標題 近江商人

  • 滋賀
類別:
史蹟、城蹟 村落、街道
媒體用途種類:
手冊
字數:
251-500
編寫年度:
2022
地區協議會名稱:
Omi-Hachiman

Omi Merchants


Omi merchants were traveling traders from the province of Omi (now Shiga Prefecture) who made a name for themselves throughout Japan between the sixteenth and nineteenth centuries. They established enterprises in cities and towns far from home and built up a strong reputation for their shrewd business sense, hard work, and spirit of fair dealing. They also contributed to the modernization of the Japanese economy during the Meiji era (1868–1912), and many of the businesses they started developed into corporations that are still active today. The wealth they accumulated is reflected in the fine houses that line the streets of historic Omihachiman.

Merchants from different areas of Omi Province traded in goods specific to their area and were active in different regions. Hachiman merchants typically dealt in mosquito nets, tatami surface matting, and hemp cloth products. They were among the first to open stores in Edo (now Tokyo), anticipating that city’s emergence as the de facto capital of Japan in the early 1600s, and they also took part in the development of Ezo (Hokkaido). Some Hachiman merchants traveled as far as Siam (now Thailand) and Annam (Vietnam).

The Omi merchants were firm believers in diligence, thrift, and honest business practices. They developed this code of conduct in part to overcome deep-rooted suspicion of outsiders in general and merchants in particular. In Edo society, merchants were placed at the bottom of the social hierarchy because they did not produce anything tangible.

The Omi merchants adhered to various principles that reflected their philosophy. One was “save and strive” (shimatsu shite kibaru), in other words: long-term business success depends on making the most of what you have and working hard. Another principle was “benefit for all three parties” (sanpo yoshi), meaning that any business deal should be good for the seller, good for the buyer, and good for society at large.

A further principle was expressed in the motto “hidden virtue and good deeds” (intoku zenji). The Omi merchants believed their business should benefit society and that they should share their wealth without seeking praise or publicity for their actions. Their contributions to society therefore took the form of funding for public works such as the construction of schools, roads, and bridges.

近江商人


近江商人は、近江国(現在の滋賀県)の商人で、16世紀から19世紀にかけて全国にその名を轟かせた。遠く離れた都市や町に企業を設立し、その鋭いビジネス感覚と勤勉さ、そして公正な取引の精神で高い評判を得た。また、明治時代の日本経済の近代化にも貢献し、彼らが興した事業の多くは、現在も活躍する企業へと発展した。彼らが築き上げた富は、近江八幡の旧市街に立ち並ぶ邸宅に反映されている。

近江の商人たちは、それぞれの地域特有の品物を扱い、地域ごとに活躍していた。八幡商人は、蚊帳や畳表、麻布製品などを扱っていたのが代表的である。1600年代前半に事実上の首都となった江戸にいち早く出店し、蝦夷地(北海道)の開発にも携わった。また、シャム(タイ)やアンナン(ベトナム)まで足を伸ばした八幡商人もいた。

近江商人は、勤勉、倹約、誠実な商いを信条としていた。これは、江戸社会で、何も生産しないために社会の最下層に位置づけられた商人や外部の人間に対する根強い疑念を克服するための行動規範でもあった。

自分たちの哲学を表現するために、いくつかの原則を持っていた。例えば、「始末して気張る」という表現は、今あるものを最大限に活用し、努力することが長期的なビジネスの成功につながるという信念を表現している。もう一つの原則は、「三方よし」という言葉に集約され、これは「売り手よし、買い手よし、世間よし」の三方よしの取引でなければならないという意味だ。

また、「隠徳善事」という言葉もある。これは「隠れた徳と善行」という意味だ。近江商人は、自分の商売は社会に役立つものでなければならない、世間に大きな声で言わずに富を分かち合うべきだと考えていた。その社会貢献は例えば、学校や道路、橋の建設などの公共事業への資金援助であった。

近江商人


近江商人,即出自近江国(今滋贺县)的行商,他们在16世纪至19世纪将自己的声名传遍了全日本。近江商人在远离家乡的城镇置办产业,依靠灵敏的商业嗅觉、勤奋和公正的交易精神赢得了高度赞誉。进入明治时代(1868-1912)后,日本经济的现代化发展更是少不了他们的贡献,他们当年兴办的许多企业迄今犹存。而他们累积的财富,在近江八幡老街区沿街排布的精美宅邸上便可见一斑。

来自近江各地的商人活跃在不同地区,各自贩卖自己家乡的特产。最常见的商品包括蚊帐、榻榻米席面和麻布制品。17世纪早期,近江商人预见了江户(今东京)将成为日本首都,因而成为了最早一批在那里开店经营的商人。另外,他们还参与了虾夷地(今北海道)的开发,甚至有些近江商人曾远赴暹罗(今泰国)和安南(今越南)。

近江商人坚定不移地将勤劳、节俭、诚信经营奉为信条。他们之所以践行这些行为准则,是为了克服当时社会对外来者,尤其是对商人根深蒂固的怀疑。江户时代(1603-1867),商人处于社会最底层,因为他们自己不生产任何实在的东西。

近江商人坚守的许多准则都能反映出他们的人生哲学。其中之一是“节俭勤勉”,即长久的商业成功依赖于充分利用现有资源和勤奋工作;另一条是“三方共赢”,意为任何买卖都应当做到对卖家有利,对买家有利,对社会整体有利。

此外,还有一条更深刻的人生信条,可以用座右铭“阴德善事”(积阴德,做善事)来概括。近江商人相信,做生意应当造福社会,做到分享利益,而不是追求名誉。因此,他们往往会为创办学校、修路造桥等公共事业慷慨解囊,以此为社会做贡献。

近江商人


近江商人,即出自近江國(今滋賀縣)的行商,他們在16世紀至19世紀聲名傳遍了全日本。近江商人在遠離家鄉的城鎮興辦實業,依靠靈敏的商業嗅覺、勤奮和公正的交易精神贏得了高度讚譽。進入明治時代(1868-1912)後,日本經濟的現代化發展更是少不了他們的貢獻,他們當年興辦的許多企業迄今猶存。而他們累積的財富,在近江八幡老街區沿街排布的精美宅邸中便可見一斑。

來自近江各地的商人活躍在不同地區,販賣自己家鄉的特產。最常見的商品包括蚊帳、榻榻米蓆面和麻布製品。17世紀早期,近江商人預見了江戶(今東京)將成為日本首都,因而成為了最早在那裡開店經營的一批商人。另外,他們還參與了蝦夷地(今北海道)的開發,甚至有些近江商人曾遠赴暹羅(今泰國)和安南(今越南)。

近江商人將勤勞、節儉、誠信經營奉為圭臬。他們之所以踐行這些行為準則,是為了克服當時社會對外來者,尤其是對商人根深蒂固的懷疑。江戶時代(1603-1867)的社會將商人貶為最底層,因其沒有實際的生產力。

近江商人堅守的許多準則都能反映出他們的人生哲學。其中之一是「節儉勤勉」,即成功的生意依賴於充分利用現有資源和勤奮工作;另一條是「三贏」,意指任何買賣都應當做到對賣家有利,對買家有利,對社會整體有利。

此外,更為深刻的人生座右銘可用「陰德善事」(積陰德,做善事)來概括。近江商人相信,做生意應當造福社會,分享利益,而不僅是追求名譽。因此,他們往往會為創辦學校、修路造橋等公共事業慷慨解囊,以此還利於民。

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