Title Statue of Shaka Nyorai

  • Nara
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
kotonaranobunkazaitagengokaisetsuseibisuishinkyogikai
Associated Address:
48 Noboriojicho, Nara-shi , Nara

釈迦如来坐像


1811年に作られたとされるこの素晴らしい黄金の像は、仏教の創始者である仏陀釈迦牟尼の像である。仏陀は約2,500年前に悟りを得て、衆生を救うことを誓った。現在の像は645年に寄贈された初代から数えて5代目にあたる。右手を上げ、手のひらをこちら側に向けているが、これは施無畏印のかたちで、恐れを取り除くことを象徴している。左手は膝に置かれ、与願印のかたちをしている。これは願いを叶えることを象徴している。この両手のかたちで、釈迦牟尼の大いなる慈悲の心を表している。恐れを取り払い、すべての衆生の心に平静をもたらす。

寄せ木造りで、漆と金箔で仕上げているこの像は、中金堂の本尊である。また、興福寺伽藍全体の本尊でもある。比較的新しい製作だが、過去の像のスタイルやスケールを再現しており、興福寺という由緒ある寺院において適切なかたちで、他の仏像たちとも調和している。


中金堂


木造釋迦如來坐像

這尊光彩燦然的金佛是佛教創始人釋迦牟尼,他在西元前5世紀悟道,發願普度眾生,又稱「釋迦如來」。這尊佛像出自1811年,是原始佛像的第五任繼任者,第一代佛像製作於公元645年。佛像右手豎起,掌心朝向來者,施無畏印;左手置於膝上,結與願印。雙手所結印表現了釋迦牟尼佛的大慈悲——為眾生驅除恐懼,施以內心的安寧。

這尊佛像采用多塊木材組合製作的寄木造法,外表髹漆鍍金,如今不但是中金堂(中央大雄寶殿)的本尊佛,還是興福寺的寺廟本尊佛。盡管年代較近,還為了中金堂的重建而翻新過,這尊坐佛卻重現了傳統的經典造像風格,與堂內諸佛像都十分協調。

中金堂


木造释迦如来坐像

这尊光彩灿然的金佛是佛教创始人释迦牟尼,他在公元前5世纪悟道,发愿普度众生,又称“释迦如来”。这尊佛像出自1811年,是原始佛像的第五任继任者,第一代佛像制作于公元645年。佛像右手竖起,掌心朝向来者,施无畏印;左手置于膝上,结与愿印。双手所结印表现了释迦牟尼佛的大慈悲——为众生驱除恐惧,施以内心的安宁。

这尊佛像采用多块木材组合制作的寄木造法,外表髹漆镀金,如今不但是中金堂(中央大雄宝殿)的本尊佛,还是兴福寺的寺庙本尊佛。尽管年代较近,还为了中金堂的重建而翻新过,这尊坐佛却重现了传统的经典造像风格,与堂内诸佛像都十分协调。

Central Golden Hall

Statue of Shaka Nyorai


This splendid golden statue is a representation of Shakyamuni, the founder of Buddhism, who attained awakening and vowed to save sentient beings in the fifth century BCE. The statue is dated to 1811 and is the fifth replacement of the original one, which was dedicated in 645. The right hand is lifted with the palm toward the viewer in the dispelling-fear gesture (semui-in) while the left rests on its lap, forming the wish-fulfilling gesture (yogan-in). Together, these hand gestures represent the great compassion of Shakyamuni, also known as Shaka Nyorai, who dispels fear and bestows tranquility of mind upon all sentient beings.


Carved of joined wood blocks, lacquered and gilded, this sculpture is the main image of the Central Golden Hall. It is also the principal icon of the Kofukuji Temple complex as a whole. Although of comparatively recent construction and refurbished for the reconstruction of the Central Golden Hall, it reproduces the classic style and scale of its predecessors in harmony with the images surrounding it.


Search