Title Site of the Arima Seminary

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nagasakitoamakusachihonosempukukirishitankanrenisan hozonkatsuyo jikkoiinkai
Associated Address:
Minamishimabara-shi , Nagasaki

有馬セミナリヨ跡地


ここは日本で最初の神学校のひとつがあった場所と考えられています。イエズス会のアジア全域の布教活動を統括していた巡察師アレッサンドロ・ヴァリニャーノ神父は、1579年に来日しました。3年間の日本滞在中、ヴァリニャーノ神父は島原を治めていた大名、有馬晴信(1567-1612)に洗礼を授けました。しかし、ヴァリニャーノ神父の一番の目標は、日本におけるカトリック布教のために強固な基盤を確立することでした。より多くの司祭が必要とされるのが明白になったため、必要な司祭の数を揃える唯一の方法として、日本人司祭の養成を開始する決定がなされました。ヴァリニャーノ神父は、有馬(長崎県)と安土(滋賀県)のセミナリヨ2校に加え、九州東部の大分にコレジヨを1校設立しました。


学者たちは、有馬セミナリヨの場所を特定するのに苦労しました。16世紀以降地形が変わっているだけでなく、入手可能な最古の地図は、1640年代(セミナリヨが設立されてから60年後)のもので、あまり詳細に描かれていなかったためです。記録から、学生たちは神学校から海まで歩いて行けたことが分かっています。この情報に基づいて、長崎の日本二十六聖人記念館を創設し初代館長に就任したイエズス会の司祭で歴史家のディエゴ・パチェコ神父(1922-2008)は、実際に有馬セミナリヨがあったのはおそらくこの場所だったことを割り出しました。


有馬神學院遺址


這裡被認為是日本最早的神學院之一「有馬神學院」的遺址。負責巡視亞洲傳教活動的耶穌會東方總視察員范禮安神父(Father Alessandro Valignano, 1539-1606)於1579年來到日本,在為期3年的留日巡察過程中,他為掌管島原地區的大名(日本封建時代的領主)有馬晴信(1567-1612)施行了洗禮。然而范禮安的首要目標是為天主教在日本的傳播發展建立起一個完備而穩固的體系。可想而知,如果想培養一定數量的吉利支丹(自16世紀至明治時代日本的基督教徒),就需要更多的神父,而唯一的解決之道就是將日本本土吉利支丹培養為神職人員。范禮安共創建了兩所神學院,一所位於有馬本地(今長崎縣),另一所位於安土(今滋賀縣)。此外,他還在九州東部的大分建立了一所教會學校。

確定有馬神學院的確切位址是令後世學者頗為困擾的難題。一方面,因為當地地形自16世紀以來已經發生了變化;另一方面,則是受限於地圖——目前能找到的最古老的版本也是出自1640年代,不但時間上比神學院的建立晚了足足60餘年,而且地圖本身所提供的資訊也不夠詳細。從史料中只能得知一項:神學院的學生可以從學院步行抵達海邊。基於這一資訊,在長崎創建了「日本二十六聖人紀念館」的耶穌會修士、歷史學者迪亞哥·帕切科神父(Father Diego Pacheco, 1922-2008)推斷,有馬神學院的確切位置很可能就是這裡。

有马神学院遗址


这里被认为是日本最早的神学院之一“有马神学院”的遗址。负责巡视亚洲传教活动的耶稣会东方总视察员范礼安神父(Father Alessandro Valignano, 1539-1606)于1579年来到日本,在为期3年的留日巡察期间,他为掌管岛原地区的大名(日本封建时代的领主)有马晴信(1567-1612)施行了洗礼。然而,范礼安的首要目标是为天主教在日本的传播发展建立起一个完备而稳固的体系。显然,想培养必要数量的吉利支丹(自16世纪至明治时代日本的基督教徒),就需要更多的神父,而唯一的解决之道就是将日本本土吉利支丹培养为神职人员。范礼安共创建了两所神学院,一所位于有马本地(今长崎县),另一所位于安土(今滋贺县)。此外,他还在九州东部的大分建立了一所教会学校。

确定有马神学院的确切地址是令后世学者颇为困扰的难题。一方面,是因为本地地形自16世纪以来已经发生了变化;另一方面,则是受限于地图——目前能找到的最古老的版本也是出自17世纪40年代,不但时间上比神学院的建立晚了足足60余年,而且地图本身所提供的信息也不够详细。从史料中只能得知一点:神学院的学生可以从学院步行抵达海边。基于这一信息,在长崎创建了“日本二十六圣人纪念馆”的耶稣会修士、历史学者迪亚哥·帕切科神父(Father Diego Pacheco, 1922-2008)推断,有马神学院的确切位置很可能就是这里。

Site of the Arima Seminary


This is thought to be the site of one of Japan’s first seminaries. Father Alessandro Valignano, the Jesuit Visitor responsible for overseeing the activities of the order throughout Asia, came to Japan in 1579. In the course of that visit, which lasted three years, he baptized Arima Harunobu (1567–1612), the daimyo who controlled Shimabara. Valignano’s primary goal, however, was to establish a robust framework for the propagation of Catholicism in Japan. It became obvious that more priests would be needed, and a decision was made to start training Japanese Christians for the priesthood as the only way to achieve the necessary numbers. Valignano set up two seminaries, one here in Arima (Nagasaki Prefecture) and another in Azuchi (Shiga Prefecture), as well as a college in Oita, in eastern Kyushu.


Scholars have struggled to pinpoint the location of the Arima seminary. Not only has the topography changed since the sixteenth century, but the oldest available maps date from the 1640s—six decades after the seminary was founded—and are not very detailed. We know from written records that the students could walk from the seminary to the sea. Based on that information, Father Diego Pacheco (1922–2008), a Jesuit priest and historian who was the founding director of the Twenty-Six Martyrs Museum in Nagasaki, worked out that the actual location of the Arima seminary was likely to have been on this spot.


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