Title Hall of the Thirty-Three Kannon Pilgrimage

  • Hyogo
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
shoshazan engyoji kankoshinkokyogikai
Associated Address:
2968, Shosha, Himeji-shi , Hyogo

三十三所堂

この奥ゆかしさのあるお堂には、すべての生きとし生きるものを救いに導くことを誓った、慈悲の菩薩である観音菩薩像の33のお姿の像が納められている。このお堂は千年以上に渡る巡礼路「西国三十三観音巡礼地」(西国三十三所)の縮小版として重要な役割を果たしている。圓教寺は、西国三十三所の27番目のお寺で、この巡礼路の総距離は1,000キロメートルにも及び、7つの県にまたがっている。

西国三十三観音巡礼は8世紀に成立したが、江戸時代(1603~1867年)になってようやく広く知られるようになった。法華経の一節によると、観音菩薩に救済を求めることで、誰もが大きな困難を乗り越えられ、三十三観音すべてを巡礼した人は、悟りが保障されている極楽浄土に生まれ変わるための功徳を蓄積できると言われている。浄土信仰は江戸時代に特に広まり、巡礼は旅行の口実になったのである。

しかし、巡礼の道のりは長く、困難を伴い、伝統的に徒歩で行われた。しかし江戸時代は地方間の行き来は厳しく制限されていた。早い時期から、このような旅行の難しさにより、進取的な僧侶たちが、数十箇所の離れた場所を巡礼する代わりに、巡礼者たちが一箇所で三十三観音、もしくはその一部を訪れることができる場所である「写し霊場」をつくるために努力した。巡礼者たちは圓教寺にやって来れば、三十三観音をすべて拝み、巡礼全体を効率的に終えることができ、浄土で生まれ変われるための功徳を享受できたのであった。


Hall of the Thirty-Three Kannon Pilgrimage

This modest hall contains statues of the 33 forms of Kannon, the Bodhisattva of Compassion, who has vowed to guide all sentient beings to salvation. The hall fulfills an important role as a miniaturized version of the “Thirty-three Pilgrimage Sites of Western Japan” (Saikoku Sanjūsansho), a pilgrimage route that has been traveled for more than a millennium. Engyōji is the twenty-seventh destination along the route, which spans 1,000 kilometers and seven prefectures.

The Saikoku Sanjūsansho pilgrimage was established in the late Heian period (794–1185), but it was not until the Edo period (1603–1867) that it became widely popular. According to a passage in the Lotus Sutra, taking refuge in Kannon’s salvation will allow anyone to overcome great hardship, and those who visit all 33 sites of the pilgrimage are said to accumulate merit toward rebirth in the Pure Land, a paradise where enlightenment is assured. Belief in the Pure Land was especially widespread during the Edo period.

However, pilgrimages are long, difficult, and traditionally completed on foot, and during the Edo period, travel between regions was heavily regulated. From early on, the difficulty of these trips inspired enterprising monks to compress entire pilgrimage routes, or portions of them, into “duplicate sites” (utsushi reijō), single locations that could be visited in lieu of traveling to dozens of separate temples. Pilgrims who come to Engyōji can worship all 33 manifestations of Kannon at once, effectively completing the entire pilgrimage at one time, and receive the associated merit toward their next rebirth.


Search