タイトル 清瀧宮本殿

  • 京都府
ジャンル:
神社・寺院・教会 年中行事
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
宗教法人 醍醐寺

The Seiryū-gū Honden Sanctuary (Important Cultural Property)


The Seiryū-gū Honden is the main sanctuary within the small complex dedicated to Seiryū Gongen, the protective deity of Daigo-ji, and of esoteric Shingon Buddhism in general. The current building was constructed in 1517 after the earlier structure burned down. Opposite of it is the Seiryū-gū Haiden, its worship hall, built later in the 16th century. The sanctuary and the worship hall are separated according to a common tradition owing to the Shintoist heritage, which places the residence of the deity as a special location not to be entered lightly, and thus acquiring a separated place of worship. This pattern can be seen in most Shintoist shrines across the country.


The deity Seiryū Gongen was introduced to Japan from China by Kūkai. Seiryū can be written with different characters, meaning either "pure waterfall" or "blue dragon" - a reminder of her background as the third daughter of the dragon king Shagara, who is associated with the sea and rain making. She has been believed to ward off natural disasters amongst many other benefits. “Gongen,” literally meaning ‘incarnation’, denotes a deity or Buddha originating overseas, who ‘reincarnated’ in Japan by employing indigenous deities as the familiar avatar. The pre-modern Japanese Buddhology thereby attempted to harmonize the imported teachings with the native faith, blending Buddhist divinities with Shinto divinities (kami).


Various memorial services and festivities are held at the shrine from the 1st to the 21st of April annually, during the festival of Seiryū Gongen Sakura-e. This cherry blossom festival celebrating the deity in conjunction with the historical cherry banquet of regent Toyotomi is a grand event with a long procession in historical costumes that draws many spectators from across the country and is one of the spring highlights of Kyoto worthwhile a visit.


清瀧宮本殿(重要文化財)


清瀧宮本殿是一座「鎮守社(祭祀鎮守之神的神社)」,供奉醍醐寺總鎮守清瀧權現與真言宗密教的佛陀。目前的建築是於原建築焚毀後的1517年重建而成。清瀧宮本殿的對面是朝拜本殿的清瀧宮「拜殿(一般信眾參拜的建築)」,興建於16世紀後半。本殿與拜殿各自獨立的建築樣式來自神道教的傳統。為避免俗人擅闖神明棲身的聖域,故另興建拜殿。日本全國幾乎所有神社皆採取這種做法。

本殿的鎮守神清瀧權現,是空海(774-836)從中國傳入日本的守護神。祂是海與雨的造物主——印度的裟伽羅龍王之第三龍女。當祂前往中國,在空海的傳法師傅惠果居住的青龍寺守護密教時,巧遇空海,便與空海一同東渡日本。據說空海入定(靜坐修行)後,聖寶開創上醍醐,并立下在此廣傳密教之願,清瀧權現因而降臨此山,鎮守寺院。清瀧權現尚在中國時名為「青龍」,後改為加上三點水的「清瀧」,意指其渡海飛來。另一方面,「權現」字面意思為「化身」,表示發祥於海外的神或佛以暫時的姿態「轉世」為日本的神祇。因此近代以前的日本佛教會將國外傳入的教義與本土信仰融合,試圖使佛教的佛性與神道的神性合二為一。

毎年4月1日至21日是「清瀧權現櫻花會」,期間會舉辦各種法會及祭典。其中,祭祀神祗的櫻花祭典淵遠流長,重現了太閣豐臣秀吉(讓權後的秀吉)舉辦櫻花盛宴時的場景,是春日京都值得一看的活動之一。屆時身穿傳統服飾的一列長隊會於寺內緩步行進,其場面之壯觀,吸引著全國眾多觀光客接踵而至。

清泷宫本殿(重要文化财)


清泷宫本殿是一座“镇守社”(祭祀镇守之神的神社),供奉醍醐寺总镇守清泷权现与真言宗密教的佛陀。目前的建筑于1517年落成,建于被烧毁的原建筑之上。清泷宫本殿的对面是朝拜本殿的清泷宫“拜殿”(一般信众参拜的建筑),兴建于16世纪后半叶。本殿与拜殿各自独立的建筑式样源自神道教的传统。为避免俗人擅闯神明居住的圣域,故另建拜殿。全日本的神社几乎皆遵循这一做法。

本殿的镇守神清泷权现,是空海(774-836)从中国传入日本的守护神。她是海与雨的造物主——印度的裟伽罗龙王之第三龙女。当她前往中国,在空海的传法师傅惠果居住的青龙寺守护密教之时,巧遇空海,于是便与空海一同东渡日本。据说空海入定(静坐修行)后,圣宝开创上醍醐,并立下在此广传密教之愿,清泷权现便降临此山,镇守寺院。清泷权现在中国时名为“青龙”,后改为加上三点水的“清泷”,意指其渡海飞来。另一方面,“权现”字面意为“化身”,表示发祥于海外的神或佛以暂时的姿态“转世”为日本的神祇。因此近代以前的日本佛教会将国外传入的教义与本土信仰融合,试图使佛教的佛性与神道的神性合二为一。

毎年4月1日至21日是“清泷权现樱花会”,期间会举办各式法会及盛典。其中,祭祀神祗的樱花盛典渊远流长,重现了太阁丰臣秀吉(让权后的秀吉)举办樱花盛宴时的场景,是春日京都值得一观的活动之一。届时身穿传统服饰的一列长队会于寺内缓步游行,其场面之壮观,吸引着全国众多游客纷至沓来。

清瀧宮本殿

清瀧宮本殿は、醍醐寺を守る神を祀る神社です。 現在の建物は1517年と1599年のもので、以前の建物は焼失しました。


神社には、醍醐寺と真言宗の守護神である清瀧権現が祀られています(権現とは日本起源の神であり、仏教の神と神道の神が混ざりあった神を意味します)。清瀧権現は、空海(774-836)によって中国から日本に伝来しました。空海は、真言を築き、死後は弘法大師として知られている僧です。 清瀧権現はしばしば女性として表現され、自然災害を防ぐと信じられています。


清瀧権現の桜会の期間である、4月1日から21日まで、神社では様々な法要が開催されます。


清瀧宮本殿の向かいには、礼拝堂である清瀧宮拝殿があります。


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