Title Toyota Municipal Museum of Art

  • Aichi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
TOURISM TOYOTA

豊田市美術館


1995年に開館した豊田市美術館は、市の代表的な観光スポットのひとつ。市街地を見下ろす高台に位置し、かつて挙母城があった場所に建っている。年に数回開催される意欲的な企画展で知られている。また、常設展では、所蔵作品を中心としたローテーション展示と、若手の現代美術作家を中心とした小規模な展示を行っている。


美術館のコレクションには、グスタフ・クリムト、コンスタンティン・ブランクーシ、今村紫子、岸田劉生などの著名な国内外の芸術家や、奈良美智、オラファー・エリアソンなどの現代の芸術家の作品が含まれている。また、ル・コルビュジエやドナルド・ジャッドなどの近現代の家具もある。


また、美術館自体も芸術作品である。本館の設計は、後にニューヨーク近代美術館の改修を手がけた建築家の谷口吉生(1937年生まれ)が担当した。建物は、曲がりくねった小道や木々に隠れていて、訪れる人に徐々にその姿を現すように設計されている。1階には企画展スペース、常設展示室、そして一直線上にレイアウトされているギフトショップがある。1階の部屋は自然光が入らないため、日光に弱い作品の展示に適している。また、2階へと続く階段の壁の一面には、歴史上の思想家や芸術家、支配者の名前が記されている。上階は天井が高く、自然光がふんだんに入り、主に現代美術や彫刻が展示されている。この建物は、暗い最下階から明るい2階、3階へと上昇するにつれて、訪問者が進歩を感じられるように設計されている。それが顕著に表れているのが、3階の回廊の緩やかな上り坂だ。


この美術館では美術以外にもさまざまなアクティビティが用意されている。名古屋の有名フレンチレストラン「壺中天」が運営するレストランでは、和風の洋食やデザート、ドリンクを楽しみながら豊田の街並みを一望できる。また、ランドスケープデザイナーのピーター・ウォーカー(1932年生まれ)が手がけた彫刻庭園もある。市街地を見下ろす大きな屋外彫刻テラスにはリフレクションプールがあり、建物と屋外作品の鏡像が移り変わるようになっている。


「童子苑」という茶室は、谷口氏が伝統的な茶室を忠実に再現したもので、ミニマリズム、クリーンな線、柔軟な空間利用など、日本と現代の建築に共通する要素を表現している。ここでは、抹茶と季節のお菓子をインフォーマルスタイルで楽しめる。同じく谷口氏の設計による高橋節郎館は、漆芸の先駆者である高橋節郎の作品を展示する別館である。


豐田市美術館


豐田市美術館是豐田市內最具代表性的觀光景點之一。這座美術館落成於1995年,坐落在曾經矗立著舉母城的山丘上,可以俯瞰豐田市。美術館以每年數次盛大特展聞名,平時有定期輪換的館藏作品常設展,以及一些當代年輕藝術家的小型展。

館藏作品包括近代西方藝術家古斯塔夫·克裡姆特(Gustav Klimt, 1862-1918)和康斯坦丁·布朗庫西(Constantine Brancusi, 1876-1957),日本藝術家今村紫紅(1880-1916)、岸田劉生(1891-1929),以及當代藝術家奈良美智(1959- )和丹麥籍冰島藝術家奧拉維爾·埃利亞松(Olafur Eliasson, 1967-)等人的作品。此外,由勒·柯布西耶(Le Corbusier, 1887-1965)、唐納德·賈德(Donald Judd, 1928-1994)等名家設計的當代傢俱也享有盛譽。

美術館建築本身就是一件藝術品。主館由建築家谷口吉生(1937- )擔綱設計,後來他還主持了紐約現代藝術博物館(MoMA)的新館擴建。豐田市美術館的設計理念是通過曲折的路徑和樹木掩映,讓建築隨參觀者的深入逐漸展露其面貌。1樓是特展空間、常設館藏作品廳以及長條形的禮品店。這層展廳沒有自然光,適合展出易受光照影響的作品。通往2樓階梯的一側牆面上寫滿了古今哲人、藝術家和政治領袖的名字。樓上幾層都有挑高天花板,採光充足,主要擺放當代畫作和雕塑作品。從光線晦暗的底樓往上進入漸漸明亮的2樓、3樓,有豁然開朗之感,讓參觀者仿佛行走在時代的進展中。這種感受在來到3樓一段緩緩往上延伸的走廊時最為明顯。

除了視覺藝術,美術館裡還為參觀者提供了多方面體驗。由名古屋的知名法餐廳「壺中天」經營的咖啡餐廳供應日式西餐、甜品和飲料,餐廳視野開闊,可以將城市景觀收於眼底。美國景觀設計師彼得·沃克(Peter Walker, 1932- )為美術館設計了雕塑庭園。這個可以飽覽城市風光的大面積戶外雕塑平台上還設置了倒影池,讓美術館和室外藝術品與它們的鏡像相映成趣。

童子苑茶室忠實地再現了傳統茶室,谷口吉生的設計突出了日本傳統建築和現代建築的共通之處,例如極簡主義、直線條運用和靈活的多功能空間。參觀者可以在這裡閒適地品嘗抹茶和傳統當季糕點。

