Title Karasaki Jinja Shrine

  • Shiga
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Hiyoshi Taisha

唐崎神社


奈良から船でやってきた大己貴命が神であることを明かし、流浪人・ことのみたちうしまるを説得して社殿を建てさせ、神官とした伝説の場所である。その神社が現在の日吉大社西本宮である。692年に創建された唐崎神社は、牛丸の妻である和気媛命を祀っている。婦人病を治すことで有名である。


唐崎の松は、古くから日本の詩歌や芸術の中に謳われてきた。8世紀の歌集『万葉集』には一代目の松が詠まれている。二代目の松は、歌川広重(1797-1858)の近江八景のひとつに描かれ、松尾芭蕉(1644-1694)の俳句にも詠まれ、神社裏の三代目の大木のそばにある木札には、この松が刻まれている。

Karasaki Jinja Shrine


This is the legendary spot where Ōnamuchi arrived by boat from Nara, revealed himself to be a deity, and convinced a warrior named Koto no Mitachi Ushimaru to build a shrine and serve there as priest. That shrine is now Nishi Hongū (Western Main Shrine) of Hiyoshi Taisha Shrine. Karasaki Jinja, which was established in 692, enshrines Ushimaru’s wife, Wakesuki-hime no Mikoto. She is renowned for healing gynecological disorders.

The pines of Karasaki have been celebrated in Japanese poetry and art for centuries. The first-generation tree is mentioned in the eighth-century poetry collection Man’yōshū. The second-generation pine is depicted in one of the iconic Eight Views of Ōmi by Utagawa Hiroshige (1797–1858) and in a haiku poem written by Matsuo Bashō (1644–1694) which is inscribed on a wooden plaque near the large, third-generation tree that stands behind the shrine.

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