Title Statue of the Miroku Buddha

  • Nara
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
rotasurodotagengokaisetsuseibisuishinkyogikai
Associated Address:
13-46 Gojocho, Nara-shi , Nara

弥勒如来坐像

講堂の本尊は、鎌倉時代(1185–1333)にさかのぼる重要文化財である弥勒如来像です。弥勒如来は、インドの神マイトレーヤ、未来の仏に起源を持ちます。

仏教の教えの基礎となった釈迦仏は、仏教の影響が衰える未来を予見しました。後継者として、弥勒は、地上に現れ、悟りを開き、仏教の信仰を復活させる時が来るまで、神聖な存在の住居である兜率天で待つよう課されました。このため、弥勒は通常菩薩(まだ悟りに達していない人)と呼ばれ、実際に多くの仏教宗派は弥勒を如来、つまり悟りを開いた者とは呼びません。

講堂にある、人目を引く高さ284センチある弥勒像は、寄木造と呼ばれる複数のブロックを組み合わせる造仏技法によって作られました。寄木造は10世紀後半に確固たる地位を築いたと考えられています。これより以前の、平安時代(794-1185)には、一木造りといって、一つの木材から像が彫られるようになり、7世紀と8世紀の仏像の典型である銅像に取って代わりました。しかし、如来の高くそびえ立つような像が作りたいと言う願いが強まり、この革新的な技法が編み出されました。巨大な像を建造することを簡単にするだけでなく、この技法では、あらかじめ定められた仕様に基づいて、それぞれのピースを別々に彫り、組み立てることができるという利点がありました。さらに、個々の中身がくり抜かれていることが多いため、最終的な像はかなり軽量となります。また、全体のプロセスが簡素化され、より迅速になり、平安時代末期から鎌倉時代にかけて彫像の数が激増しました。


Statue of the Miroku Buddha


The Lecture Hall’s principal image is a statue of the Miroku Buddha dating back to the Kamakura period (1185–1333). Miroku is the Japanese equivalent of the Indian Maitreya, the Buddha of the Future. The statue is designated an Important Cultural Property


Shakyamuni, the historical Buddha and founder of Buddhism, is said to have predicted a future time when Buddhism’s influence would wane. Miroku was thought to be waiting in his Tushita Heaven until it was time to appear on earth, attain full enlightenment, and revive the Buddhist faith. Miroku is therefore usually referred to as a bodhisattva and not as a Buddha.


Standing at an imposing 2.84 meters, the Lecture Hall image of Miroku is made by the joined-block, or assembled-block construction technique that some believe had begun to gain a footing in Japan in the latter half of the tenth century. During the Heian period (794–1185), statues sculpted from single blocks of wood had superseded the bronze work that typified Buddhist images of the seventh and eighth centuries; but a growing desire to produce towering statues led to the innovative joined-block method. Apart from facilitating the construction of huge figures, the advantage of this technique was that each piece could be carved individually to predetermined specifications and then assembled. Furthermore, the final product was considerably lighter, as individual components were often hollowed out. It also meant that the overall process was simplified and made quicker, leading to a dramatic increase in the number of statues produced during the late Heian and Kamakura periods.


Search