Title The Glory of the Sho Dynasty

  • Okinawa
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
「ryukyuokokunogusukuoyobikanrenisangun」sekaiisantoroku20shunenkinenjigyojikkoiinkai

尚王朝の栄華


玉陵は、1470年から1879年まで400年以上にわたって続いた琉球王国第二尚氏王朝の偉大な記念碑です。沖縄そのものと同様、この王朝は激動の歴史をたどりました。王国を取り巻く強力な国々、中国・日本本土・韓国の影響に翻弄され、琉球王国は繁栄と凋落の時期を経験しました。同時に、琉球の国内では、徐々に中央集権が進んでいました。多くの独立した国々の争いが続いた初期、15世紀の三山時代と呼ばれる三大勢力の時代を経て、1429年、第一尚氏のもとに首里城を中心とした統一王国が創設されました。

第一尚氏の最後の王、尚徳は1469年に反乱で殺されました。彼は後継者を残さなかったため、王府は尚円を王として選出し、これによって第二尚氏が創設されました。尚円は農民の出身で、金丸(かなまる)と名付けられていましたが、自分自身の才覚によって影響力を強めました。王位に就いていたのは短い期間でしたが、彼は王府に重要な制度的転換をもたらしました。それまでは個々のカリスマ性とリーダーシップが政治的な成功に最も重要な要素であると考えられていましたが、尚円は支配階級の多様な知識と能力を活用し、ともに意思決定することで、王府を効率的な官僚制に変えました。このことは、父に敬意を表して玉陵を建設した息子の尚真が、政治的・経済的に大きな躍進を遂げる足場となりました。

尚真の統治した期間は、「中山の黄金時代」と言われており、これはそのまま琉球王国の黄金時代でもあります。彼の統治下で、王国は長い平和と繁栄の時期を謳歌しました。彼は父が始めた行政と経済の再編成を引き継ぎ、中央集権化を推し進めることで、文化と経済の中心地としての首里の重要性を強化しました。また、彼は多くの記念碑や寺院、御殿、庭園、橋の建設に加え、中国様式による首里城の拡大と美化を指揮し、奨励しました。さらに、那覇の港湾のインフラストラクチャ―を改善し、王国の国際貿易は大幅に拡大しました。文芸文化も発達しました。

ノロ(女性祭司)の政治的な重要性を認識していた尚真は、各地の村のノロが、王と最高位の神女である聞得大君によって任命される制度を制定し、ノロが王の意向を反映するようにしました。

尚真は50年間統治した後、1526年に死去しました。歴代の後継者は、1879年まで、ほぼ4世紀にわたって第二尚氏を継承しましたが、誰も尚真ほどの平和、繁栄、文化的功績を成し遂げることはできませんでした。1609年、琉球王国は徳川幕府の薩摩藩に征服され、中国だけではなく日本へも従属するようになったものの、王は権威を保ち続けました。尚泰の息子であり琉球王国の最後の王だった尚典が1920年に玉陵に埋葬され、この陵墓に眠る最後の王族となりましたが、尚家の血統は今でも続いています。


尚氏王朝 琉球盛世


15世紀初,第一尚氏王朝統一琉球王國;1470年,政權更替,被第二尚氏王朝取而代之;1879年,第二尚氏王朝步入終結。至此,尚氏王朝前後統治琉球王國長達410年以上,成為琉球王國的末代王朝。縱觀尚氏王朝,其命運與沖繩歷史一樣,滿是跌宕起伏、波折動盪。琉球王國四周有中國、日本本土、韓國等強國環伺,只能隨周遭形勢起落。15世紀初期,各諸侯國之間紛爭不斷,出現了三國鼎立之勢,史稱「三山時代」。與此同時,琉球內部中央集權逐步強化,直至1429年,第一尚氏才結束紛亂局面,開創了統一王朝並建都首里城。

