タイトル 加賀藩と前田家の文化政策

  • 石川県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
看板 $SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
251-500
作成年度:
2022年
地域協議会名:
いしかわ工芸・文化財デジタルコンテンツ推進協議会

Kaga Domain and the Maeda Family Cultural Policy


The area now known as Ishikawa Prefecture was once a part of Kaga domain—one of about 250 relatively autonomous regions under the authority of the shogun during the Edo period (1603–1867). Kaga was governed by 14 lords of the Maeda family from 1583 until the abolition of the domain system in 1871. Thanks to the family’s strong commitment to fostering Kaga’s traditional arts, the Maedas’ legacy remains alive and well in the cultural life of Ishikawa.

Kaga domain was a large and highly productive agricultural region. Because a domain’s wealth was determined by the volume of crops—particularly rice—that it produced, the Maedas’ income was second only to the aggregate income of the shogunate itself.

Before the start of the Edo period, Japan had endured centuries of conflict among independent warlords who had funded and waged war with their own armies. At the end of the sixteenth century, the Tokugawa family rose to ascendency and established a shogunal government based in Edo. The Tokugawas were well aware that greater wealth meant more resources to recruit and equip troops, and that wealthy domain lords like the Maedas could pose a significant threat should they decide to revoke their allegiance and funnel their wealth into rebellion.

The Maedas, too, worried their wealth might lead the shogun to view them as political rivals. As a result, they embarked on a shrewd political course: to invest heavily in non-military pursuits like noh theater, the decorative arts, and tea ceremony. This policy kept the family in the shogun’s good graces, giving them access to government posts and transforming Kanazawa into a regional hub despite its distance from the capital. At the same time, developing cultural influence was a peaceful way to assert the domain’s independence and offset the control of the shogunate.

The Maeda cultural policy can broadly be categorized as twofold: collection and cultivation. Accumulating fine works of art lent prestige to a domain lord. While this was a common pursuit among the samurai class, the deep pockets of the Maedas allowed them to outspend their rivals, and many masterpieces from around Japan ended up in their possession. The Maedas were not satisfied, however, with simply collecting. They made the promotion of local arts and crafts a fundamental part of their domain management. They attracted many of the country’s finest artisans to Kaga by offering generous stipends, patronage, and land. Many of the crafts for which Ishikawa is famous, such as Kaga yūzen silk dyeing, were established by artisans from Kyoto and Edo (now Tokyo) who moved to Kanazawa at the Maedas’ invitation.

One of their most influential acts was to turn a former armor repair workshop at Kanazawa Castle into a multidiscipline crafts workshop called the Kaga Domain Workshop (Osaikusho). With the financial support of successive domain lords, artists honed their skills, trained successors, and collaborated on boundary-pushing projects and masterworks. The fifth Maeda lord, Maeda Tsunanori (1643–1724), initiated the creation of a wide-ranging compendium of contemporary craft samples from around the country. Known as the Hyakkō Hishō, it helped to educate and inspire artisans at the Kaga Domain Workshop. Many key techniques that define Ishikawa’s lacquerware, metalwork, and woodwork today emerged from this innovative institution.

加賀藩と前田家の文化政策


現在の石川県として知られている地域は、かつて加賀藩の一部であった。江戸時代(1603-1867)に、将軍の権限下にあった約250の自治領の一つである。加賀は、1583年から1871年の廃藩置県まで、前田家14代が統治した。加賀の伝統工芸の育成に力を注ぎ、その遺産は石川県の文化に脈々と受け継がれている。

加賀藩は広大で、農業が盛んな地域であった。藩の財産は米を中心とした農作物の生産量で決まるため、前田家の収入は幕府の総収入に次ぐ豊かな藩であった。

江戸時代に入る前、日本は何世紀もの間、独立した武将たちの間で争いが絶えなかった。16世紀末に徳川家が台頭し、江戸を拠点に幕府を開いた。徳川家は、富が増えれば、兵員の動員や装備のための資源も増えることを十分認識しており、前田家のような富裕な領主が忠誠心を失い、反乱を起こせば、大きな脅威となりうることをよく知っていた。

前田家もまた、自分たちの富が将軍の政敵とみなされることを懸念していた。そこで前田家は、能楽、美術、茶道など非軍事的な分野への投資をするという抜け目のない政治路線に乗り出した。この政策により、一族は将軍家の寵愛を受け、官職に就くことができ、金沢は都から遠く離れていながら、地方の中心都市へと変貌を遂げた。同時に、文化的な影響力を高めることは、藩の独立性を主張し、幕府の支配を相殺する平和的な方法であった。

前田家の文化政策は、大きく分けて「収集」と「育成」の二つに分けられる。美術品の収集は、藩主の威信を高めるために行われた。これは武士の間では常識であったが、前田家は裕福だったため、他の大名よりも多く日本各地の名画を数多く所有した。しかし、前田家は単に収集するだけでは満足しなかった。地域の芸術や工芸を振興することを領国経営の基本としていた。加賀藩は、支援や土地を提供することで、全国の優秀な職人たちを呼び寄せた。加賀蒔絵をはじめとする石川県の工芸品の多くは、前田家の招きで京都や江戸から金沢に移り住んだ職人たちによって確立されたものである。

中でも、金沢城の甲冑修理場を、加賀藩御細工所と呼ばれる多分野の工芸工房に変えたことは、大きな影響力を持つことになった。歴代藩主の資金援助により、芸術家たちは技術を磨き、後継者を育成し、境界を越えるプロジェクトや名作を共同制作したのである。5代藩主・前田綱紀(1643-1724)は、全国の当時の工芸の見本を幅広くまとめたものを作成するよう促した。それは百工比照として知られ、加賀藩の工房の職人たちの教育・啓発に役立てられた。今日の石川県の漆器、金工、木工を定義する多くの重要な技術は、この革新的な施設から生まれた。

再検索