タイトル 旧広海倉庫

  • 北海道
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等 Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2023年
地域協議会名:
小樽市日本遺産推進協議会

Former Hiroumi Warehouse


The Hiroumi Warehouse is a timber-framed stone warehouse built in 1889. The warehouse is distinguished by large arched stone doorways on the front and back of the building for loading cargo. The Hiroumi family were shipowners from Kaga in Ishikawa Prefecture, who established a warehouse business in Otaru in 1889. They traded in marine products and co-founded a marine insurance service with the Ukon family at the end of the nineteenth century. The Hiroumi shipping business was headquartered in Osaka and operated both wooden kitamaebune sailing ships and steamships made in England.


Like the other warehouses at the northern end of Otaru Canal, the Hiroumi Warehouse was built on reclaimed land in the Kitahama district. When the warehouse was built, the harbor was immediately in front of it and Temiya Station only a few hundred meters away, making it an ideal location for transporting and storing cargo from both land and sea. More land was reclaimed in front of the warehouses around 1914 when construction started on Otaru Canal.

旧広海倉庫


広海倉庫は1889 年に建てられた木造骨組みの石造り倉庫です。この倉庫は建物の前後に荷物を積み込むための大きな石造りアーチ型出入口があるのが特徴です。広海家は石川県の加賀出身の商船主で、1889 年に小樽で倉庫業を開始しました。広海家は海産物を扱い、19 世紀末に右近家とともに海上保険サービスを開始しました。広海海運会社は大阪に本社を置き、木造北前船と英国製蒸気船を運航していました。


小樽運河の北端にある他の倉庫と同様、広海倉庫は北浜地区の埋立地に建てられました。建設当時は倉庫の目の前に港があり、また手宮駅も数百メートルの距離にあって陸海問わず荷物の輸送・保管に最適な立地でした。小樽運河の建設が始まった1914年頃には倉庫の前のさらに多くの土地が埋め立てられました。

再検索