タイトル 関門海峡の潮

  • 山口県
  • 福岡県
ジャンル:
自然
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2023年
地域協議会名:
関門インバウンド受入協議会

Tides of the Kanmon Strait


The Kanmon Strait is a 27.7-kilometer-long waterway of complex, rapid, and ever-changing currents that separates the islands of Honshu and Kyushu. Several factors combine to create this intricate hydrodynamic environment: the channel is only 12 meters deep at its shallowest and just 650 meters wide at its narrowest point, the Hayatomo Strait. The tidewaters course through the channel at speeds of up to 9.4 knots (17.4 km/h) at high tide and around 5 knots (9.125 km/h) at low tide. (For comparison, the Kuroshio ocean current flowing from Okinawa to Hokkaido flows at 3 knots at its fastest.)


Changes in Direction

The Kanmon Strait tides reverse direction every six hours, flowing east, then west, then east again. This unusual phenomenon is caused by the differing tidal ranges of the Suō Sea to the east of the strait and the Hibiki Sea to the west. At high tide, the average depth rises 1.8 meters on the east side and 0.8 meters on the west side. This causes the water to flow “downhill” from east to west. The flow changes direction at low tide, when the water level is 2 meters below average on the east side and 0.7 meters below on the west.


A Seafaring Challenge

These mercurial currents make the Kanmon Strait a stern test for even the most experienced pilots and captains, and traveling its waters requires sophisticated navigational skills. In the Hayatomo Strait, on the Shimonoseki side, ships traveling against the current must maintain a speed 4 knots faster than the speed of the flowing water.


Despite these challenges, as many as 1,000 vessels traverse the strait each day, including massive cargo ships bound for the United States. Passenger ferries crossing from Shimonoseki to Moji must carefully avoid the giant ships while negotiating the currents.

関門海峡の潮


関門海峡は、全長27.7キロの航路で、複雑かつ急速で、刻々と変化する潮流が本州と九州を隔てている。この複雑な流体力学的環境を作り出すには、いくつかの要因が組み合わさっている。海峡の水深は最も浅いところでわずか12メートル、最も狭い早鞆瀬戸の幅は650メートルしかない。潮の流れは、満潮時には時速9.4ノット(時速17.4キロ)、干潮時には時速5ノット(時速9.125キロ)で海峡を通過する。(ちなみに、沖縄から北海道へ流れる黒潮は、最も速い時で3ノットである) 潮の向きの変化

関門海峡の潮の流れは、6時間ごとに東、西、そしてまた東へと向きを変える。この珍しい現象は、関門海峡の東にある周防灘と西にある響灘の干満差が原因である。満潮時には東側で平均水深が1.8メートル、西側で0.8メートル上昇する。このため、水は東から西へ「下り坂」に流れる。干潮時には東側で平均水位より2メートル、西側で0.7メートル低くなり、流れは方向を変える。


海への挑戦

関門海峡は、経験豊富なパイロットや船長にとっても厳しい試練であり、この海域を航行するには高度な航海術が要求される。下関側の早鞆海峡では、潮流に逆らって航行する船は、潮流の速さよりも4ノット速い速度を維持しなければならない。


このような困難にもかかわらず、アメリカ行きの巨大貨物船を含む多い時に1日1,000隻もの船がこの海峡を横断している。下関から門司に渡る旅客フェリーは、潮流をうまく利用しながら、巨大な船を注意深く避けなければならない。

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