1469年,第一尚氏王朝末代國王尚德因政變被迫退位,尚圓經推舉即位,由此第二尚氏王朝誕生。尚圓為農民出身,原名「金丸」,因其才能出類拔萃而備受提拔。他在位期間只有短短數年,但因擁有人格魅力、領導才能及統治者的遠見卓識,廣納良言、改弦易轍,不僅制定了更為高效的官僚制度,更為後世開創盛世奠定了基礎,政治貢獻良多。其子尚真即位後,便下令建造玉陵以彰顯其父功績。

尚圓去世後其兄繼位,稱尚宣威王。但尚圓之女——王室最高神女「聞得大君」得到神旨宣稱應由尚圓之子尚真繼位。因此,尚宣威王即位僅半年便讓位於尚真,且王室之內竟不見異議。由此可知琉球王國時期溝通神靈的女性其影響力之巨大。

尚真於1477年即位直至1526年,其統治期間被稱為「中山黃金時代」,亦是琉球王國的黃金時代。他在政治經濟上,子承父志、力促變革,加強中央集權,並鞏固首里城在文化經濟上的中心地位;在建築上,吸收中國風格之美並擴大首里城規模,下令建造石碑、寺院宅邸、庭園橋樑;在對外貿易上,改善那霸港口建設,大力擴展海上貿易;在藝術文化上,開創了百花盛開的繁榮景象。

此外,尚真還注意到女祭司在政治上不容忽視的作用。因此頒布新規,宣佈各村女祭司皆須由國王及「聞得大君」任命,聽從並傳達國王旨意。

1526年尚真去世,其統治時間長達50年之久,其後直至1879年第二尚氏王朝滅亡,琉球王國再未出現如此和平繁榮、文明璀璨之盛世。1609年,琉球王國被德川幕府薩摩藩攻陷,由此進入了「一國兩屬」,即同時附屬於日本及中國的時期,但國王仍持有統治權力。1920年,末代琉球國王尚泰之子尚典入葬玉陵,成為長眠玉陵的最後王室成員,但尚氏血脈仍延續至今。

尚氏王朝 琉球盛世


15世纪初,第一尚氏王朝统一琉球王国;1470年,政权更迭,被第二尚氏王朝取而代之;1879年,第二尚氏王朝落下帷幕。至此,尚氏王朝前后统治琉球王国长达410年以上,成为琉球王国的末代王朝。纵观尚氏王朝,其命运与冲绳历史一样,满是跌宕起伏、波折动荡。琉球王国四周有中国、日本本土、韩国等强国环列,每逢风云变幻之际,只能随之兴盛、步其衰落。15世纪初期,各诸侯国之间纷争不断,出现了三国鼎立之势,史称“三山时代”。与此同时,琉球内部中央集权逐步强化,直至1429年,第一尚氏才终结纷乱局面,开创了统一王朝并建都首里城。

1469年,第一尚氏王朝末代国王尚德因政变被迫退位,尚圆经推举即位,由此第二尚氏王朝诞生。尚圆为农民出身,原名“金丸”,因其才能出类拔萃而备受提拔。他在位虽只有短短数年,却利用其人格魅力、领导才能及统治者的远见卓识,广纳良言、改弦易辙,不仅制定了更为高效的官僚制度,更为后世开创盛世奠定了基础,可谓政治贡献卓绝。其子尚真即位后,便下令建造玉陵以彰显其父功绩。

尚圆驾崩后其兄继位,称尚宣威王。但尚圆之女——王室最高神女“闻得大君”得到神旨宣称应由尚圆之子尚真继位。因此,尚宣威王即位仅半年便禅位于尚真,且王室之内竟不见异议。由此可知琉球王国时期沟通神灵的女性其影响力之巨大。

尚真于1477年即位直至1526年,其统治期间被称为“中山黄金时代”,亦是琉球王国的鼎盛时期。他在政治经济上,子承父志、力促变革,加强中央集权,并巩固首里城在文化经济上的核心地位;在建筑上,吸收中国式样之美并扩大首里城规模,下令建造石碑、寺院宅邸、庭园桥梁;在对外贸易上,完善那霸港口建设,大力拓展海域通商;在艺术文化上,开创了百花盛开的繁荣景象。

