Title The Life of Oda Uraku

  • Aichi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc. Web Page Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Nagoya Railroad Co.,Ltd.

「有楽斎の生涯」


織田有楽の生涯

茶名「有楽」で知られる織田長益は、1547年、尾張の国(現在の愛知県西部)に生まれた。この地を支配していた織田家の当主、織田信秀(1511-1549)の11男である。有楽の兄、織田信長(1534-1582)は、後に三大武将の一人目となり、この三大武将は天下統一を成し遂げ、徳川幕府の中央集権化を実現させた。有楽は、2番目、3番目に天下統一した豊臣秀吉(1537-1598)、徳川家康(1543-1616)とも親交があった。

このような強力な武闘派との繋がりにも関わらず、有楽は武道よりも文化人としても知られ、日本史上最も影響力のある茶人である千利休(1522-1591)に茶の湯を学んだ。16世紀末から17世紀初頭の激動の時代、有楽はしばしば茶会を通じて諸派の和議を成立させた。やがて京都の寺に隠棲し、彼の重要な作品である『如庵』を建てた。


初期

有楽の少年時代は、ほとんど知られていない。1567年、20歳のとき、兄の信長と合流し、信長が征服したばかりの岐阜の地に赴いた。1581年、カトリックの宣教師がこの地にやってきて、数百人に洗礼を授けた。確たる記録は残っていないが、その中に有楽も含まれており、日本語では「ジョアン」と発音する、受洗名の「João」(ポルトガル語で「John」)を名乗ったとの説もある。この名前は、後に茶室にも付けられることになる。

1582年、災難に見舞われた。有楽と信長が京都の本能寺を訪れたとき、信長は武将の一人である明智光秀(1528-1582)に裏切られ、その軍勢に本能寺を包囲されてしまったのだ。信長は捕まることなく、自害した。伝えによると、信長の長男である織田信忠(1557-1582)は、自害するか逃げるか迷っていたという。信忠は有楽の勧めで、そのまま自害したが、有楽は退却した。


茶会を通じての調停

有楽は、織田信長の死によって幕を閉じた織田家の指南役であった茶人・千利休に師事していた。数年後、豊臣家に茶人が雇われていた頃、有楽は再び利休に師事している。また、有楽を利休七哲の一人としてあげている記録もある。

有楽の茶の研究は、当時の政局にも大きな影響を及ぼしている。16世紀後半のいくつかの重要な局面で、和平工作の一環として、有楽は茶会に出席して調停役を務めた。1585年、信長の元将軍・豊臣秀吉と、信長の次男で後継者の織田信勝(1558-1630)との間の和議を取りまとめた。その後まもなく、秀吉や秀吉の側近であった徳川家康との茶会に参加した。1586年、有楽は両者の和議を成立させた。


対立する忠誠心

1598年に秀吉が死去すると、徳川家康は権力の穴を埋めるために動き出した。家康と秀吉の後継者、家臣団との間で争いが始まり、家康は1600年の関ヶ原の戦いで勝利を収め、将軍の座を確保したのである。有楽は関ヶ原で家康の将兵の一人として振る舞い、その功績で大きな領地を与えられた。

1614年までに、家康は秀吉の側室・淀殿(1567-1615)と、その幼い嫡男・秀頼(1593-1615)を除く秀吉の残りの同盟国を制圧した。二人は大坂城に陣を構え、支持者を募り始めた。淀殿の叔父にあたる有楽は、家康との和睦を何度も勧めた。ついに交戦に業を煮やした有楽は、1615年初頭、大坂を去った。その6月、家康によって城は攻撃され、淀殿と秀頼は自害した。


隠居

大坂での経験に失望したのか、同年、有楽は京都に隠棲した。1617年、建仁寺と交渉し、老朽化した塔頭正伝院のひとつを再建し、隠居屋を建てることを許可された。1618年、完成した正伝院に移り住んだ。3年後、有楽は75歳で亡くなり、邸宅の敷地内に埋葬された。


有楽の遺志

有楽の後継者や弟子たちが受け継いだ茶の流派は「有楽流」と呼ばれ、現在でもその流派は受け継がれている。1972年3月23日には、有楽流の第15代宗家である織田長繁(1918-1992)が、有楽苑の建設に立ち会った。

有楽にとって茶の湯は、客をもてなし、快適に過ごしてもらうことが第一であった。また、茶人たちが大家のやり方を真に理解せず、独自の考えや工夫をしないで模倣することに批判的であった。このような有楽の独立心は、師匠の教えにとらわれずに、その教えを反映させた「如庵」のデザインに表れている。

