Title The Life of Oda Uraku

  • Aichi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item) $SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item) Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Nagoya Railroad Co.,Ltd.

「有楽斎の生涯」


織田有楽の生涯

茶名「有楽」で知られる織田長益は、1547年、尾張の国(現在の愛知県西部)に生まれた。この地を支配していた織田家の当主、織田信秀(1511-1549)の11男である。有楽の兄、織田信長(1534-1582)は、後に三大武将の一人目となり、この三大武将は天下統一を成し遂げ、徳川幕府の中央集権化を実現させた。有楽は、2番目、3番目に天下統一した豊臣秀吉(1537-1598)、徳川家康(1543-1616)とも親交があった。

このような強力な武闘派との繋がりにも関わらず、有楽は武道よりも文化人としても知られ、日本史上最も影響力のある茶人である千利休(1522-1591)に茶の湯を学んだ。16世紀末から17世紀初頭の激動の時代、有楽はしばしば茶会を通じて諸派の和議を成立させた。やがて京都の寺に隠棲し、彼の重要な作品である『如庵』を建てた。


初期

有楽の少年時代は、ほとんど知られていない。1567年、20歳のとき、兄の信長と合流し、信長が征服したばかりの岐阜の地に赴いた。1581年、カトリックの宣教師がこの地にやってきて、数百人に洗礼を授けた。確たる記録は残っていないが、その中に有楽も含まれており、日本語では「ジョアン」と発音する、受洗名の「João」(ポルトガル語で「John」)を名乗ったとの説もある。この名前は、後に茶室にも付けられることになる。

1582年、災難に見舞われた。有楽と信長が京都の本能寺を訪れたとき、信長は武将の一人である明智光秀(1528-1582)に裏切られ、その軍勢に本能寺を包囲されてしまったのだ。信長は捕まることなく、自害した。伝えによると、信長の長男である織田信忠(1557-1582)は、自害するか逃げるか迷っていたという。信忠は有楽の勧めで、そのまま自害したが、有楽は退却した。


茶会を通じての調停

有楽は、織田信長の死によって幕を閉じた織田家の指南役であった茶人・千利休に師事していた。数年後、豊臣家に茶人が雇われていた頃、有楽は再び利休に師事している。また、有楽を利休七哲の一人としてあげている記録もある。

有楽の茶の研究は、当時の政局にも大きな影響を及ぼしている。16世紀後半のいくつかの重要な局面で、和平工作の一環として、有楽は茶会に出席して調停役を務めた。1585年、信長の元将軍・豊臣秀吉と、信長の次男で後継者の織田信勝(1558-1630)との間の和議を取りまとめた。その後まもなく、秀吉や秀吉の側近であった徳川家康との茶会に参加した。1586年、有楽は両者の和議を成立させた。


対立する忠誠心

1598年に秀吉が死去すると、徳川家康は権力の穴を埋めるために動き出した。家康と秀吉の後継者、家臣団との間で争いが始まり、家康は1600年の関ヶ原の戦いで勝利を収め、将軍の座を確保したのである。有楽は関ヶ原で家康の将兵の一人として振る舞い、その功績で大きな領地を与えられた。

1614年までに、家康は秀吉の側室・淀殿(1567-1615)と、その幼い嫡男・秀頼(1593-1615)を除く秀吉の残りの同盟国を制圧した。二人は大坂城に陣を構え、支持者を募り始めた。淀殿の叔父にあたる有楽は、家康との和睦を何度も勧めた。ついに交戦に業を煮やした有楽は、1615年初頭、大坂を去った。その6月、家康によって城は攻撃され、淀殿と秀頼は自害した。


隠居

大坂での経験に失望したのか、同年、有楽は京都に隠棲した。1617年、建仁寺と交渉し、老朽化した塔頭正伝院のひとつを再建し、隠居屋を建てることを許可された。1618年、完成した正伝院に移り住んだ。3年後、有楽は75歳で亡くなり、邸宅の敷地内に埋葬された。


有楽の遺志

有楽の後継者や弟子たちが受け継いだ茶の流派は「有楽流」と呼ばれ、現在でもその流派は受け継がれている。1972年3月23日には、有楽流の第15代宗家である織田長繁(1918-1992)が、有楽苑の建設に立ち会った。

有楽にとって茶の湯は、客をもてなし、快適に過ごしてもらうことが第一であった。また、茶人たちが大家のやり方を真に理解せず、独自の考えや工夫をしないで模倣することに批判的であった。このような有楽の独立心は、師匠の教えにとらわれずに、その教えを反映させた「如庵」のデザインに表れている。

The Life of Oda Uraku


Oda Nagamasu—more commonly known by his tea name, “Uraku”—was born in 1547 in Owari Province (now western Aichi Prefecture). He was the eleventh son of Oda Nobuhide (1511–1549), head of the powerful Oda samurai family that controlled the region. Uraku’s older brother, Oda Nobunaga (1534–1582), later became the first of three great warlords whose campaigns to unify the country culminated in centralized rule under the Tokugawa government. Uraku also associated with the second and third of these unifying warlords, Toyotomi Hideyoshi (1537–1598) and Tokugawa Ieyasu (1543–1616).

