タイトル 浄住寺:概要,歴史

  • 京都府
ジャンル:
神社・寺院・教会 建造物・施設
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2020年
地域協議会名:
嵐山エリア周辺観光協議会

History of Jōjūji Temple


Jōjūji Temple, today a temple of the Ōbaku sect of Buddhism, is believed to have been established by the monk Ennin (794–864) as a temple of the Tendai sect. Although the structure was eventually abandoned, the temple was reopened between 1261 and 1264 by the head of the Hamuro family and reestablished under the Ritsu sect by the monk Eizon (1201–1290). When the head of the Hamuro family died in 1272, he was enshrined at Jōjūji, which subsequently became the Hamuro family temple. Jōjūji flourished until widespread fighting broke out between the local daimyo (Ōnin War; 1467–1477), during which this complex was destroyed, along with many other temples in Kyoto. The Hamuro family rebuilt the structure again in 1689 and invited the monk Tetsugyū (1628–1700) to operate the temple under the Ōbaku sect. It is then that Jōjūji Temple received its current name.


Ōbaku is a Buddhist sect established in 1661 by the Chinese monk Ingen (1592–1673) with the construction of Manpukuji Temple. In China, the Ōbaku sect fell within the Rinzai tradition; however, the Japanese practice of Ōbaku that developed over the following 200 years is far removed from its Chinese counterpart. The ideas introduced by Ingen include differences in temple architecture, attire, and funeral services that all show heavy influence from China’s Ming period (1368–1644). Another key difference can be seen in the reading of sutras, which is done in Chinese. Unlike in other sects within the Zen tradition, these singing chants (called bonbai) are accompanied by instruments like the inkin (a small bowl-shaped bell) and large drums. Even the Buddhist images enshrined in the main hall differ markedly from their Rinzai counterparts, with depictions of robes painted in vermillion adorned with dragon motifs.


淨住寺歷史


現在的淨住寺是禪宗黃檗宗佛寺,據說由高僧圓仁(794-864;見小檔案)所建,當年原本屬於天台宗。寺廟後來曾遭廢棄,但在葉室家主的主持下,於1261年至1264年再度興起,並由高僧睿尊上人(1201-1290)重建為律宗寺院。1272年,葉室家主辭世後被供奉在這裡,淨住寺自此成為葉室家的菩提寺(安葬並祭祀祖先的家廟)。寺廟的繁榮一直持續到「應仁之亂」(1467-1477)——由地方大名(日本封建時代的領主)間的鬥爭引發的內戰,與京都的其他多處寺廟同樣,這座佛寺也毀於這場戰火。葉室家於1689年重建寺廟建築,並邀請高僧鐵牛(1628-1700)將其改建為一座禪宗黃檗宗寺廟。

1661年,中國僧人隱元(1592-1673)在京都建造萬福寺,開創了日本佛教禪宗教派黃檗宗。在中國,黃檗宗屬於禪宗臨濟宗的分支,傳入日本後卻獨立發展了200多年,最終與中國的本源宗派分離。隱元引入的思想帶著濃烈的中國明代(1368-1644)印記,在寺廟建築、服飾、喪葬儀式等方面都與日本原有宗教有諸多差異。而其中一項重要的區別在於僧人持誦佛經時使用的是中文。與日本禪宗的其他宗派不同,黃檗宗在念誦梵唄時還會使用「引磬」(一種缽狀小鈴)和大太鼓。此外,本堂(正殿)裡供奉的佛像身著裝飾龍紋的朱紅色法衣,這也與臨濟宗截然不同。


小檔案:

圓仁,日本佛教天台宗山門派創始人。838年,他作為遣唐使到中國求法,行遊揚州、文登、五台山等地後到達長安,入大興善寺、青龍寺學習密法,前後歷時10年。回國後於854年成為京都比睿山延曆寺第三代座主。他的《入唐求法巡禮行記》(4卷)與玄奘的《大唐西域記》和馬可波羅的《東方見聞錄》並稱世界三大旅行記。

净住寺历史


如今的净住寺是禅宗黄檗宗佛寺,据说它是由高僧圆仁(794-864;见小贴士)所建,当年原本属于天台宗。寺庙后来曾遭废弃,但于1261年至1264年在叶室家主的主持下再度兴起,并由高僧睿尊上人(1201-1290)重建为律宗寺院。1272年,叶室家主辞世后被供奉在这里,净住寺自此成为叶室家族的菩提寺(安葬并祭祀祖先的家庙)。寺庙的繁荣一直持续到“应仁之乱”(1467-1477)——由地方大名(日本封建时代的领主)间的争斗引发的内战,与京都的其他多处寺庙一样,这座佛寺也毁于这场战火中。1689年叶室家族重建寺庙建筑,并恭请高僧铁牛(1628-1700)将它改建为一座禅宗黄檗宗寺庙。

1661年,中国僧人隐元(1592-1673)在京都建造万福寺,开创了日本佛教禅宗教派黄檗宗。在中国,黄檗宗属于禅宗临济宗的分支,传入日本后却独立发展了200多年,最终与中国的本源宗派分离。隐元引入的思想带着浓烈的中国明代(1368-1644)印记,在寺庙建筑、服饰、丧葬仪式等方面都与日本原有宗教有着诸多差异。而其中一项重要的区别在于僧人诵经时使用的是中文。与日本禅宗的其他宗派不同,黄檗宗在念诵梵呗时还会使用“引磬”(一种钵状小铃)和大太鼓。此外,本堂(正殿)里供奉的佛像身着装饰龙纹的朱红色法衣,这也与临济宗截然不同。


小贴士:

圆仁,日本佛教天台宗山门派创始人。838年,他作为遣唐使到中国求法,行游扬州、文登、五台山等地后到达长安,入大兴善寺、青龙寺学习密法,前后历时10年。回国后于854年成为京都比睿山延历寺第三代座主。他的《入唐求法巡礼行记》(4卷)与玄奘的《大唐西域记》和马可波罗的《东方见闻录》并称世界三大旅行记。

浄住寺の歴史


浄住寺は現在黄檗宗の寺となっているが、もともとは円仁(794-864)によって天台宗の寺として建立されたという。しかし、後に建物などは打ち捨てられ、1261年から1264年の間に葉室家当主によって再興され、叡尊上人(1201~1290)を請じて律宗のもとに再建された。1272年に葉室家当主が亡くなると、葉室家当主が祀られ、その後 "菩薩寺 "と改称された。守護大名同士の勢力争いが勃発した(応仁の乱:1467ー1477)まで寺は繁栄を続けたが、京都の他の寺と同じように兵火に建物は破壊された。葉室家は1689年に鉄牛(1628-1700)を招いて黄檗宗の寺院として再興した。その当時から、現在の名前で呼ばれるようになった。

黄檗宗は1661年に中国僧隠元(1592-1673)が萬福寺を建立して作られた宗派である。中国では黄檗宗は臨済宗の一派となっているが、日本に伝わってから200年間で独自の進化を遂げたため、臨済宗から分離となった。隠元禅師によって伝えられたものには中国の明王朝(1368-1644)に大きく影響を受けた寺の建築様式、衣装、葬式様式などがある。

他の大きな違いとしては、中国語で行うお経の唱え方にある。禅の他の宗派と違い、梵唄と呼ばれるお経には引磬(小さなお鋺型の鉦)や大きな太鼓も使われる。本堂にある仏像たちも臨済宗とはかなり違った形で、龍のモチーフで飾られた朱色の法衣が描かれている。


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