Title OTENPENCIA THE WHIP OF PENANCE

  • Nagasaki
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural) Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nagasakitoamakusachihonosempukukirishitankanrenisan hozonkatsuyo jikkoiinkai
Associated Address:
Hirado-shi , Nagasaki

表紙


中央上

まんが

平戸のキリシタン


オテンペンシャ

苦行の鞭


作 田中能孝

絵 米倉裕治


下部左

ユネスコ世界文化遺産

長崎と天草地方の潜伏キリシタン関連遺産


最下部左

発行 平戸市文化交流課 2020年2月


PAGE 1


No. 1

1565年。集落の教会には説教を聴くため多くのキリシタンが集まっていました。


NO. 3

バシッ!


このムチはジジピリナ(discipline)と呼ばれます。* これは苦行に使うものです。


身を以てキリストの受難を学ぶため、私はこれで自分自身を打ちます。


NO. 4

※ ミゼレレ・メイ・デウス(主よ 憐みたまえ)と唱えながら自分の肉体を責める苦行を行います。


注 x2

左: ※ 1565年9月23日付フェルナンデス書簡より

右: * この鞭はのちに日本語で「オテンペンシャ」と呼ばれるようになった


PAGE 2


No. 1

※ 日本人信者たちは自分の身体をムチ打つことで病気を治癒したり身体から悪いものを追い出したりできると信じているようだった。


そして時が流れ…


No. 1 注

※1562年10月25日アルメイダ書簡より


No. 2

1614年、江戸幕府は日本全国でキリスト教を禁止する法令を発しました。外国人宣教師は追放され、教会堂は取り壊されました。


No. 3

多くの日本人キリシタンは信仰を捨てました。そうすることを拒否したものは処刑されました。


No. 4

一部のキリシタンは仏教や神道の要素を取り入れながら「隠れキリシタン(hidden Christians)」として密かに信仰を守り続けました。


PAGE 3


No. 1

日本から宣教師が居なくなった中、苦行のムチはお祓いの道具として使われ始めました。このムチはキリスト教禁止令が解かれた後でさえこのように使われました。


No. 2

2018年7月。中江ノ島は世界遺産に登録されました。


No. 3

この島は隠れキリシタンの聖地です。* 隠れキリシタンたちは何世代にもわたり、オラショを唱えるなどの儀式を通じて信仰を継承しました。


No. 4

当初は信仰を実践する道具として伝えられたムチは、オテンペンシャと呼ばれるようになりました。* 日本では今でも、お掛け絵やお水瓶などの信仰具とともにオテンペンシャが崇められています。


左縦: * オテンペンシャという名称はポルトガル語で贖罪を意味するペニテンシアに由来する。

下横: * 日本語のオテンペンシャは元のポルトガル語ペニテンシアがなまったもの。


(No. 3に新しい注が必要)

隠れキリシタンは禁教令が解かれた後もカトリックに戻らず、禁教中に実践していた信仰を守り続けた。


COVER PAGE


Center Top

MANGA

CHRISTIANITY IN HIRADO


OTENPENCIA

THE WHIP OF PENANCE


Artwork Yonekura Yuji

Story Tanaka Yoshitaka


Bottom left

UNESCO World Heritage

Hidden Christian Sites in the Nagasaki Region


Extreme bottom left

Published February 2020, by the Culture and Exchange Division; Department of Culture, Tourism and Commerce and Industry; Hirado City Hall


PAGE 1


No. 1

THE YEAR IS 1565. MANY CHRISTIANS HAVE ASSEMBLED IN THE VILLAGE CHURCH TO LISTEN TO A SERMON.


NO. 3

THWACK!


THIS WHIP IS CALLED A “DISCIPLINE.”* IT IS USED FOR PENANCE.


I BEAT MYSELF WITH IT TO EXPERIENCE THE SUFFERINGS OF CHRIST.


NO. 4

※ I CHANT “MISERERE MEI, DEUS” (HAVE MERCY ON ME, O GOD), WHILE MORTIFYING MY FLESH.


FOOTNOTES x2

LEFT:From a letter of Friar Fernandez dated September 23, 1565

RIGHT: * The whip went on to be called “otenpencia” in Japanese.


PAGE 2


No. 1

※ THE JAPANESE FAITHFUL SEEM TO BELIEVE THAT SELF-FLAGELLATION CURES SICKNESS AND EXPELS ANYTHING BAD FROM THEIR BODIES.


AND TIME PASSED . . .


No. 1 Note

From a letter of Luis de Almeida dated October 25, 1562


No. 2

IN 1614, THE EDO SHOGUNATE PUBLISHED AN EDICT BANNING CHRISTIANITY THROUGHOUT JAPAN. FOREIGN MISSIONARIES WERE EXPELLED. CHURCHES WERE TORN DOWN.


No. 3

MANY JAPANESE CHRISTIANS RENOUNCED THEIR FAITH. THOSE WHO REFUSED TO DO SO WERE PUT TO DEATH.


No. 4

SOME CONTINUED TO PRACTICE THEIR FAITH IN SECRET AS “HIDDEN CHRISTIANS,” OR KAKURE KIRISHITAN, ADOPTING ELEMENTS OF BUDDHISM AND SHINTO.


PAGE 3


No. 1

WITH THE MISSIONARIES GONE FROM JAPAN, THE WHIP OF PENANCE BEGAN TO BE USED AS AN INSTRUMENT OF PURIFICATION. IT WAS USED IN THAT WAY EVEN AFTER THE BAN ON CHRISTIANITY WAS LIFTED.


No. 2

JULY 2018. THE ISLAND OF NAKAENOSHIMA IS DECLARED A WORLD HERITAGE SITE.


No. 3

THE ISLAND IS A SACRED PLACE FOR THE KAKURE KIRISHITAN.* THEY PASSED THEIR FAITH DOWN OVER GENERATIONS THROUGH RITUALS SUCH AS CHANTING “ORATIO” (PRAYERS).


No. 4

THE WHIP, WHICH ORIGINATED AS A PRACTICAL TOOL OF FAITH, CAME TO BE CALLED AN “OTENPENCIA.”* IT IS STILL REVERED IN JAPAN, ALONG WITH OBJECTS LIKE SACRED PICTURE SCROLLS AND BOTTLES OF HOLY WATER.


LEFT VERTICAL: * The name derives from the Portuguese “penitencia” (penance).

BOTTOM HORIZONTAL: * The Japanese name “otenpencia” is a corruption of the original Portuguese.

(New footnote needed for No. 3)

Kakure Kirishitan did not return to the Catholic Church after the ban on Christianity was lifted, nor did they abandon the rituals practiced during the ban.


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