タイトル 日吉大社

  • 滋賀県
ジャンル:
神社・寺院・教会
媒体利用区分:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
251-500
作成年度:
2022年
地域協議会名:
日吉大社

Hiyoshi Taisha Shrine


The Hiyoshi Taisha shrine complex contains forty individual shrines in total—seven major shrines and thirty-three lesser shrines. The first record of religious practice in the area is found in the eighth-century chronicle Kojiki, which notes that the deity Ōyamakui no kami dwelled in a rock near the summit of Mt. Hachiōji, a foothill along the eastern side of Mt. Hiei. Over time, many more deities came to be enshrined in what was once the largest shrine complex in Japan.


Syncretism

For centuries, religious practice on Mt. Hiei was a syncretic fusion of Buddhism and Shinto. Hiyoshi Taisha has a long association with Enryakuji Temple, which was established in 788 and is the head temple of Tendai Buddhism. The shrines of Hiyoshi Taisha gradually became part of the Enryakuji religious complex and remained so until 1868.


Enryakuji was one of the largest and most influential Buddhist institutions in Japan until 1571, when the warlord Oda Nobunaga (1534–1582) had the entire temple complex burned to the ground, including the shrines of Hiyoshi Taisha. Nobunaga’s successor Toyotomi Hideyoshi (1537–1598) supported the rebuilding of the seven major shrines, and all were completed by 1601.


Sannō Ichijitsu Shinto

The buildings of Hiyoshi Taisha were not the only things that had to be reconstructed after the fire. All the shrine records were lost, and only one priest survived who still remembered the traditional rites.


After the fire, the shrine became closely associated with Sannō ichijitsu Shinto practices, which were created by the influential monk Tenkai (1536–1643). Tenkai oversaw the rebuilding of Enryakuji after the temple was destroyed in 1571 and used Sannō ichijitsu as the foundation for the burial and deification rites of Tokugawa Ieyasu (1543–1616), the first shogun of the Edo period (1603–1867). The Tōshōgū Shrine at Hiyoshi Taisha was the prototype for the magnificent Tōshōgū Shrine in Nikkō where Ieyasu is enshrined.


Today, Hiyoshi Taisha is the head of nearly 4,000 shrines throughout Japan.


Hiyoshi Taisha Today

Many features of present-day Hiyoshi Taisha—from its physical placement and hierarchy of major deities to its rites, including the Sannō Festival—were reconfigured beginning in the latter half of the nineteenth century. An 1868 government edict ordered the separation of Shinto and Buddhism, leading to the removal of Buddhist objects from shrines throughout the country. At Hiyoshi Taisha, more than 1,000 items, including statues of Buddhist deities, bells, and sutra scrolls, were destroyed on April 1, 1868.


The policy of Shinto-Buddhist separation also changed the hierarchy of the deities at Hiyoshi Taisha. During the centuries of combined Buddhist and Shinto worship, Shinto deities were believed to be manifestations of Buddhist deities. The Buddhist aspect often determined the placement and hierarchies of deities. After the separation edict was issued, four of the seven primary deities at Hiyoshi Taisha were moved to reflect a new hierarchy of deities independent of their previous Buddhist counterparts. This reorganization of deities also resulted in a reimagining of the Sannō Festival.

日吉大社


日吉大社には、7つの大社と33の小社の合計40の神社がある。古事記には、比叡山東麓の八王子山の山頂近くの岩に大山咋神が宿ると記されているのが最初の記録である。その後、多くの神々が祀られるようになり、日本有数の神社群となった。


異種混交

比叡山では何世紀もの間、仏教と神道が融合した宗教が行われてきた。日吉大社は、788年に創建された天台宗の総本山である延暦寺と長い関わりを持っている。日吉大社の社殿は次第に延暦寺の宗教施設の一部となり、1868年まで延暦寺の宗教施設として存続した。


1571年、織田信長(1534-1582)が日吉大社を含む伽藍をすべて焼き払うまで、延暦寺は日本で最大かつ最も影響力のある仏教施設の一つであった。信長の後継者である豊臣秀吉(1537-1598)は、主要な7つの神社の再建を支援し、1601年までにすべての神社を完成させた。


山王一実神道

火災で再建しなければならなかったのは、日吉大社の建物だけではありません。神社の記録はすべて失われ、祭祀を覚えている神官も一人しか残っていなかった。


火災後、この神社は天海僧正(1536-1643)によって創始された山王一実神道と密接な関係を持つようになった。天海は、1571年に焼失した延暦寺を再建し、徳川家康(1543-1616)の埋葬と神葬のために山王一実を使用したのである。日吉大社の東照宮は、家康公を祀る壮大な日光東照宮の原型となった。


現在、日吉大社は全国に約4,000社ある神社の総本社となっている。


現在の日吉大社

現在の日吉大社は、その配置や主祭神の序列、山王祭などの儀式に至るまで、19世紀後半に再編成されたものである。1868年の神仏分離令により、全国の神社から仏具が撤去された。日吉大社では、1868年4月1日に仏像、鐘、経巻など1,000点余りが焼失している。


仏教からの分離は、日吉大社の神々の序列にも変化をもたらした。神仏習合の時代には、神道の神は仏教の仏の化身と信じられており、仏教的な側面から神々の配置や改装を決めることが多かった。日吉大社では、神仏分離令が出された後、七柱の主祭神のうちの四柱が移され、それまでの仏教から独立した新しい神格体型が形成された。この神々の再編成は、山王祭を再構築することにもなった。

再検索