此外,尚真还注意到女祭司在政治上不容忽视的作用。因此颁布新规,宣布各村女祭司皆须由国王及“闻得大君”任命,听从并传达国王旨意。

1526年尚真去世,其统治时间长达50年之久,之后直至1879年第二尚氏王朝灭亡,琉球王国再未出现如此和平繁荣、文明璀璨之盛世。1609年,琉球王国被德川幕府萨摩藩攻陷,由此进入了“一国两属”,即同时附属于日本及中国的时期,但国王仍持有统治权力。1920年,末代琉球国王尚泰之子尚典入葬玉陵,成为长眠玉陵的末代王室成员,但尚氏血脉仍绵延至今。

The Glory of the Sho Dynasty


The Tamaudun Royal Mausoleum is a great monument to the Second Sho Dynasty of the Ryukyu Kingdom, which lasted for over 400 years from 1470 to 1879. The history of this dynasty, like that of Okinawa itself, is a tumultuous one, with periods of prosperity and decline as Ryukyuan rulers struggled to accommodate the kingdom to the influence of the larger powers that surrounded it: China, Japan, and Korea. At the same time, the arc of history within Ryukyu itself was one of gradual consolidation of power. It transitioned from many warring independent lords through much of its early history, to a tripartite division of the country in the fifteenth century called the Sanzan (“Three Mountains”) period, to a unified kingdom in 1429 under the First Sho Dynasty, centered at Shuri Castle.

The last king of the First Sho Dynasty, Sho Toku, was killed in a coup d’état in 1469. He left no heir, so the royal court elected Sho En as king, thereby establishing the Second Sho Dynasty. Sho En had begun life as a peasant named Kanamaru and had risen in influence though his own skills and abilities. Though his reign was brief, he instituted an important institutional shift in the royal government. While individual charisma and leadership skills had been considered the most essential factors in successful government, Sho En transformed the royal court into an efficient bureaucracy, using the diverse knowledge and abilities of the ruling elite and sharing decision-making. This set the stage for the great political and economic strides made by his son, Sho Shin, who built the Tamaudun Royal Mausoleum in honor of his father.

Sho Shin, whose long rule lasted from 1477 to 1526, came to power through the abdication of his uncle, Sho Sen’i, who had initially succeeded Sho En but held the throne for only six months. The high priestess (kikoe-ōgimi) of the court, who was the daughter of Sho En, announced that she had received a message from the gods that Sho Shin should be made king. That the entire court complied is an indication of the tremendous power and influence of female spiritual leaders in the kingdom.

Sho Shin’s reign has been described as “the Great Days of Chuzan,” that is, of the Ryukyu Kingdom. Under his stewardship the kingdom enjoyed a long period of peace and prosperity. He continued the administrative and economic reorganization begun by his father and further centralized power, strengthening the importance of Shuri as a cultural and economic center. He oversaw and encouraged the building of many monuments, temples, grand villas, gardens, and bridges, as well as the expansion and beautification of Shuri Castle in the Chinese style. He improved the port infrastructure of Naha, and greatly expanded the kingdom’s international trade. The literary arts blossomed.

Recognizing the political importance of the noro priestesses, Sho Shin instituted a system in which the local village priestesses were appointed by the king and the high priestess (kikoe-ōgimi) so that they acted as extensions of the king’s authority.

Sho Shin died in 1526, having ruled for fifty years. His successors continued to preside over the Second Sho Dynasty for almost four centuries afterward, until 1879, but none were able to achieve the same degree of peace, prosperity, and cultural achievement. The Ryukyu Kingdom was conquered by the Satsuma domain of the Tokugawa Shogunate in 1609, but the kings continued to possess genuine authority despite their dependence on both Japan and China. Sho Ten, the son of the Ryukyu Kingdoms last king, Sho Tai, was the most recent royal descendant buried at Tamaudun, in 1920, but the family line continues to this day.


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