織田有樂生平


織田有樂,本名織田長益,於1547年出生在尾張國(今愛知縣西部;「國」是日本古代行政區劃,並非國家。)相比於本名,其茶名「有樂」或「有樂齋」更為人所知。當時,勢力強大的織田家統治著尾張國,織田有樂是家主織田信秀(1511-1549)的第11個兒子,兄長織田信長(1534-1582)後來成為逐鹿天下、統一日本的三位「天下人」中的第一位,并推動日本最終成為了中央集權化的德川幕府。織田有樂與第二、第三位「天下人」豐臣秀吉(1537-1598)、德川家康(1543-1616)也往來甚密。

儘管與諸多強大的軍事人物的關係密切,織田有樂被後世銘記卻不是因他的戰績,而是他卓越的文化成就。織田有樂曾跟隨日本歷史上最有影響力的茶人千利休(1522-1591)學習茶道,在16世紀晚期至17世紀早期動盪的幾十年中,經常借茶會之機促成各大軍閥的和談。最後,他選擇在京都的一間佛寺內隱居,建造了他的傑作——如庵茶室。


青年時代

織田有樂的青少年時期鮮為人知。1567年,20歲的他與兄長織田信長一起來到後者剛剛征服的岐阜城。1581年,基督教傳教士進入該地區,數百人受洗。儘管沒有明確記錄,但坊間流傳織田有樂也是受洗者之一,他的受洗名叫「João」(葡萄牙語的John),在日語中的發音為「Jo-an」,後來他便以同音的「如庵」命名了自己的茶室。

1582年,織田有樂跟隨兄長織田信長拜訪京都本能寺時,織田信長麾下將領明智光秀(1528-1582)發動叛亂,將寺院團團圍住。織田信長不願淪為階下囚,自殺身亡。傳說他的長子織田信忠(1557-1582)當時處在隨父親自盡還是逃生的兩難境地中,最終聽從織田有樂的建議選擇自盡,然而織田有樂卻脫逃了。


茶會調停人

在織田信長去世前,千利休曾出任織田家的顧問,織田有樂因此得有機緣拜千利休為師。數年後,千利休又受聘於豐臣家,織田有樂有幸再度師從於他。有些文獻將他列為千利休門下的「七哲」之一。

醉心茶學的織田有樂在當時的政局中扮演了重要角色。在16世紀後半葉的幾次關鍵事件中,他均以調停人的身份參加茶會,為和平盡一己之力。1585年,他安排原織田信長麾下大將豐臣秀吉和織田信長次子兼繼承人織田信雄(1558-1630)談判,並促成雙方達成了和平協議。此後不久,他又參加了豐臣秀吉與其曾經的親信德川家康的茶會,並在1586年令這兩大崛起的軍事勢力間達成了和解。


搖擺的忠心

1598年豐臣秀吉去世,德川家康趁機填補權力空白,與豐臣秀吉的繼承人和家臣展開了鬥爭。1600年,德川家康在關原之戰中取得決定性勝利,確立了將軍地位。織田有樂在德川家康麾下參加了關原之戰,勝利後獲得了大片領地。

1614年,德川家康成功征服了豐臣秀吉的同盟勢力,只餘下豐臣秀吉的側室澱殿夫人(1567-1615)及年幼的繼承人豐臣秀賴(1593-1615)一脈。二人以大坂城(今大阪城)為據點,開始招兵買馬。織田有樂是澱殿夫人的舅父,反覆勸說她與德川家康議和,多次遭拒後感到十分沮喪,於1615年初離開大坂。當年6月,德川家康攻入大坂城,澱殿夫人與豐臣秀賴自盡。


退隱

或許由於在大坂遭受的打擊,織田有樂於1615年在京都隱退。1617年,他與建仁寺商議,希望准許他重修寺內一座破落的「塔頭」(附屬寺院)為自己建造隱居之所。1618年,他搬入新完工的居所,將其命名為「正傳院」。3年後,織田有樂辭世,終年75歲,葬於宅邸院內。


織田有樂的傳承

織田有樂的後人和弟子所傳承的茶道流派稱為「有樂流」,至今仍然活躍。1972年3月23日,在有樂苑修建期間,有樂流第15代宗主織田長繁(1918-1992)亦曾到訪。

織田有樂認為,茶道最重要的就是使客人如沐春風,反對那些只會模仿大師,卻不理解茶道真義,也沒有自己的思想與創新的習茶者。如庵的設計是他獨立精神的明證,既反映了其師的教誨,卻又不拘泥其中。

