タイトル 日刀保たたらでの現在の製鉄

  • 島根県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等
ワード数:
250以下
作成年度:
2023年
地域協議会名:
鉄の道文化圏推進協議会

Present-Day Ironmaking at Nittōho Tatara


In 1977, Nittōho Tatara rekindled the fires of tatara ironmaking that had been extinguished for three decades. Ever since, their efforts have kept modern swordsmiths supplied with vital tamahagane steel.


Tamahagane is high-grade steel that can be produced only through the direct method of tatara smelting. The strength and ductility of tamahagane have made it an irreplaceable material for swordsmithing since the Edo period (1603–1867). However, when faced with the competition of imported reverberatory furnaces and increased industrial demands for steel, tatara ironworks were unable to compete, and they closed down in the 1920s. A small-scale operation was launched in 1933 to continue tamahagane production for military sabers, but this endeavor was ceased following the end of World War II (1939–1945).


Japanese swords later came to be appreciated and collected throughout the world as works of art, but only 5 to 6 metric tons of tamahagane remained after the war. In order to provide high-quality steel for the country’s swordsmiths, the Society for Preservation of Japanese Art Swords (NBTHK, or Nittōho) established a traditional clay tatara furnace in Okuizumo.


The secrets of tatara ironmaking had been closely guarded, so Nittōho went to great lengths to find people with firsthand experience. The vital role of murage (foreman) fell to Abe Yoshizō (1902–1995) and Kumura Kanji (1903–1979), two men who had worked at regional furnaces in their youth. They passed on their knowledge to Kihara Akira (b. 1935) and Watanabe Katsuhiko (b. 1939), who in turn took on their own apprentices, ensuring the tatara tradition would continue for future generations.

日刀保たたらでの現在の製鉄


1977年、日刀保たたらは30年前に途絶えていたたたら製鉄の火を再び灯した。以来、日刀保たたらでは、現代の刀匠たちに欠かせない玉鋼の供給を続けている。


玉鋼(たまはがね)とは、たたら製錬という直接製錬でしか生産できない高級鋼のこと。玉鋼はその強度と延性の高さから、江戸時代(1603-1867)以来、刀鍛冶にとってかけがえのない材料であった。しかし、輸入された反射炉との競争や工業的な鉄鋼需要の増加に直面し、たたら製鉄所は競争に打ち勝つことができず、1920年代に閉鎖された。1933年に小規模な操業が開始され、軍用サーベル用の玉鋼の生産が続けられたが、第二次世界大戦(1939-1945)終結後、この試みは中断された。


その後、日本刀は美術品として広く評価され、収集することになったが、戦後、玉鋼は5~6トンしか残らなかった。そこで、日本美術刀剣保存協会(日刀保)が、奥出雲に伝統的な粘土製のたたら炉を設置した。


たたら製鉄の技術は秘伝であったため、日刀保は実体験を持つ人材を探し求めた。村下という重要な役割を担ったのは、若い頃に地方の製鉄炉で働いていた安部由蔵(1902~1995)と久村勧治(1903~1979)だった。彼らは木原明(1935年生)と渡部勝彦(1939年生)にその知識を伝え、彼らもまた弟子となり、たたら製鉄の伝統を後世に伝えていった。

再検索