標題 五百城文哉(1863-1906)

  • 栃木
類別:
大自然 動植物
媒體用途種類:
APP、QR Code等
字數:
251-500
編寫年度:
2020
地區協議會名稱:
nikkoshi tagengokaisetsuseibi shienjigyo kentokyogikai

Ioki Bunsai (1863–1906)

Ioki Bunsai received considerable acclaim for his Western-style renderings of Japanese flora, especially his realistic paintings of alpine plants. Born in Mito (present-day Ibaraki Prefecture), Bunsai studied in Tokyo with Takahashi Yuichi (1828–1894), who was one of the founders of Western-style painting in Japan. Bunsai moved to Nikko in 1892.

Bunsai’s love of alpine plants began with treks in the mountains of Okunikko. He painted, cultivated, and studied the plants, helping to found the Nikko Botanical Garden in 1902. Bunsai was also the first teacher of the acclaimed Nikko artist Kosugi Hoan.


The three small floral paintings are from Bunsai’s Nikko yamakusa zufu (Illustrated Guide to the Alpine Plants of Nikko)

The landscape depicts the alpine plants of Mt. Shirouma in Nagano Prefecture, circa 1903.

The square portrait was painted by Bunsai’s student Hoan, titled “My late teacher, Bunsai Sensei.”


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Kosugi Hoan (1881–1964)

Artist Kosugi Hoan was born in Nikko as Kosugi Kunitaro. He first studied Western painting as an apprentice under Ioki Bunsai. In 1898, Hoan moved to Tokyo, where he met Koyama Shotaro (1857–1916), another prominent Western-style painter, and continued his studies by joining several academies and institutes. During this time, he changed his name to “Misei” and participated in the 1932 Olympic Art Competition and other international exhibitions. His Western-style paintings, book illustrations, and Japanese-style paintings are highly acclaimed and won many awards in exhibitions sponsored by the Ministry of Education. Over time, he began to focus more on Japanese styles of painting and eventually changed his name to “Hoan.”

His paintings reveal humor and a gentle disposition toward nature. He spent his youth in the natural environment of Nikko, and his work abounds with childhood memories. Furusato (1959) is a collection of his sketches, poems, and childhood recollections, which includes a sketch of Hoshino Gorobei.


The larger work depicts a bullfinch in a kobus magnolia (ink and pigment).

Smaller works:

top left: Japanese oak (watercolor)

top right: Scarlet-leaved viburnum (watercolor)

bottom left: Great spotted woodpecker (watercolor)

bottom right: Bohemian waxwing (watercolor)


五百城 文哉(1863~1906)(左)

五百城 文哉は、日本に自生する植物を西洋風に描いた作品で高い評価を受けた画家で、水戸(茨城県)に生まれた。水戸(茨城県)に生まれ、上京して日本洋画の創始者の一人である高橋雄一(1828-1894)に師事するために上京した。

文哉は日光を訪れたことをきっかけに高山植物に興味を持ち、絵を描くだけでなく、栽培や研究にも力を入れた。日光植物園の設立にも協力しました。また文哉は小杉法庵の最初の師匠であった。


三枚の小花は、文哉の『日光山草図譜』に掲載されているものである。

白馬山(長野県)の高山植物を描いた風景 明治36年(1903)頃

肖像画は、弟子の小杉法庵が「亡き文哉先生」と題して描いたものである。


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小杉放菴(1881~1964) (右)

後に放菴と呼ばれるようになる画家は、日光で小杉国太郎として生まれた。最初は五百城 文哉に弟子入りして洋画を学び、その後上京して研鑽を積み、多くのアカデミーや研究所に所属した。洋画、書画、日本画は文部省主催の展覧会で多くの賞を受賞するなど、高い評価を得ている。

ユーモアと自然への優しさが感じられる作品を描いている。青春時代を日光の自然の中で過ごし、幼少期の思い出が詰まった作品を発表している。著書『故郷』は、日光で過ごした幼少期のスケッチと回想を集めたもので、星野五郎兵衛のスケッチも含まれている。


大きい方の作品は、コバスのマグノリア(顔料)の中にウグイスが描かれています。

左上:蒙古樫 (水彩画)

右上:紅葉菫 (水彩画)