织田有乐生平


织田有乐,本名织田长益,于1547年出生于尾张国(今爱知县西部;“国”是日本古代行政区划,有别于国家。)比起本名来,其茶名“有乐”或“有乐斋”更为人所知。织田有乐是尾张国的统治者、势力强大的织田家族家主织田信秀(1511-1549)的第11个儿子。他的兄长织田信长(1534-1582)后来成为逐鹿天下、统一日本的三位“天下人”中的第一位,并促进日本最终过渡到了中央集权化的德川幕府。织田有乐与第二、第三位“天下人”丰臣秀吉(1537-1598)、德川家康(1543-1616)也往来甚密。

尽管与诸多强大军事人物的关系密切,但织田有乐被后世铭记却不是因其战绩,而是他卓越的文化成就。织田有乐曾跟随日本历史上最有影响力的茶人千利休(1522-1591)学习茶道,在16世纪晚期至17世纪早期动荡的几十年中,经常借茶会之机促成各大军阀的和谈。最终,他选择在京都的一间佛寺内隐居,并在那里建造了他的杰作——如庵茶室。


青年时代

织田有乐的青少年时期鲜为人知。1567年,20岁的他与兄长织田信长一起来到后者刚刚征服的岐阜城。1581年,基督教传教士进入该地区,为数百人施行了洗礼。尽管没有明确记录,但坊间流传织田有乐也是受洗者之一,他的受洗名叫“João”(葡萄牙语的John),在日语中的发音为“Jo-an”。后来他以同音的“如庵”命名了自己的茶室。

1582年,灾祸来袭。织田有乐跟随兄长织田信长拜访京都本能寺时,织田信长麾下将领明智光秀(1528-1582)发动叛乱,将寺院团团围住。织田信长不愿沦为阶下囚,自杀身亡。传说其长子织田信忠(1557-1582)当时处在随父亲自尽还是逃生的两难境地中,最终在织田有乐的建议下选择自尽,然而织田有乐却脱逃了。


茶会调停人

在织田信长去世前,千利休曾出任织田家族的顾问,织田有乐也因此机缘拜千利休为师。几年后,千利休又受聘于丰臣家族,织田有乐再度师从于他。有些文献将其列为千利休门下的“七哲”之一。

醉心茶学的织田有乐在当时的政局中扮演了重要角色。在16世纪后半叶的几次关键事件中,他均以调停人的身份参加茶会,努力促成了和平。1585年,他安排原织田信长麾下大将丰臣秀吉和织田信长次子兼继承人织田信雄(1558-1630)谈判,并促成双方达成了和平协议。此后不久,他又参加了丰臣秀吉与其曾经的亲信德川家康的茶会,并在1586年令这两大崛起的军事势力间达成了和解。


摇摆的忠心

1598年丰臣秀吉去世,德川家康趁机填补权力空白,与丰臣秀吉的继承人和家臣展开了斗争。1600年,德川家康在关原之战中取得决定性胜利,确立了将军地位。织田有乐在德川家康麾下参与了此战,胜利后获得了大片领地。

1614年,德川家康成功征服了丰臣秀吉的同盟势力,只余下后者的侧室淀殿夫人(1567-1615)及年幼的继承人丰臣秀赖(1593-1615)一脉。二人以大坂城(今大阪城)为据点,开始招兵买马。织田有乐是淀殿夫人的舅父,反复劝说她与德川家康议和,多次遭拒后感到十分沮丧,于1615年初离开大坂。当年6月,德川家康攻入大坂城,淀殿夫人与丰臣秀赖自尽。


退隐

或许缘于在大坂遭受的打击,织田有乐于1615年隐退京都。1617年,他与建仁寺商议,希望允许他重修寺内一座破落的“塔头”(附属寺院),为自己建造隐居之所。1618年,他迁入新居,将其命名为“正传院”。3年后,织田有乐辞世,享年75岁,被葬于宅邸院内。


织田有乐的传承

织田有乐的后人和弟子所传承的茶道流派称为“有乐流”,至今仍然活跃。在有乐苑修建期间的1972年3月23日,有乐流第15代宗主织田长繁(1918-1992)亦曾到访。

织田有乐认为,茶道最重要的就是令客人如沐春风。他反对那些只会模仿大师,却不理解茶道真义,也没有自己的思想与创新的习茶者。如庵的设计是他独立精神的明证,既反映了恩师的教诲,却又不拘泥其中。

The Life of Oda Uraku


Oda Nagamasu—more commonly known by his tea name, “Uraku”—was born in 1547 in Owari Province (now western Aichi Prefecture). He was the eleventh son of Oda Nobuhide (1511–1549), head of the powerful Oda samurai family that controlled the region. Uraku’s older brother, Oda Nobunaga (1534–1582), later became the first of three great warlords whose campaigns to unify the country culminated in centralized rule under the Tokugawa government. Uraku also associated with the second and third of these unifying warlords, Toyotomi Hideyoshi (1537–1598) and Tokugawa Ieyasu (1543–1616).

