Title Winning National Park Status

  • Akita
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Kosaka Town

国立公園に選定される


観光客の増加に伴い、十和田湖への交通の便も向上しました。1920年、秋田鉄道が毛馬内(現・十和田南駅)まで開通し、さらに駅から発荷峠を経由して十和田湖東岸の子の口まで直接人々を運ぶバスが運行されるようになりました。翌年、和井内は十和田湖を国立公園の候補地とするよう陳情し、また、大正天皇の下の息子二人を和井内十和田ホテルに迎えました。1927年、十和田湖は鉄道省と全国紙2社の共催で選定された「日本新八景」のひとつに数えられました。和井内は1922年5月に65歳で亡くなりましたが、彼の宣伝活動は実を結び、十和田湖は1936年に正式に十和田八幡平国立公園の一部となりました。


[キャプション (上部右)]

十和田湖観光案内地図、1928年版




パネル3枚目「3. 十和田湖を日本一の観光地に!」③

「われ幻の魚を見たり」(和井内貞行の映画を紹介)

Winning National Park Status


As tourist numbers rose, travel links to Lake Towada improved. In 1920, the Akita Railway was extended to Kemanai (now Towada-Minami Station), and a bus began carrying visitors directly from the station via Hakka Pass to Nenokuchi on the lake’s eastern shore. The next year, Wainai petitioned for Lake Towada to be considered for national park status, and Emperor Taisho’s two younger sons stayed at the Wainai Towada Hotel. In 1927, Lake Towada was nominated as one of the “Eight New Views” of Japan in a competition organized jointly by the Railway Ministry and two national newspapers. Wainai died at age 65 in May 1922, but his promotional efforts were rewarded when the lake and its surroundings were officially awarded national park status in 1936. [126]


[Caption (top right)]

Lake Towada Tourist Guide Map, 1928

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