タイトル 石川県の伝統工芸の歴史

  • 石川県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
251-500
作成年度:
2022年
地域協議会名:
いしかわ工芸・文化財デジタルコンテンツ推進協議会

The History of Traditional Crafts in Ishikawa


Ishikawa Prefecture has long and robust craft traditions that encompass ceramics, textiles, lacquerware, metalwork, and woodwork.


The most significant phase in Ishikawa’s craft history was the Edo period (1603–1867). During this time, the area was part of Kaga domain, one of more than 250 relatively autonomous domains under the authority of the shogunate based in Edo (now Tokyo). Kaga was governed by the Maeda family from 1583 until the domain system was abolished in 1871.


Kaga was the wealthiest domain in Japan due to its bountiful agriculture—particularly its production of rice, which was the basis of the Edo-period economy. The Maeda family turned their considerable resources to cultural development, inviting some of the country’s leading craftspeople and artists to Kanazawa. The Maedas provided them with generous patronage in exchange for founding local workshops and teaching local artisans their techniques.


Another element in the evolution of Ishikawa crafts was the establishment of a multi-discipline crafts workshop called the Kaga Domain Workshop (Osaikusho). The workshop’s original purpose was to make and repair weapons during the decades of warfare that preceded the Edo period. Even after hostilities had mostly subsided, the first Maeda lord, Maeda Toshiie (ca. 1539–1599), was hesitant to disband the workshop in case hostilities broke out again. Instead, he directed the artisans there to focus on ornamental techniques, such as the decoration of armor and weapons. The peace held, however, and Kaga’s third lord, Maeda Toshitsune (1594–1658), officially changed the workshop’s mission to the promotion of decorative arts.


Artisans from diverse fields worked together at the Kaga Domain Workshop. This kind of artistic cross-pollination was rare, as craftspeople generally operated independently and kept their techniques secret. However, in the collaborative atmosphere of the workshop they were able to combine their specializations to produce masterpieces. Key techniques to emerge from the workshop include Kaga maki-e and Kaga metal inlay.


The Maedas made gifts of their artisans’ finest works to other samurai lords, members of the aristocracy, and favored retainers, fostering the influence and prestige of Kaga domain. Merchant ships began to stop at ports in Kaga and take crafts to be sold as far north as Hokkaido and around the southern tip of Japan’s main island to reach Osaka and Kyoto. Gradually, Kaga products became known around the country, establishing a reputation for quality and beauty of workmanship that endures in Ishikawa today.

石川県の伝統工芸の歴史


石川県には、陶芸、染職、漆器、金工、木工など、伝統的な工芸品がある。


石川県の工芸の歴史において最も重要な時期はは、江戸時代(1603-1867)である。この時代、この地域は加賀藩の一部であった。江戸(現在の東京)に拠点を置く幕府の管轄下にあった250以上の自治領の一つである。1583年から1871年の廃藩置県まで、加賀藩は前田家の支配下にあった。


加賀は農業が盛んで、特に当時の経済の基礎となった米の生産量が多く、日本で最も裕福な藩であった。前田家は、その豊富な資金をもとに文化の発展に努め、一流の職人や芸術家を金沢に招いた。前田家は、金沢に工房を設立し、地元の職人たちに技術を教える代わりに、彼らに手厚い後援を行った。


石川県の工芸を発展させたもう一つの要素は、加賀藩御細工所と呼ばれる多分野の工芸品工房の設立である。工房の本来の目的は、江戸時代以前の数十年にわたる戦乱の中で、武器の製造や修理を行うことであった。戦乱が収まった後も、前田藩初代藩主・前田利家(1539頃-1599)は、再び戦乱に見舞われた場合に備えて、工房を解散させることを躊躇していた。その代わり、職人たちに鎧や武器の装飾など、装飾技術に専念するように指示した。しかし、平和が訪れたことで、加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)は、工房の使命を装飾美術の振興に改めた。


加賀藩御細工所では、さまざまな分野の職人たちが一緒に仕事をしていた。一般的に職人は独立して活動し、その技術を秘密にしていたため、このような芸術的な異業種交流は珍しいことであった。しかし、工房の協力的な雰囲気の中で、それぞれの分野を融合させ、傑作を生み出すことができたのである。加賀蒔絵や加賀象嵌などの技法もここで生まれた。


前田家では、職人の技が光る作品を他の武家領主や貴族、寵臣に贈り、加賀藩の影響力と名声を高めていった。商船は加賀の港に停泊し、北は北海道、南は大阪や京都まで、加賀藩の工芸品を運んでいた。加賀の名産品は徐々に全国に広まるようになり、石川県の品質と美しさは今日に至るまで高い評価を得ている。

再検索