標題 八幡堀

  • 滋賀
類別:
史蹟、城蹟 村落、街道
媒體用途種類:
手冊 網頁
字數:
251-500
編寫年度:
2022
地區協議會名稱:
Omi-Hachiman

Hachimanbori Moat


The Hachimanbori Moat is an artificial waterway that played a significant role in the commercial development of Omihachiman. The moat is approximately 4.7 kilometers long, and its central section is lined with white-walled storehouses and traditional wooden residences built by local merchants. For this reason, both banks of the moat are now part of the Omihachiman Important Preservation District for Groups of Traditional Buildings along with Shinmachi Street and Nagaharacho Street in the old town.


Hachimanbori dates back to 1585, when the warlord Toyotomi Hidetsugu (1568–1595) had the moat dug during the construction of Hachimanyama Castle. The waterway was part of the castle’s defense works, but it was also a canal that could be used as a transportation route between the town and Lake Biwa. The ferrying of goods via the canal and Lake Biwa to and from major cities such as Kyoto, Osaka, and Edo (now Tokyo) contributed greatly to the development and prosperity of the town. Although the castle was abandoned in 1595, the continued use of Hachimanbori as a canal helped Omihachiman maintain its status as an important trading hub, and the influence of local merchants spread throughout Japan.


Hachimanbori was regularly dredged and maintained while it was still in use, but it became dilapidated in the decades after World War II. In the 1960s, the moat became polluted with trash and other waste, and sludge accumulated on the bottom, resulting in a foul odor. In 1972, the city of Omihachiman responded to local residents’ complaints and released a plan to fill in the moat. However, citizens concerned about the loss of the town’s heritage protested, declaring “As soon as the moat is filled, we will regret it.” They launched a campaign for the moat’s preservation and began voluntary clean-up activities. As a result, the city’s plan was halted and the waterway was restored to its former beauty. Today the Hachimanbori Moat continues to be maintained by local residents. Boat rides on the moat have become a popular tourist activity, and it is frequently used as a filming location for historical movies and TV dramas.

八幡堀


八幡堀は、近江八幡の商業発展に大きな役割を果たした人工の水路である。全長約4.7kmの堀の中央部には、商人たちが建てた白壁の土蔵や伝統的な木造家屋が並んでいる。このため、堀の両岸は、旧市街の新町通り、永原町通りとともに近江八幡市重要伝統的建造物群保存地区に指定されている。


八幡堀の歴史は、1585年、武将の豊臣秀次(1568-1595)が八幡山城を築城する際に堀を掘らせたのが始まりとされる。この水路は防御の目的もあったが、町と琵琶湖を結ぶ交通路として利用された。この運河と琵琶湖を経由して、京都、大阪、江戸などの大都市との物資のやりとりが行われ、町の発展と繁栄に大きく貢献した。八幡山城は1595年に廃城となったが、八幡堀を運河として利用し続けたことにより、近江八幡は交易の要衝としての地位を維持し、ここから全国に商人の影響力が広がっていった。


現役時代に八幡堀は定期的に浚渫され、清潔に保たれていたが、戦後に老朽化が進んだ。1960年代には排水が堀に流れ込み、ゴミが捨てられ、底にはヘドロが堆積して悪臭を放つようになった。1972年、近江八幡市は住民の声に応え、堀を埋め立てる計画を発表した。しかし、町の遺産が失われることを懸念した市民が堀の保存運動を起こし、「堀は埋めた瞬間から後悔が始まる」を合言葉に自主的な清掃活動を開始した。その結果、市の計画は中止され、水路はかつての美しい姿を取り戻した。現在も八幡堀は住民の手で整備され続けている。船を使った堀めぐりが観光客の間に人気となり、堀は時代劇映画やテレビドラマのロケ地としてもよく使われている。

八幡堀


八幡堀是一条人工水道,在近江八幡的商业发展中扮演了十分重要的角色。八幡堀全长约4.7公里,其中段沿岸并排坐落着一栋栋本地商人修建的白墙仓库和传统式木结构住宅。水道两岸和老街区的新町街、永原町街一起,都已被划定为近江八幡市重要传统建筑群保护区。

八幡堀的历史可以追溯至1585年,当时,武将丰臣秀次(1568-1595)在修造八幡山城期间同时开凿了这条水道。它是八幡山城防御工事的组成部分,同时也是一条运河,用作八幡町(今近江八幡)与琵琶湖之间的水路运输。货物经由这条运河和琵琶湖,往来于京都、大阪、江户(今东京)等各大主要城市,为当地的繁荣与发展贡献卓著。八幡山城于1595年被弃置,但八幡堀运河犹存,它不仅维护了近江八幡的重要商贸中心地位,还帮助本地商人将影响力扩大到全日本。

以往,八幡堀定期有人疏浚维护,但在二战过后的几十年里却渐渐荒废,变得破败不堪。20世纪60年代,河沟淤塞,堆满了各种垃圾,沟底的淤泥散发着恶臭。1972年,本地政府因居民投诉,宣布了一项填平八幡堀的计划。然而,市民们担心这样会导致历史遗产消失,纷纷提出抗议,并发起了一场八幡堀保护运动。他们以“填平水道的那一刻,便是后悔的开始”为口号,志愿投入清理疏浚工作中。最终,市政计划中止,水道重现了昔日的美丽。如今,本地居民依然持续着对八幡堀的维护清理工作。河上泛舟已经成为热门旅游项目,护城河本身也常常被选作历史电影与电视剧的取景地。

八幡堀


八幡堀是一條人工水道,在近江八幡的商業發展中扮演了十分重要的角色。八幡堀全長約4.7公里,其中段沿岸併排坐落著當地商人修建的白牆倉庫和傳統式木構住宅。水道兩岸和老街區的新町街、永原町街已被劃定為近江八幡市重要傳統建築群保護地區。

八幡堀的歷史可追溯至1585年,當時,武將豐臣秀次(1568-1595)在修造八幡山城期間同時開鑿了這條水道。它是八幡山城防禦工事的組成部分,同時也是一條運河,用作八幡町(今近江八幡)與琵琶湖之間的水路運輸。貨物經由這條運河和琵琶湖,往來於京都、大阪、江戶(今東京)等各大主要城市,為當地的繁榮與發展貢獻良多。八幡山城於1595年遭到廢棄,但八幡堀運河依然還在發揮作用,它不僅維護了近江八幡的重要商貿中心地位,還幫助當地商人將影響力輻射到全日本。

以往,八幡堀定期有人疏浚維護,但在二戰過後的幾十年裡卻漸漸荒廢,變得破敗不堪。1960年代,河溝淤塞,堆滿了各種垃圾,溝底的淤泥散發著惡臭。1972年,當地政府因居民投訴,宣佈了一項填平八幡堀的計畫。然而,市民們擔心這樣會導致歷史遺產消失,紛紛提出抗議,並發起了一場八幡堀保護運動。他們以「填平水道的那一刻,便是後悔的開始」為口號,自發地投入清理疏浚工作中。最終,市政計畫中止,水道重現了昔日的美麗。如今,當地居民依然持續著對八幡堀的維護清理工作。河上的遊船已經成為熱門旅遊項目,而護城河也常常被選作歷史電影與電視劇的取景地。

重新搜尋