Title The Beginning of Christian Suffering: From Toyotomi Hideyoshi to the Early Days of the Tokugawa Shogunate

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
「nagasakitoamakusachihonosempukukirishitankanrenisan」hozonkatsuyojikkoiinkai

キリシタンの受難のはじまり:豊臣秀吉から徳川幕府初期まで


豊臣秀吉と伴天連追放令


日本におけるキリスト教の宣教は、1549年のイエズス会宣教師フランシスコ・ザビエルの来日とともに始まりました。この新しい宗教は急激に広がりましたが、当時日本統一に向けて戦っていた豊臣秀吉は、1587年、前触れなくキリスト教の神父の追放令(伴天連追放令)を発布し、キリスト教の信仰を禁止しました。1588年には、大村純忠とその息子大村喜前および有馬晴信がイエズス会に寄進していた長崎・茂木・浦上を直轄領としました。

1596年のスペイン船サン・フェリーペ号の漂着により、キリスト教の布教は武力による侵略の布石であるという噂がたち、これを発端として、1597年2月、秀吉はカトリック信徒26名を長崎の西坂で処刑しました(この事件は日本二十六聖人の殉教として知られており、処刑された信徒の中にはフランシスコ会とイエズス会の宣教師や信徒がいました)。しかし、秀吉はヨーロッパとの貿易を継続するのに積極的だったため、この禁教令は不徹底なものとなり、禁教後も宣教活動は続けられました。


徳川幕府と禁教令


秀吉は1598年に没しました。1603年に江戸幕府を開いた、秀吉の後継者である徳川家康も、当初は秀吉と同様貿易のためにキリスト教を容認しました。その結果、日本のキリスト教信徒数は増加し続け、最も多い時期には30万人以上の信徒がいました。

1610年1月の有馬晴信によるポルトガル船ノサ・セニョーラ・ダ・グラサ号への攻撃や、その結果起こった1612年のキリシタン大名をめぐる陰謀(岡本大八事件など)を契機として、1605年に引退した徳川家康の後を継いだ二代将軍秀忠は、キリスト教をより深刻にとらえるようになりました。1612年、秀忠は幕府の直轄領である江戸や京都等に禁教令を発布し、その後1614年には日本全国でキリスト教の信仰を禁じました。こうして日本のキリスト教信徒は、キリスト教が解禁される約260年後まで続く受難の時代に突入しました。




キャプション                                               

図1

大村純忠は最初のキリシタン大名だった。長崎開港を許可し、1571年にポルトガル船2隻が入港した。

カルディム『日本殉教精華』1646年初版・1650年刊より

(長崎歴史文化博物館)                            


図2

1597年に長崎の西坂で殉教した日本二十六聖人。殉教者たちは1862年に列聖された。

《日本の殉教者たち》1628年

(長崎歴史文化博物館)


図3

イエズス会の宣教師(左の黒衣の人物)とフランシスコ会の宣教師(右の灰色の衣の人物)の姿。

狩野内膳《南蛮屏風》部分 

桃山時代(1573-1615)

重要文化財  

(神戸市立博物館蔵)


「吉利支丹」受難之始:豐臣秀吉至德川幕府初期


豐臣秀吉與伴天連追放令

1549年,耶穌會傳教士聖方濟各·沙勿略赴日,基督教就此於日本萌芽。新宗教在日本飛速盛行,然而當時渴望一統日本的豐臣秀吉,於1587年毫無預兆地頒布了驅逐基督教神父的指令(伴天連追放令),並禁止民眾信仰基督教。1588年,豐臣秀吉將長崎、茂木、浦上三地劃為直轄領地,而這三地曾經被大村純忠、其子大村喜前,以及有馬晴信贈予耶穌會。

1596年,西班牙船「聖菲利普號」漂流至日本。據當時謠傳,基督教四處傳教,其實是為了日後的武力侵略布局。為此豐臣秀吉於1597年2月在長崎西坂處死26名天主教徒(此事件後被稱作「日本二十六聖人之殉教」,遭處死者包含方濟各會及耶穌會的傳教士及信徒)。然而,鑑於之後豐臣秀吉持續保持對歐洲商貿往來的積極態度,造成禁教令未能徹底實施,因此禁教後尚有不少傳教士暗中繼續傳教。


德川幕府與禁教令

豐臣秀吉於1598年離世。1603年,身為秀吉後繼者的德川家康開啟了江戶幕府,他最初亦為了貿易而容忍基督教的存在,此一做法與豐臣秀吉無異。由此日本基督教徒持續增加,巔峰時期甚至超過30萬人。

1610年1月,有馬晴信向葡萄牙船「慈悲聖母號」發動攻擊。其後的1612年更是發生了與吉利支丹大名相關的陰謀事件(岡本大八事件等)。德川家康於1605年退位,後繼的第二代將軍德川秀忠因前述種種事由在處理基督教問題上更加慎重。1612年,德川秀忠針對江戶及京都等幕府的直轄領地頒布禁教令;之後1614年日本全國皆禁止信仰基督教。從此,日本的基督教徒便步入了一段漫長的受難歲月,直至約260年後禁教令解除為止。


(圖片說明)

(圖1)

大村純忠是首位吉利支丹大名,就任期間准許長崎開港。1571年,兩艘葡萄牙船入港。

摘自Cardim《日本殉教精華》1646年初版・1650年刊行本

(長崎歷史文化博物館)


(圖2)

1597年,於長崎西坂殉教的日本二十六聖人。殉教者於1862年被封聖。

《日本的殉教者們》1628年

(長崎歷史文化博物館)


(圖3)

耶穌會的傳教士(左側著黑衣者)與方濟各會傳教士(左側著灰衣者)。

狩野內膳《南蠻屏風》局部

桃山時代(1573-1615)