美術館的別館高橋節郎館也是谷口吉生的設計作品,專門用來陳列漆畫先驅者高橋節郎(1914-2007)的作品。

丰田市美术馆


丰田市美术馆是丰田市内最具代表性的观光景点之一。这座美术馆于1995年开放营业,它坐落在曾经伫立着举母城的山丘上,可以俯瞰市内。美术馆以每年开办数次豪华特展闻名,平时则设有定期轮换的馆藏作品常设展,以及一些当代年轻艺术家的小型展。

馆藏作品包括近代西方艺术家古斯塔夫·克里姆特(Gustav Klimt,1862-1918)和康斯坦丁·布朗库西(Constantine Brancusi,1876-1957),日本艺术家今村紫红(1880-1916)、岸田刘生(1891-1929),以及当代艺术家奈良美智(1959- )和丹麦籍冰岛艺术家奥拉维尔·埃利亚松(Olafur Eliasson,1967- )等人的作品。此外,由勒·柯布西耶(Le Corbusier,1887-1965)、唐纳德·贾德(Donald Judd,1928-1994)等名家设计的当代家具也享有盛誉。

美术馆建筑本身就是一件艺术品。主馆由建筑家谷口吉生(1937- )设计,他后来还主持了纽约现代艺术博物馆(MoMA)的新馆扩建。丰田市美术馆的设计意图是通过曲折的路径和树木掩映,让建筑随参观者的深入逐渐展露真容。1楼是特展空间、常设馆藏作品厅以及长条形的礼品廊。这层展厅没有自然光,适合展出易受光照影响的作品。通往2楼阶梯的一侧墙面上写满了古今哲人、艺术家和政治领袖的名字。楼上几层都有挑高天花板,采光充足,主要摆放当代画作和雕塑作品。从光线晦暗的底楼往上进入渐渐明亮的2楼、3楼,有豁然开朗之感,让参观者仿佛行走在时代的进程中。这种感受在来到3楼的一段缓缓往上延伸的走廊时最为明显。

除了视觉艺术,美术馆里还为参观者提供了多方面体验。由名古屋的知名法餐厅“壶中天”运营的咖啡餐厅供应日式西餐、甜品和饮料,餐厅视野开阔,可以将城市景观收于眼底。美国景观设计师彼得·沃克(Peter Walker,1932- )为美术馆设计了雕塑庭园。这个可以饱览城市风光的大面积户外雕塑平台上还设置了倒影池,让美术馆和室外艺术品与它们的镜像相映成趣。

童子苑茶室忠实再现了传统茶室,谷口吉生的设计突出了日本传统建筑和现代建筑的共通之处,例如极简主义、直线条运用和灵活的多功能空间。参观者可以在这里闲适地品尝抹茶和传统应季糕点。

美术馆的别馆高桥节郎馆也是谷口吉生的设计作品,专门用来陈列漆画先驱者高桥节郎(1914-2007)的作品。

Toyota Municipal Museum of Art


The Toyota Municipal Museum of Art is one of the city’s major attractions. Opened in 1995, it stands on a hill overlooking the city on the site once occupied by Koromo Castle. The museum is noted for its ambitious special exhibitions, held several times a year. It also holds rotating permanent exhibitions of work from its own collection, along with smaller shows featuring young contemporary artists.


The museum collection includes works by early modern Western artists such as Gustav Klimt and Constantine Brancusi, and Japanese artists such as Imamura Shiko (1880–1916), and Kishida Ryusei (1891–1929), as well as more contemporary figures such as Nara Yoshitomo (b. 1959) and the Icelandic-Danish artist Olafur Eliasson. The museum is also known for its collection of modern and contemporary furniture designed by Le Corbusier, Donald Judd, and more.


The building complex itself is a work of art. The main building was designed by Taniguchi Yoshio (b. 1937), who later led the Museum of Modern Art renovation in New York. The building is designed to reveal itself gradually as visitors approach, with winding paths and trees hiding it from view. On the ground floor is the temporary exhibition space and the permanent collection rooms, as well as the gift shop, which is laid out in a straight line. The ground-floor rooms have no natural light, making them ideal for showing works that are sensitive to sunlight. The staircase leading up to the second floor has one wall covered with the names of philosophers, artists, and political leaders throughout history. The upper floors have high ceilings and plenty of natural light, and are used mainly to house contemporary art and sculpture. The building is designed to give visitors a sense of progression as they ascend from the darker bottom floor up to the brighter second and third floors. This shift is most noticeable in the third-floor corridor, with its gentle upward slope.


The museum offers many activities beyond the visual arts. A restaurant run by the renowned French restaurant Kochuten in Nagoya serves Japanese-style Western food, desserts, and drinks, with a sweeping view of the city. A sculpture garden was designed by Peter Walker (b. 1932), the American landscape architect. The large outdoor sculpture terrace overlooking the city has a reflection pool that creates shifting images of the building and the outdoor artworks.


The Dojien Teahouse is a faithful rendition of a traditional teahouse, designed by Taniguchi to highlight the similarities between traditional Japanese and modern architecture, such as minimalism, clean lines, and a flexible use of space. Here you can enjoy matcha green tea alongside traditional seasonal sweets served in an informal style.


The Takahashi Setsuro Gallery, also designed by Taniguchi, is housed in a separate wing of the museum dedicated to the works of pioneering lacquer artist Takahashi Setsuro (1914–2007).


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