左下:オオゲラ (水彩画)

右下 ボヘミアンツグミ (水彩画)


五百城文哉(1863-1906)


五百城文哉因以西洋画的手法描绘日本植物,尤其是他对高山植物的写实画而受到了很高的赞誉。五百城文哉出生于水户(今茨城县),后赴东京求学,师从日本西洋画的奠基人之一高桥由一(1828-1894)。1892年,五百城文哉搬到日光居住。

五百城文哉在奥日光山间的徒步旅行中渐渐爱上了高山植物。他不仅描绘植物,还栽培并研究它们。他在1902年帮助本地建立了日光植物园。此外,他也是日光著名画家小杉放菴的启蒙老师。


三幅小型花卉画作,出自五百城文哉的《日本山草图谱》。

长野县白马山的高山植物风景,约绘于1903年。

五百城文哉的弟子小杉放菴所绘正方形肖像画,《亡师文哉先生》。


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小杉放菴(1881-1964)

艺术家小杉放菴(同“庵”)出生于日光,本名为小杉国太郎。他的西洋画生涯是从在五百城文哉手下当学徒开始的。1898年,小杉放菴搬到东京,遇到了另一位著名的西洋画家小山正太郎(1857-1916),并进入几所学院和研究所深造。在此期间,他改名为“未醒”,并参加了1932年举办的奥林匹克艺术大赛等国际展览。他的西洋画、书籍插图和日本绘画都受到高度好评,多次在文部省美术展览会中斩获奖项。随着时间的推移,他开始更多关注日本风格的绘画,并最终改名为“放菴”。

小杉放菴的画作既富于幽默感,又不乏对自然的温柔善意。他在日光的大自然中度过年少时代,作品中也充满了童年回忆。《故乡》(1957)是他的作品合集,其中收入了素描、诗歌和童年回忆录,还有一幅星野五郎平的素描。


较大的作品:日本木兰中的红腹灰雀(水墨和颜料画)

较小的作品:

左上:石栎(水彩)

右上:荚迷花(水彩)

左下:大斑啄木鸟(水彩)

右下:太平鸟(水彩)

五百城文哉(1863-1906)


五百城文哉因以西洋畫的手法描繪日本植物,尤以對高山植物的寫實畫而受到了很高的讚譽。五百城文哉出生於水戶(今茨城縣),後赴東京求學,師從日本西洋畫的奠基人之一高橋由一(1828-1894)。1892年,五百城文哉搬到了日光居住。

五百城文哉在奧日光山間的徒步旅行中漸漸愛上了高山植物。他不僅描繪植物,還栽培並研究它們。他還在1902年幫助本地建立了日光植物園。此外,他也是日光著名畫家小杉放菴的啟蒙老師。


三幅小型花卉畫作,出自五百城文哉的《日本山草圖譜》。

長野縣白馬山的高山植物風景,約繪於1903年。

五百城文哉的弟子小杉放菴所繪正方形肖像畫《亡師文哉先生》。


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小杉放菴(1881-1964)

藝術家小杉放菴(同「庵」)出生於日光,本名為小杉國太郎。他的西洋畫生涯是從在五百城文哉手下當學徒開始的。1898年,小杉放菴搬到東京,遇到了另一位著名的西洋畫家小山正太郎(1857-1916),並進入幾所學院和研究所深造。在此期間,他改名為「未醒」,並參加了1932年舉辦的奧林匹克藝術大賽等國際展覽。他的西洋畫、書籍插圖和日本繪畫都受到高度好評,多次在文部省美術展覽會中斬獲獎項。隨著時間的推移,他開始更多關注日本風格的繪畫,並最終改名為「放菴」。

小杉放菴的畫作富於幽默感,並能感受到他對自然的溫柔善意。他在日光的大自然中度過年少時代,作品中也充滿了童年回憶。《故鄉》(1957)是他的作品合集,其中收入了素描、詩歌和童年回憶錄,其中還有一幅星野五郎平的素描。


較大的作品:日本木蘭中的紅腹灰雀(水墨和顏料畫)

較小的作品:

左上:石櫟(水彩)

右上:莢迷花(水彩)

左下:大斑啄木鳥(水彩)

右下:太平鳥(水彩)

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