られる。大胆に広がる線や、子猫の毛並みのような繊細なディテールも作り出すことができる。


文様を彫った後、濡れた漆を薄く塗っていく。その後、伝統的な手作りの紙(和紙)で表面を拭き、余分な部分を吸収させ、溝にほんの少し残す。金粉または金箔を綿毛で軽く叩いていく。この時、金は濡れた漆にのみ付着する。しばらくして余分な金属を拭き取ると、漆地と対照的にデザインが輝き出す。


現代では、特に石川県輪島市の漆器に沈金が施され、重要無形文化財保持者を複数輩出している。

再検索