タイトル 出世稲荷神社 雲龍図

  • 京都府
ジャンル:
神社・寺院・教会
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2019年
地域協議会名:
大原プロジェクト

Dragon Painting

Kyakuden Hall displays a large black-and-white painting of a dragon in flight. The work is entitled “Dragon among the Clouds.” It was created by celebrated artist Insho Domoto (1891–1975) and donated to the shrine in 1950. When the shrine was located in Kyoto, the work was displayed on the ceiling. After the shrine was relocated to Ohara in 2012, however, the new ceilings proved too low to accommodate the painting.


Therefore, it now covers nearly an entire wall of the hall. Measuring approximately 2.5 meters high and five meters across, it is painted on paper across three connected panels.

Domoto painted several hundred similar works for other temples and shrines throughout Japan, including the vivid “Blue Dragon” that adorns the ceiling of a hall in Kyoto’s Tofuku-ji Temple.


Toyotomi Hideyoshi (1537–1598), the powerful warlord who unified Japan in 1590, invited Emperor Go-Yozei (1571–1617) to pray with him at Shusse Inari Shrine in 1587. According to lore, the emperor declared that the shrine would henceforth be known as Shusse Inari Shrine. Shusse, meaning “promotion,” was a reflection of Hideyoshi’s rise from peasant farmer to powerful politician. To this day, the shrine remains associated with success. Worshippers come to pay their respects and seek good fortune in their business and personal lives.


雲龍圖


客殿內豎著一副巨大的黑白飛天神龍畫,名為《雲龍圖》,由著名藝術家堂本印象(1891-1975)創作,並於1950年捐贈給神社。

2012年神社由京都遷移至大原,之前這幅巨畫被裝飾於天頂。但由於大原新建築的穹頂過低,故只能在客殿裡靠牆放置。這幅巨型畫作高約2.5公尺,寬5公尺,由三面畫紙拼接而成一扇大屏風,幾覆蓋了客殿的整個牆面。

堂本印象為日本各地的神社寺廟創作了數百幅作品,其中一幅名為《蒼龍》的作品,筆墨酣暢淋漓,被裝飾在京都東福寺內御殿的天頂。

1590年,豐臣秀吉(1537-1598)統一日本。1587年,他造訪京都時邀請後陽成天皇(1571-1617)一起參拜稻荷神社。據傳,此行之後天皇下令將神社改名為「出世稻荷神社」。從「出世」之名中,可窺見豐臣秀吉從一個普通佃農之子成為一代日本霸主的輝煌歷程。

時至今日,來此參拜的香客依舊絡繹不絕。人們相信,這座神社能為自己的事業和人生帶來好運。

云龙图


客殿内竖着一副巨大的黑白飞天神龙画,名为《云龙图》,由著名艺术家堂本印象(1891-1975)创作,并于1950年捐赠给神社。

2012年神社由京都迁移至大原,之前这幅巨画被装饰于天顶。但由于大原新建筑的穹顶过低,故只能在客殿里靠墙放置。这幅巨型画作高约2.5米,宽5米,由三面画纸拼接而成一扇大屏风,几乎覆盖了客殿的整个墙面。

堂本印象为日本各地的神社寺庙创作了数百幅作品,其中一幅名为《苍龙》的作品,笔墨酣畅淋漓,被装饰在京都东福寺内御殿的天顶。

1590年,丰臣秀吉(1537-1598)统一日本。1587年,他造访京都时邀请后阳成天皇(1571-1617)一起参拜稻荷神社。据传,此行之后,天皇下令将神社改名为“出世稻荷神社”。从“出世”之名中,可窥见丰臣秀吉从一个普通佃农之子成为一代日本霸主的辉煌历程。

时至今日,来此参拜的香客依旧络绎不绝。人们相信,这座神社能为自己的事业和人生带来好运。

雲龍図

客殿には、著名な芸術家である堂本印象によって制作され、1950年に神社に寄贈された大きな白黒の飛龍の絵も展示されています。

この作品は元に古い京都の神社の建物の天井に施されていましたが、2012年には大原の新しい場所に保管されました。新しい神社の建物の天井は、作品を収めるには低すぎたため、今では客殿の壁のほぼ全体を覆っています。

高さ約2.5メートル、幅5メートルの作品は、「雲龍」というタイトルで、3つのパネルにまたがって紙に描かれています。

龍は、その爪の中に球体をつかむように描かれており、全体の画像は、龍が神の命令の僕であるという考えを伝えるように設計されています。

堂本は、京都の東福寺の堂の一つの天井を飾る鮮やかな「青龍」をはじめ、日本の他の寺院や神社のために数百の同様の作品を描いた。

1590年に日本を統一した豊臣秀吉は、1587年に京都へ来たおりに後陽成天皇を招待し共に参拝をしました。このことが、小作農民の秀吉が日本で最も力をもつ立場にまで上り詰めたことを示しています。

言い伝えによると、その際に天皇がこの神社を「出世稲荷神社」と名付けたと言われています。神社は今日まで成功の神として、ビジネスや人生の幸運を願う参拝者を集めています。


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