重要文化財

(神戶市立博物館藏)

“吉利支丹”受难之始:丰臣秀吉至德川幕府初期


丰臣秀吉与伴天连追放令

1549年,耶稣会传教士圣方济各·沙勿略赴日,基督教就此于日本萌芽。新宗教在日本飞速盛行,然而当时渴望一统日本的丰臣秀吉,在毫无征兆的情况下,于1587年颁布了将基督教神父驱逐出境的命令——伴天连追放令,并禁止民众信仰基督教。1588年,丰臣秀吉将长崎、茂木、浦上三地划为直辖领地,而这三地曾被大村纯忠、其子大村喜前,以及有马晴信赠予耶稣会。

1596年,西班牙船“圣菲利普号”漂流至日本。当时有谣传称,基督教四处传教,实则是为了日后的武力侵略布局。听信于此的丰臣秀吉于1597年2月在长崎西坂处决26名天主教徒(该事件后被称作“日本二十六圣人之殉教”,死者包含方济各会与耶稣会的传教士及信徒)。然而,鉴于之后丰臣秀吉仍然持续保持着对欧洲商贸往来的积极态度,造成禁教令未能彻底实施,因此禁教后尚有不少传教士暗中继续传教。


德川幕府与禁教令

丰臣秀吉于1598年离世。1603年,身为秀吉后继者的德川家康开启了江户幕府,他最初亦为了商贸而容忍基督教的存在,此一做法与丰臣秀吉无异。从此日本基督教徒持续增加,巅峰时期甚至超过30万人。

1610年1月,有马晴信向葡萄牙船“慈悲圣母号”发起攻击。之后的1612年更是发生了与吉利支丹大名相关的阴谋事件(冈本大八事件等)。德川家康于1605年退位,后继的第二代将军德川秀忠因前述种种事由在处理基督教问题上更加谨慎。1612年,德川秀忠针对江户及京都等幕府的直辖领地颁布禁教令;随后的1614年,日本全国全面禁止信仰基督教。从此,日本的基督教徒便步入了一段漫长的受难岁月,直至约260年后禁教令解除为止。


(图片说明)

(图1)

大村纯忠是首位吉利支丹大名,就任期间曾准许长崎开港。1571年,共两艘葡萄牙船入港。

摘自Cardim《日本殉教精华》1646年初版・1650年刊行本

(长崎历史文化博物馆)


(图2)

1597年,日本二十六圣人于长崎西坂殉教。殉教者于1862年被封圣。

《日本的殉教者们》1628年

(长崎历史文化博物馆)


(图3)

耶稣会的传教士(左侧着黑衣者)与方济各会传教士(左侧着灰衣者)。

狩野内膳《南蛮屏风》局部

桃山时代(1573-1615)

重要文化财

(神户市立博物馆藏)

The Beginning of Christian Suffering: From Toyotomi Hideyoshi to the Early Days of the Tokugawa Shogunate


Toyotomi Hideyoshi and the Edict to Banish the Catholic Fathers


The propagation of Christianity in Japan began with the coming of the Jesuit missionary Francis Xavier in 1549. The new religion quickly spread until Toyotomi Hideyoshi, who was battling to unify the country, unexpectedly banned the faith with an edict to expel the Christian fathers in 1587. In 1588, Hideyoshi took direct control of Nagasaki, Motegi and Urakami—lands which had all been ceded to the Jesuits by Ōmura Sumitada, his son Ōmura Yoshiaki, and Arima Harunobu.

Sparked by the February 1596 shipwreck of the Spanish ship San Felipe, which led to rumors of military conquest following religious infiltration, Hideyoshi crucified 26 Catholics at Nishizaka in Nagasaki in February 1597. (They are now known as the Twenty-Six Martyrs of Japan, and included Franciscan and Jesuit missionaries and laity.) Because Hideyoshi was keen to keep trading with Europe, however, the prohibition on Christianity was implemented somewhat halfheartedly, and missionary work continued despite the ban.


The Tokugawa Shogunate and the Ban on Christianity


Hideyoshi died in 1598. His successor, Tokugawa Ieyasu, who founded the Tokugawa shogunate in 1603, was initially accepting of Christianity, motivated by the same desire for trade as his predecessor. As a result, the number of Japanese Christians kept rising, exceeding 300,000 at its peak.

Events like Arima Harunobu’s assault on the Portuguese ship Nossa Senhora da Graça in January 1610, and the resulting intrigues involving Christian daimyo (such as the Okamoto Daihachi incident) prompted second shogun Tokugawa Hidetada, who took over when Ieyasu retired in 1605, to take the Christian religion more seriously. In 1612, he published an edict banning Christianity in places under direct control of the shogunate, including Edo and Kyoto, before banning the religion throughout Japan in 1614. Japan’s Christians were about to enter an era of suffering that was to last until the ban was lifted some 260 years later.




CAPTIONS


PICTURE 1

Ōmura Sumitada was the first Christian daimyo. He opened up Nagasaki, giving Portuguese vessels permission to dock there, which they did in 1571.

From the 1650 edition of Fasciculus e Iapponicus floribus, suo adhuc madentibus sanguine compositus, first printed in 1646.

(Nagasaki Museum of History and Culture)


PICTURE 2

The martyrdom of the Twenty-Six Martyrs of Japan at Nishizaka, Nagasaki, in 1597. The martyrs were canonized in 1862.

The Martyrs of Japan, 1628

(Nagasaki Museum of History and Culture)


PICTURE 3

A depiction of Jesuit missionaries (on the left, dressed in black) and Franciscan missionaries (on the left, in gray)

Kanō Naizen, Nanban Byōbu (screen detail)

Momoyama period (1573–1615)

Important Cultural Property

(Kobe City Museum)


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