Despite his ties to such powerful martial figures, Uraku is best remembered as a man of culture more than combat. He studied tea under the most influential tea master in Japanese history, Sen no Rikyū (1522–1591). During the tumultuous decades of the late sixteenth and early seventeenth centuries, Uraku often used tea gatherings as a setting for brokering peace between warring factions. He eventually retired to the seclusion of a Buddhist temple in Kyoto, where he built his masterpiece, the tea house Jo-an.


Early Years

Relatively little is known about Uraku’s youth. In 1567, at age 20, he joined his brother Nobunaga in the city of Gifu, which Nobunaga had just conquered. In 1581, Catholic missionaries came to the area and baptized several hundred people. Although no reliable records remain, anecdotal sources claim Uraku was among those baptized, and that he took the baptismal name “João” (Portuguese for “John”), which in Japanese is pronounced “Jo-an.” He would later bestow this name on his tea house.

In 1582, disaster struck. While Uraku and Nobunaga were visiting Honnōji Temple in Kyoto, Nobunaga was betrayed by one of his generals, Akechi Mitsuhide (1528–1582), whose forces surrounded the temple. Rather than be captured, Nobunaga committed suicide. Reportedly, Nobunaga’s eldest son, Oda Nobutada (1557–1582), was wavering over whether to join his father in suicide or to flee. At Uraku’s advice, Nobutada remained and committed ritual suicide, but Uraku himself departed.


Mediation through Tea Gatherings

Uraku studied under tea master Sen no Rikyū during Rikyū’s tenure as instructor to the Oda household, which lasted until the death of Oda Nobunaga. Uraku became Rikyū’s student again some years later while the tea master was employed by the Toyotomi family. Some records even list Uraku as one of the “Seven Great Disciples” of Rikyū.

Uraku’s study of tea played an important role in the political affairs of the time. As part of his wider peacemaking efforts, he attended tea gatherings in the role of mediator at several key points in the latter half of the sixteenth century. In 1585, he negotiated an accord between Nobunaga’s former general Toyotomi Hideyoshi and Oda Nobukatsu (1558–1630), Nobunaga’s second son and successor. Shortly thereafter, Uraku attended tea gatherings with Hideyoshi and Tokugawa Ieyasu, Hideyoshi’s former lieutenant and advisor. Uraku achieved a peace agreement between the two rising warlords in 1586.


Conflicting Loyalties

When Hideyoshi died in 1598, Tokugawa Ieyasu moved to fill the power vacuum. A struggle began between Ieyasu and Hideyoshi’s successors and retainers, and Ieyasu’s decisive victory at the Battle of Sekigahara in 1600 secured his position as shogun. Uraku had acted as one of Ieyasu’s generals at Sekigahara, and he was awarded sizeable landholdings for his participation.

By 1614, Ieyasu had subdued Hideyoshi’s remaining allies, with the exceptions of Hideyoshi’s consort, Yodo-dono (1567–1615), and his young heir, Hideyori (1593–1615). The two had encamped at Osaka Castle and had begun recruiting supporters. Uraku, who was Yodo-dono’s uncle, repeatedly urged her to seek peace with Ieyasu. Finally, frustrated by the continuing hostilities, Uraku left Osaka in early 1615. That June, Ieyasu attacked the castle, and Yodo-dono and Hideyori committed suicide.


Retirement

Perhaps discouraged by his experience in Osaka, Uraku retired to Kyoto the same year. In 1617, he negotiated with Kenninji Temple for permission to rebuild one of its dilapidated worship halls and construct a residence in which to retire. He moved into the newly finished complex, called the Shōdenin, in 1618. Uraku died three years later, at age 75, and was buried on the grounds of his residence.


Uraku’s Legacy

The school of tea carried on by Uraku’s heirs and followers is known as Uraku-ryū, and it continues to be practiced today. The fifteenth head of the Uraku-ryū school, Oda Nagashige (1918–1992), came to see the construction of Urakuen on March 23, 1972.

For Uraku, the primary concern in tea practice (chanoyu) was heartfelt hospitality and the comfort of his guests. Uraku was critical of tea practitioners who copied what great tea masters did without truly understanding it or employing any thought or innovations of their own. Uraku’s independence of spirit is evident in the design of Jo-an, which reflects the teachings of his mentor without being bound by them.

Search