Title Chugen (Household Servant): Status and Role

  • Ishikawa
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
Kanazawa City Tourism Association General Incorporated Association

仲間(奉公人)の身分と役割


「仲間」と呼ばれる武家屋敷の奉公人を知ることを通して、観光客は、江戸時代(1603―1867)の武家の生活をより深く理解することができます。


仲間とは:


仲間に関して初めて言及されたのは、鎌倉時代(1185―1333)です。当時、彼らは武士に伴われる低い位の兵士たちでした。彼らが仲間(粗く訳すと「中間」といった意味合い)と呼ばれたのは、武士階級と、最下級の兵士たちである「足軽」や「小者」(通信役や、荷物運びを担った者)の中間に、彼らの階級が位置付けられたためだと言われています。


江戸時代に入ると、仲間は特定の武家に代々仕えるようになりました。仲間に関しては、武家の家族に忠実に尽くす代わりに大切に扱われるといった、互恵的な結びつきを形成していたといった逸話があります。その一方で、他方で武士の権威を私欲のために利用する仲間もいたようです。


仲間には屋敷に通勤する者もいましたが、他の者は「長屋門」の中に住んでいました。



生活:


1830~1868年にかけて、仲間の年間給与の市場平均は、米360キログラムあるいは3両でした。両は当時の通貨単位です。彼らはまた、毎日、玄米5杯分を与えられました。仲間は通常、主人の家で食事を与えられましたが、かなり貧しく、多くが生涯未婚のままでした。時には、彼らは主人が使わなくなった服を譲り受け着用することもありました。多くの者は、貧しさのため、藁のサンダルを作ったり、盆栽(小さい木)を栽培したりするといった副業を行いました。


衣類:


仲間は通常、自前でつくった綿の服を身に着けていました。しかし、彼らが公用で主人に同行しなければならない時は、彼らは主人の家に特有のシンボルが入った服を提供されたようです。槍持ち、草鞋取り、傘持ちは、しばしば主人の家の家紋を背に入れた法被を着用しました。 「挟箱」(衣服の替えを入れた箱)を運ぶ人や、他の荷物担ぎ手は紺や黄色の紋付き法被を身に付けました。新年や主人の家の子どものお祝いといった特別な場合にも、仲間には法被が支給されました。


仕事:


裕福な家庭における仲間の職務は、仲間たちの中における各々の立場に基づいて役割分担されていました。しかし、裕福ではない武家の場合、仲間はしばしば複数の職務を同時に負わなければなりませんでした。


原則として、仲間の仕事は、長屋門内で敷地内外の交通を監視したり、敷地を管理し掃除をしたり、水を運んで来たり、お風呂を焚いたり、馬の世話をしたり、外出時に主人に同行したりすることでした。彼らの主人に同行するとき、槍、草鞋、衣類を詰めたトランクを持つほか、馬の誘導を行いました。上級武士に仕える仲間は、主人を入れる駕籠を持ったかもしれません。

Chugen (Household Servant): Status and Role


A consideration of the servants in samurai households, called chugen, can help visitors gain a deeper understanding of life in the samurai houses of the Edo period (1603–1867).


Chugen


Chugen are first mentioned in the Kamakura period (1185–1333), when they make an appearance as low-status soldiers who accompanied their samurai masters. It is said these soldiers were called chugen (meaning roughly “middle place”), because their rank fell between that of the lowest-ranking samurai (ashigaru) on the one hand and that of the messengers-cum-porters (komono) on the other.


During the Edo period, consecutive generations of chugen came to serve specific samurai families. Although there are stories of chugen who, in return for devoted service, were well-treated by their samurai families and who ultimately formed mutually beneficial relationships with them, there are also stories of chugen making use of samurai authority to further their own interests.


While some chugen commuted to the residence, others were quartered in the nagaya-mon (“longhouse gate”).


Life


Between 1830 and 1868, a chugen’s average annual salary amounted to 360 kg of rice, or three ryo. A ryo was the standard unit of currency at that time. Chugen also received five cups of brown rice per day. While a chugen’s meals were usually provided by his samurai master, chugen were quite poor, and many remained unmarried their entire lives. Some had no choice but to wear their masters’ discarded clothing, and also took on side jobs like making straw sandals or cultivating bonsai trees to supplement their incomes.


Clothing


Chugen typically wore cotton clothing that they made themselves unless accompanying their masters on business, in which case they were provided with clothes bearing a symbol unique to the family they served. Spear-carriers, sandal-bearers, and umbrella-holders often wore straight-sleeved coats called happi with their masters’ crests sewn onto the back of the garment. Those who carried their masters’ wooden chests of extra clothing (hasamibako) and other cargo-bearers wore navy or yellow happi with a crest. Chugen would also be given an appropriate happi for special occasions like the New Year’s celebration or coming-of-age ceremonies for the family’s children.


Work


Within wealthy households, the individual roles and duties of each chugen were well-defined, along with their status with respect to one another. However, in less prosperous samurai households, chugen often had to shoulder numerous responsibilities simultaneously.


In principle, a chugens work was to watch the traffic in and out of the gates of the residence, manage and clean the grounds, bring water, draw baths, care for the horses, and accompany their masters on business. When attending their masters outside the residence, they might act as pike-bearers, carry sandals, haul trunks full of clothing, or lead horses. Chugen of especially high-ranking samurai might also bear their masters’ palanquins.

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