Despite his ties to such powerful martial figures, Uraku is best remembered as a man of culture more than combat. He studied tea under the most influential tea master in Japanese history, Sen no Rikyū (1522–1591). During the tumultuous decades of the late sixteenth and early seventeenth centuries, Uraku often used tea gatherings as a setting for brokering peace between warring factions. He eventually retired to the seclusion of a Buddhist temple in Kyoto, where he built his masterpiece, the tea house Jo-an.


Early Years

Relatively little is known about Uraku’s youth. In 1567, at age 20, he joined his brother Nobunaga in the city of Gifu, which Nobunaga had just conquered. In 1581, Catholic missionaries came to the area and baptized several hundred people. Although no reliable records remain, anecdotal sources claim Uraku was among those baptized, and that he took the baptismal name “João” (Portuguese for “John”), which in Japanese is pronounced “Jo-an.” He would later bestow this name on his tea house.

In 1582, disaster struck. While Uraku and Nobunaga were visiting Honnōji Temple in Kyoto, Nobunaga was betrayed by one of his generals, Akechi Mitsuhide (1528–1582), whose forces surrounded the temple. Rather than be captured, Nobunaga committed suicide. Reportedly, Nobunaga’s eldest son, Oda Nobutada (1557–1582), was wavering over whether to join his father in suicide or to flee. At Uraku’s advice, Nobutada remained and committed ritual suicide, but Uraku himself departed.


Mediation through Tea Gatherings

Uraku studied under tea master Sen no Rikyū during Rikyū’s tenure as instructor to the Oda household, which lasted until the death of Oda Nobunaga. Uraku became Rikyū’s student again some years later while the tea master was employed by the Toyotomi family. Some records even list Uraku as one of the “Seven Great Disciples” of Rikyū.

Uraku’s study of tea played an important role in the political affairs of the time. As part of his wider peacemaking efforts, he attended tea gatherings in the role of mediator at several key points in the latter half of the sixteenth century. In 1585, he negotiated an accord between Nobunaga’s former general Toyotomi Hideyoshi and Oda Nobukatsu (1558–1630), Nobunaga’s second son and successor. Shortly thereafter, Uraku attended tea gatherings with Hideyoshi and Tokugawa Ieyasu, Hideyoshi’s former lieutenant and advisor. Uraku achieved a peace agreement between the two rising warlords in 1586.


Conflicting Loyalties

When Hideyoshi died in 1598, Tokugawa Ieyasu moved to fill the power vacuum. A struggle began between Ieyasu and Hideyoshi’s successors and retainers, and Ieyasu’s decisive victory at the Battle of Sekigahara in 1600 secured his position as shogun. Uraku had acted as one of Ieyasu’s generals at Sekigahara, and he was awarded sizeable landholdings for his participation.

By 1614, Ieyasu had subdued Hideyoshi’s remaining allies, with the exceptions of Hideyoshi’s consort, Yodo-dono (1567–1615), and his young heir, Hideyori (1593–1615). The two had encamped at Osaka Castle and had begun recruiting supporters. Uraku, who was Yodo-dono’s uncle, repeatedly urged her to seek peace with Ieyasu. Finally, frustrated by the continuing hostilities, Uraku left Osaka in early 1615. That June, Ieyasu attacked the castle, and Yodo-dono and Hideyori committed suicide.


Retirement

Perhaps discouraged by his experience in Osaka, Uraku retired to Kyoto the same year. In 1617, he negotiated with Kenninji Temple for permission to rebuild one of its dilapidated worship halls and construct a residence in which to retire. He moved into the newly finished complex, called the Shōdenin, in 1618. Uraku died three years later, at age 75, and was buried on the grounds of his residence.


Uraku’s Legacy

The school of tea carried on by Uraku’s heirs and followers is known as Uraku-ryū, and it continues to be practiced today. The fifteenth head of the Uraku-ryū school, Oda Nagashige (1918–1992), came to see the construction of Urakuen on March 23, 1972.

For Uraku, the primary concern in tea practice (chanoyu) was heartfelt hospitality and the comfort of his guests. Uraku was critical of tea practitioners who copied what great tea masters did without truly understanding it or employing any thought or innovations of their own. Uraku’s independence of spirit is evident in the design of Jo-an, which reflects the teachings of his mentor without being bound by them.

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